Lufthansa köper koppling till resor

2018-06-14 13:39  
"Jag ser det som vi har gjort med Lufthansa som ett nytt kreativt annonsformat. Det som de betalat för är att få synas i artiklarnas bilder", säger Olle Aronsson, medgrundare Breakit. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 4 AV 4. Case 2: Hos Breakit sjösattes den redaktionella idén ”Startupresan”, där redaktionens reportrar besökte entreprenörer i startup-hubbar ute i världen, delvis med hjälp av ett samarbete med Lufthansa.

Enligt Breakits medgrundare Olle Aronsson var det nyhetssajten själva som pitchade in idén till flygbolaget, som sedan tidigare annonserade på techsajten.

Det flygjätten betalade för, förutom associationen till resor, var en varumärkesexponering i artiklarnas bilder, där en gul banderoll placerats med texten: "Journalistik av Breakit presenteras av Lufthansa".

När Breakit introducerade den Lufthansa-presenterade artikelserien, skrevs det bland annat att flygbolaget inte fått lägga sig i artiklarnas innehåll.

Breakits ansvariga utgivare Olle Aronsson vänder sig emot att kalla samarbetet med Lufthansa för sponsrad journalistik.

– Vi kallar Lufthansa för en presentatör. Om jag hade tänkt på dem som sponsorer av vår journalistik så hade jag inte kunnat ingå samarbetet. Jag ser det som vi har gjort med Lufthansa som ett nytt kreativt annonsformat. Det som de betalat för är att få synas i artiklarnas bilder, säger han och påpekar att en hel del journalistik är finansierad av annonsörer.

– Lufthansa har fått fakturor av oss för annonseringen, så de har indirekt varit med och betalat, precis som andra annonsörer.

Han säger sig vara ödmjuk inför att upplägget var ett experiment, men att det är viktigt att man vågar prova nya lösningar.

– Man kommer inte framåt om man inte testar nya saker, och samarbetet med Lufthansa tycker jag blev en succé.

Finns det inte en risk att den journalistiska integriteten naggas i kanten om samma reportrar ena dagen granskar och andra dagen skriver sponsrade artiklar?

– Reportrarna har inte haft någon kontakt med kunden, utan dessa artiklar har genomförts på samma sätt som våra andra jobb. Hade Lufthansa lagt sig i innehållet så hade det varit ett problem.

Vad har reportrarna tyckt?

– Vi har bara fått positiv feedback. Det är inte någon självklarhet att man som reporter vill göra en sådan här sak, och det får man ha respekt för. Grundförutsättningen har varit att inte kompromissa med vår journalistiska integritet.

Kan reportrarna som skriver de här artiklarna samtidigt granska Lufthansa?

– Vi har inte granskat Lufthansa i just det här artikelformatet, vilket helt enkelt beror på att det är ett resereportage om entreprenörer. Det handlar om en annan vinkel, helt enkelt. Samma reporter skulle dock kunna granska Lufthansa vid ett senare tillfälle eller i en helt annan artikel, utan problem.

Olle Aronsson drar paralleller till den första tiden på Breakit, då han och medgrundaren Stefan Lundell var de enda anställda i bolaget. Till en början hade de få annonsörer. Han nämner Klarna och Telia som exempel på två av sajtens annonsörer, som dessutom är de företag som Breaki­t kanske hittills granskat mest.

– Det vore naivt att tro att man är opåverkbar, men jag har funderat mycket på de här sakerna och jag tycker att vi har lyckats hålla en bra balans.

Breakit-grundaren menar att det finns nackdelar med de avgränsningar som finns mellan avdelningarna på många traditionella mediebolag.

– Breakit är ett progressivt mediebolag. Vi jublar tillsammans när vi gör en bra affär, och när vi vinner en guldspade. Det tycker jag är en bra sak. En del av anledningen till att många mediebolag har problem med den digitala omställningen är just avskiljningen mellan de olika avdelningarna.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt