Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Mediebyråerna om betydelsen av Poddindex

Publicerad: 11 December 2017, 14:07
Uppdaterad: 11 December 2017, 14:12

Anna Hjalmarsson, Zenith, Jesper Lannermar, Vizeum, Alexandra Braniff Callius, Wavemaker och Johnnie Åkerström, Bizkit Havas.

Mediebyråerna är positiva till en mer transparent poddmätning. ”Poddägarna har alltid dragit riktiga fiskarhistorier om mängden lyssnare”, säger Johnnie Åkerström på Bizkit Havas.


Ämnen i artikeln:

Bizkit HavasVizeum

1. Vad innebär Poddindex för dig/er?

2. Var det något i de första siffrorna som förvånade dig?

3. Vad tror du det kommer att betyda för branschen som helhet att ha en poddvaluta på plats?

4. Kommer Poddindex att öka investeringarna i podcasts?

 

Anna Hjalmarsson, managing director, Zenith

1. – Poddindex hjälper oss att jämföra olika podcasts genom en gemensam valuta. Jag följer med stort intresse debatten i branschmedierna just nu, där jag är lite förvånad över att vissa av dessa medieägare inte förstår fördelen med valutan för hela sin kategori av medier, utan konstant utgår ifrån sin egen podd, där man glatt blandar olika mått hejvilt. Räckvidd, effekt och andra ord är helt plötsligt synonyma. Jag har också en viss oro för kompetensbrist hos medieägarna om hur annonsörer arbetar med medieval och vilka media metrics man tittar på.

2. – Jag måste ärligt erkänna att jag inte hunnit titta på mätningen än. Bakläxa till mig själv.

3. – För kategorin av denna typ av medier är det mycket bra. Som jag nämnde, hjälper starka siffror till att driva och utveckla just denna typ av medier. Säljarna och poddägarna får bättre argument för varför annonsörer skall investera, och framför allt varför de borde öka sina investeringar. Det här utgår jag ifrån att alla säljare och medieägare vill.

4. – Ja, det tror jag.

Jesper Lannermar, broadcastchef, Vizeum

1. – Det innebär att vi äntligen har ett verktyg för att jämföra olika poddar och nätverk med varandra som lejonparten av branschen är enig om. Det är också positivt att vi enkelt kan se vilken aktör som sänder vilken podcast.

2. – Inte egentligen, vi har vetat att många av de siffror vi fått från olika aktörer historiskt har varit uppblåsta. Även att SR är så dominanta är känt sedan tidigare.

3. – Jag tror egentligen inte att det kommer påverka efterfrågan på poddar speciellt mycket. När vi rekommenderar samarbeten med podcasts så gör vi det inte primärt för räckvidden, utan snarare för att vi anser oss ha hittat en bra match mellan vår annonsör och poddare. Men självklart kommer det ha en påverkan när vi pratar om prissättning framöver.

4. – Ja, jag tror att många som inte riktigt ansett att podcast är seriöst kommer ha lättare att annonsera där, i och med att branschen väljer att enas kring en valuta.

Alexandra Braniff Callius, chef för digitala medier, Maxus

1. – Det innebär att vi får ett kompletterande och transparent mätverktyg för podcasts.

2. – Vi har under en tid tittat på Orvestos siffror för podcasts då vi utvärderat vilka poddar som passar för våra annonsörer ur ett målgruppsperspektiv. När Poddindex nu släpptes så var det därför också intressant att kunna jämföra siffrorna. Säkerligen är det flera som tycker att siffrorna är förvånande. Dock inte vi, då siffrorna är lite lägre än vad som visats av medierna tidigare via olika mätmetoder.

3. – Poddindex kommer att ge en större transparens i branschen, och vi som köpare kan ställa högre krav på marknaden att man ska redovisa sina siffror. Men den svarar inte på frågan om vem som lyssnar. Podcasts, precis som andra starka målgruppsmedier, behöver även andra mätningar för att ge en helhetsbild.

4. – Som enskild mätning: nej. Poddindex kommer att bidra med transparens kring podcasts räckvidd, men vi behöver även komplettera med målgrupperna. Och inte minst hur vi utvärderar våra investeringar i denna kanal.

Johnnie Åkerström, partner och broadcast-rådgivare, Bizkit Havas

1. – Det är jättebra att det kommer en valuta runt podcasts. Poddägarna har själva alltid dragit riktiga fiskarhistorier om mängden lyssnare. De blandar ofta ihop lyssnare, lyssningar och räckvidd. De får siffror från sina statistikverktyg som blir väldigt uppblåsta, men det gynnar dem själva att läsa siffrorna som f*n läser Bibeln.

2. – Nej inte direkt. Rangordningen mellan poddar rimmar okej med många av siffrorna från Orvesto, och det är även okej runt storlekar och antalet lyssnare.

3. – Det är jättepositivt. Det sätter nytt ljus på mediet och skapar än mer uppmärksamhet.

4. – Definitivt. Det finns en del annonsörer som väljer att helt utesluta medier som saknar bra mätmöjligheter. Det kommer även att bli bättre diskussioner runt värdet av samarbeten som handlar om mer än bara hur många lyssnare man når. Det kommer även att lyfta de aktörer som säljer mer traditionell reklam runt poddar, till exempel Acast och Bauer, när mediet blir mer publikt med siffror.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Bizkit HavasVizeum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev