Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Musiken lyfter fram känslan

Publicerad: 8 Juni 2018, 07:00
Uppdaterad: 7 Juni 2018, 14:26

Bild 1/2  Volvo har samarbetat med artister från ett brett musikspektrum, så som Swedish House Mafia, Robyn Avicii och Sabina Ddumba som syns på bild.

SPECIALEN DEL 4 AV 5. Case 1: I Volvos prisade, emotionella reklamkoncept spelar musiken en avgörande roll. Det ger en fyrdimensionell marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Volvo

2013 beslutade sig Volvo Cars för att slå sig in på en ny kommunikationsväg. Det nya reklamkonceptet stavades emotionalitet, och snabbt insåg man att musiken var en viktig del för att komma i kontakt med konsumentens känslor.

I stället för att använda en voice over i reklamfilmerna, fick musiken börja förmedla budskapet och marknadsföringen blev på så sätt fyrdimensionell.

Det första samarbetet var med Mando Diao och låten ”Strövtåg i hembygden”, som i dag är den låt som legat längst som nummer ett på Svensktoppen någonsin.

Sedan dess har Volvo samarbetat med artister från ett brett musikspektrum, såsom Swedish House Mafia, Robyn, Avicii och Sabina Ddumba.

– När vi samarbetade med Swedish House Mafia lät vi göra om deras låt ”Leav­e the world behind”, eftersom det var temat för kampanjen. Det handlade om att lämna storstan och hetsen bakom sig, vilket kan vara en emotionell anledning till att man väljer att köpa en cross country-bil, säger marknadsdirektör Per Carleö, som ett exempel på vilken roll musiken spelar i Volvos marknadsföring.

Sättet på vilket Volvo jobbar med artister och deras musik har dock skiftat stort. Ibland har man fastnat för en befintlig låt som gett upphov till hela kampanjen, som i vintras då den gamla Sound of Music-låten ”My favorite things” resulterade i en kampanj där man vände upp och ned på innebörden i låten och byggde en kampanj utifrån det.

I andra fall har man skapat en helt ny version av en befintlig låt, som under vårens kampanj då man gjorde en remake av den gamla folkvisan ”Vårvindar friska” som framförs av sångerskan Salome Kent.

Allra mest uppmärksamhet har antagligen Volvos egen version av Nationalsången fått, som delvis framfördes av Zlatan Ibrahimovic, och remaken av 1980-tals­låten ”Vintersaga”, vars arrangemang skapades av Oskar Linnros och framfördes av Amanda Bergman.

– Det är även de två musiksamarbeten som jag tror har haft störst effekt på vårt varumärke, säger Per Carleö.

Han konstaterar att Volvos reklamfilmer i vissa fall har inneburit en lansering av en låt nästan lika mycket som en lansering av en ny bil. Hos Volvo har man åtminstone en platinaskiva och två guld hängande på kontorsväggen, både tack vare antalet streams och såld musik.

– När vi började samarbeta med Mando Diao låg ”Strövtåg i hembygden” på plats tre på Svensktoppen. Om man ska vara lite fräck kan man nog säga att vi genom vår reklam hjälpte den upp till nummer ett. Och Amanda Bergman hade visserligen en karriär innan ”Vintersaga”, men var inte allmänt känd dessförinnan.

Varför tackar artister ja till att vara med i Volvos reklam?

– Jag tror helt enkelt att artister ser värdet av den exponeringen i dag på ett annat sätt än de gjorde förr. Att slå igenom som ny artist i dag är svårt, så att genom en reklamfilm exempelvis bli en av de mest lyssnade artisterna på Spotify skapar enorma ringar på vattnet. Dessutom tror jag att många uppskattar den kvalitet vi har både i hur vi jobbar med reklamfilm och i låtarna vi tar fram tillsammans.

Vad krävs för att det ska bli ett lyckat samarbete?

– Det krävs en ömsesidig respekt mellan varumärket och artisten, och att matchningen mellan varumärke, artist och låt känns naturlig och inte påklistrad.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev