Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Mediebyråerna om techjättarnas nya spelregler

Publicerad: 26 Juni 2017, 13:09
Uppdaterad: 26 Juni 2017, 13:47

Bild 1/5  Robin Leijonhufvud, digitalchef på Mindshare. Foto: Janne Naess

Här ger fem tungviktare på landets mediebyråer sin syn på de nya initiativen från Google och Apple. "Varje gång Google lanserar något så får man en klump i magen", säger Robin Leijonhufvud, digitalchef på Mindshare.


Ämnen i artikeln:

GoogleApple

”Ingen vill bli jagad av annonser som inte är relevanta”

Ebba Kilman, vd på Vizeum

Ebba Kilman, vd på Vizeum och som tidigare arbetat på Google, anser att det lätt kan bli för svart och vitt när man pratar om att Google och Apple ”försvårar” för annonsörer. Hon håller inte riktigt med om den bilden.

– Det är en ung annonsmarknad och här tycker jag att framför allt Google gör en ansats i att göra digital annonsering mer relevant för användaren. Jag välkomnar den förändringen, ingen vill bli jagad av annonser som inte är relevanta. Alla ansatser som görs för en mer relevant upplevelse, vare sig det gäller innehåll eller annonser, är ett steg i rätt riktning för en mer sofistikerad och mogen annonsmarknad.

Att publicister nu drivs på till att ta ett större ansvar ser hon som positivt och menar att man ibland kan känna sig ”åksjuk” när man besöker vissa sajter.

Även om förändringen välkomnas så säger Ebba Kilman att det inte kommer påverka affären nämnvärt. Precis som Robin Leijonhufvud på Mindshare (se nästa sida) menar hon att man ändå inte vill köpa den typen av ”skräpvisningar”.

 

”Maktspelet påverkar även publicisterna”

Alexandra Braniff Callius, chef för digitala medier på Maxus

– Det är en maktdemonstration som påminner oss alla om att det är de globala jättarna som sätter reglerna för hur vi kan agera på marknaden och som synliggör att medieägarna inte längre har kontroll över distributionen, säger Alexandra Braniff Callius på Maxus om Googles och Apples planer.

Genom att minska all mobilannonsering i kommande uppdatering av Safari, slår Apple hårt mot Googles mobila annonsaffär.

– Det här maktspelet påverkar även publicisterna. Publicister som redan i dag kämpar med att få ihop sina digitala annonsaffärer.

Samtidigt understryker hon vikten av att rensa upp bland annonser som inte håller måttet för att ytterligare stävja användandet av adblockers. För utan annonser inget gratis internet.

Men även om Alexandra Braniff Callius, precis som många andra, välkomnar Googles initiativ så påpekar hon att det gäller att techjätten håller sig till att enbart blockera annonser som marknaden gemensamt anser vara störande.

– Faran är om Google går längre och börjar avlägsna annonser by default som de anser störande. För den mer misstänksamme kan man spekulera över hur Google kan avlägsna fler och fler annonser från publicisters sidor och på så sätt driva sin egen sökaffär.

 

”Publicisterna kommer ta ställning och säga ifrån”

Robin Leijonhufvud, digitalchef på Mindshare

– Varje gång Google lanserar något så får man en klump i magen och man undrar vad det här kommer betyda för oss, säger Robi­n Leijonhufvud, digitalchef på Mind­share, och fortsätter:

– Tittar man lite närmare på det här så ser man att det innebär nya intäktsmöjligheter för Google. Det är ett försök att uppmuntra publicister att köpa nya adtjänstverktyg.

Hon menar dock att förändringarna inte kommer påverka Mindshare som mediebyrå, utan att det snarare sätter press på publicister och reklambyråer.

Hur kommer det här påverka?

– Det kommer finnas mindre annonsutrymme, dyrare placeringar, och vi kommer även se en ökning av native-artiklar. Jag kan även tänka mig att influencersamarbeten kommer öka. Jag tror att publicisterna kommer ta ställning och säga ifrån. I USA och UK kommer det här verkligen skapa stor debatt.

Finns det något positivt med det här?

– Det är inte riktigt svart eller vitt. Vi behöver göra något för att minska irritationen bland användare, absolut. Men att låta användare ta besluten ställer stora krav. Om jag fick önska så skulle publicister ta mer ansvar.

 

”Alla åtgärder som gör att reklamen utvecklas är bra”

Nike Carlstoft, vd på Carat

Nike Carlstoft, vd på Carat, ser det som positivt att både Google och Apple, även om de gör det på olika sätt, försöker hitta åtgärder för att förbättra reklamen.

– Det gynnar alla, men framför allt konsumenterna, och då gynnar det även annonsörerna, säger Nike Carlstoft, och fortsätter:

– Utifrån ett mediebyråperspektiv så är vårt jobb att hela tiden hjälpa till att göra bättre reklam som är relevant för konsumenten så att den har effekt. Alla åtgärder som gör att reklamen utvecklas är bra. För vår del så är det här inte en sådan stor sak, vi kommer jobba på som vanligt.

Men behöver annonsmarknaden styras upp i Sverige då?

– Jag tycker generellt att vi har en bra annonsmiljö, men med tanke på att utvecklingen går fort framåt och att vi arbetar mer och mer med datadriven reklam så behövs det riktlinjer och verktyg för hur man ska säkerställa att våra kunder inte hamnar i olämpliga miljöer.

 

”Det påverkar de mindre byråerna”

Carl Johan Laséen, digitalchef på OMD

Googles initiativ är ett steg i en kontinuerlig utveckling, konstaterar Carl-Johan Laséen, digitalchef på OMD. Precis som flera andra inom mediebyråbranschen menar han att förändringarna inte kommer påverka byrån nämnvärt, men att initiativet är välkommet.

– Hela syftet med studien från början är att se korrelationen mellan användandet av adblockers och de irriterande annonsformaten. Får vi bort dem så kommer förhoppningsvis färre över tid att använda sig av adblockers. Även om det är långt ifrån hela lösningen på problematiken.

Han menar vidare att större byråer sannolikt inte kommer påverkas av Googles stärkta krav.

– Utan det är snarare de mindre specialist-byråerna som kommer påverkas, som inte har samma mediedialog gällande det programmatiska och som företrädesvis köper medieexponering på öppna börsen. De har inte samma historik av att titta på format utifrån ett totalperspektiv, utan enbart från ett performance-perspektiv.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.