MMS nya valuta lanseras i höst

I oktober planerar MMS att lansera en totalvaluta som kan jämföra det linjära tittandet med online-tittandet.

Nära tre år har gått utan att MMS lyckats få sin nya totalvaluta på plats. "Nu är planen att lansera i oktober", säger Mats Lindkvist, onlinechef på MMS.

Det var i början av 2015 som MMS presenterade planerna på en totalvaluta, som skulle göra det linjära tittandet jämförbart med online-tittandet.

Så sent som i inledningen av 2017 var planen att lansera före halvårsskiftet.

– Vi har fått pröva oss fram, vi försökte först med en metod som inte höll. Nu har vi en annan metod, som fungerar även för mindre kanaler och sajter, säger Mats Lindkvist, och fortsätter:

– Vi har släppt preview­siffror till dem som anslutit sig till valutan, och nu jobbar vi mot oktober, då vi hoppas på att släppa skarpa siffror.

Hur har valutan tagits emot?

– Det har bara varit positiv feedback, faktiskt, på de previewsiffror som gått ut.

I ett första steg lanseras totalvalutan för reklamen.

– Ja, det är första steget. Vi har inget datum ännu för när vi kan lansera valutan för allt tittande.

SVT, MTG, Discovery, TV4 och Aftonbladet är med från start. Expressen kommer att ansluta sig till MMS mätningar under hösten.

– Vi har också fler kunder på väg in, men de har inte kommit lika långt som Expressen.

I maj i år släppte MMS siffror för nettoräckvidd och frekvens i onlinevideovalutan. Det innebar att det för första gången gick att se hur många unika personer i olika målgrupper som tittade.

– Det har varit en hel del jobb med att få folk att använda den, men nu tycker jag att våra kunder har börjat ta den till sig, säger Mats Lindkvist.

Niclas Rislund

Publicerad 2017-09-07 04.50Uppdaterad 2017-09-06 15.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: