Lisa Gunnarsson: "Ångesten har börjat släppa"

PREMIUM. Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson har siktet inställt på plattformens roll i den nya kunskapsekonomin. ”Det är inte längre definitionen av trygghet att vara anställd i 25 år – definitionen av trygghet är att ha rätt och relevant kunskap”.

Att rollen som Nordenchef på Linkedin är lika med en hektisk vardag står klart redan när den här intervjun med Lisa Gunnarsson ska bokas in. Hon har en lucka på en timme först en månad framåt i tiden, och då måste vi verkligen hålla oss strikt till den timmen eftersom hon ska rusa iväg och delta i ett seminarium på scen direkt efter.

Själv använder hon ordet ”välplanerat” för att beskriva sitt yrkesliv, med undantag för när hon är på resande fot.

– Varje morgon skriver jag en lista på vilka två saker jag måste göra i dag, och vilka tre saker jag gör om jag hunnit med de andra två. Allt för att veta var jag ska lägga min energi under dagen. Därefter går jag i princip non stop ut och in i möten mellan klockan åtta och sex, säger Lisa Gunnarsson.

Vi träffas på Linkedins nordiska huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm, där man i likhet med många andra techbolag och sociala medier-plattformar märker att det jobbar människor från hela världen.

I sann Linkedin-anda säger Lisa Gunnarsson att hon under hela karriären haft sitt stora nätverk att tacka för i princip alla sina jobb. Det var även det som 2015 landade henne rollen som Nordenchef för Linkedin, som innebär det yttersta ansvaret för alla medlemmar, all personal och alla kunder över hela Norden.

– Det är alltid nätverket som tagit mig från en roll till nästa. Innan det här jobbade jag på teknikbolaget CEB, där jag hade två kolleger som lämnade för att börja hos Linkedin. En dag fick jag ett samtal där de berättade att de hade en skithäftig roll som de tyckte att jag skulle komma och höra lite mer om. Ju mer jag läste på och lärde mig, desto intressantare tyckte jag att det lät.

Att sedan 23 års ålder ha befunnit sig i olika ledarroller tror Lisa Gunnarsson, som snart ska fylla 40, ligger till grund för hennes förmåga att snabbt kunna anpassa sig till både de mot- och medgångar som en chefsroll innebär.

– Det tror jag är en viktig aspekt av min bakgrund. Dessutom har jag med tiden insett att jag har en ganska stor bredd, som jag upplever har blivit en fördel. Det är antagligen tack vare hur arbetsmarknaden såg ut tidigare; att man kunde gå mellan olika roller och lära sig lite här och där. Det har gett mig en bra grund att stå på.

Vad hade du för relation till Linkedin innan du började här?

– Jag har haft en profil sedan 2007, men använde den tidigare mest till att kolla upp personer och deras bakgrund innan olika möten. Men det var på en grundläggande nivå, så jag hade fortfarande mycket kvar att lära. Men det klart – utan en bra Linkedinprofil så hade jag nog inte fått det här jobbet, ha ha.

Jag själv som är relativt ny på Linkedin upplever att folk är ännu mer aktiva där än på andra sociala medier. Vad beror det på, tror du?

– De senaste två åren har vi kunnat se hur engagemanget på plattformen – det vill säga medlemmarnas värde av att vara där – har ökat radikalt. Om man jämför Linkedin-användandet i dag med hur det såg ut när jag började i den här rollen, upplevde jag att det då fanns en akademiker-ångest på plattformen. Tänk om jag lajkar något som andra i mitt nätverk inte tycker är bra, tänk om jag är sist på bollen om jag delar det här – sådana grejer. Nu verkar det som att ångesten har börjat släppa och folk är på Linkedin för att de genuint vill delta i samtalen och lära sig något. Dessutom är Linkedin en väldigt schyst plattform som håller en hög professionell nivå. Vi lider inte av de negativa bitar som många andra sociala plattformar tampas med.

Vad är din analys av varför akademikerångesten har släppt och folk börjar våga engagera sig?

– Först och främst tror jag att det handlar om den generella vågen av sociala medier-användande; folk förstår sociala medier i dag, värdet av att vara där och värdet av att själv bidra till innehållet. För varje gång du delar någonting på Linkedin, och du och jag connectar, så förvandlas det ju till kunskap även för mig. Om jag i min tur delar det, sprids ju den kunskapen även i mitt nätverk. Så jag tror att det handlar om en allmän mognad, i kombination med att kunskapsekonomin verkligen är här. Det är inte längre definitionen av trygghet att vara anställd i 25 år – definitionen av trygghet är att ha rätt och relevant kunskap.

Lisa Gunnarssons spaning gällande den nya tidens trygghet ligger som konsekvens av den trend Linkedin ser som styrande för arbetsmarknadens utveckling: en enorm kunskapsbrist. Både globalt och lokalt i Sverige, söker marknaden efter kompetens som inte finns. Det handlar föga förvånande främst om expertis som digitaliseringen kräver, såsom tech, it och ingenjörer.

– Sist jag kollade hade vi i Sverige i runda slängar 70 000 öppna jobb, samtidigt som vi har mellan 2 och 2,5 procents arbetslöshet bland infödda svenskar. Det innebär att vi har en enorm massa jobb som inte blir tillsatta. Med det som grund skapas en enorm konkurrens ute bland företagen, samtidigt som företagen utvecklas allt snabbare och digitaliseringen skrider ännu längre fram, säger Lisa Gunnarsson.

Detta, i sin tur, driver på robotiseringen och utvecklingen av artificiell intelligens (AI), som i allt större utsträckning får lösa problemet med bristen på spetskompetens. Utvecklingen är som känt inte helt problemfri och ställer framför allt många frågor om människans roll på den framtida arbetsmarknaden. Men Lisa Gunnarsso­n är inte speciellt orolig.

– Inför varje stor förändring av arbetsmarknaden är vi människor oroliga för hur det ska gå. Vissa menar att massor av jobb kommer att försvinna, och det är möjligt att det kommer att bli så. Det man definitivt kan se är att miljontals jobb världen över kommer att förändras till någonting helt annat, säger hon, och fortsätter:

– Men vad som är viktigt att komma ihåg är att människan i varje industriell revolution har lyckats hitta sin roll. Det har aldrig skapats ett långt glapp av människor i utanförskap. Människan omformas och lär sig snabbt nya saker.

Utvecklingen av den spetskompetens-suktande arbetsmarknaden har även gett upphov till det som kallas gig-ekonomin. Inom gig-ekonomin är arbetsmarknaden mer flexibel och individanpassad, och fasta anställningar ersätts av tillfälliga gig. Gig-ekonomins drivkrafter kommer, enligt Lisa Gunnarsson, från flera håll – både från företagen som inser fördelarna i att anpassa sin personalstyrka utefter behov, och från människan. Allt fler söker sig bort från fasta anställningar, till förmån för den friare tillvaron som frilansare.

– Bland de 40–45-åringar som har gjort halva sitt arbetsliv och har halva kvar, har vi en hög nivå av utbrändhet världen över. Och trots att vi i Sverige lever i ett av världens mest jämlika länder, ligger det en hög press på både kvinnor och män att leverera mycket och mer. Det skapar en riktigt dålig korrelation med det som många studier visar – nämligen att samma målgrupp av medel­ålders människor är uttråkade på jobbet, säger hon.

– Kanske handlar det då om att man faktiskt sitter på fel jobb? För att jobba i gig-ekonomin så handlar det om att ta reda på vilken spetskompetens du måste bygga vidare på för att kunna försörja dig på den.

Som exempel på gig-ekonomins framväxt tar hon avyttringen från Ericsson för ett par år sedan. Ur den kom en stor skara människor med en gedigen kunskapsbank efter kanske 10–20 år av utveckling inom Ericsson, varav många valde att starta egna företag.

– Under den första halvan av 2017 såg vi en 9-procentig ökning av egenföretagare på Linkedin – det är ju nästan ett marknads­skifte. Ungefär samtidigt kom Kairos Future (internationellt forsknings- och managementkonsultbolag, reds. anm.) med en rapport som visade att så många som hälften av alla avgångs­studenter på Handelshögskolan i Stockholm ville starta eget företag. Jag tror att gig-ekonomins sista skjuts är när den generation som nu ska ut på arbetsmarknaden slutar drömma om den livslånga anställningen, säger Lisa Gunnarsson.

De oftast förekommande orden för att beskriva sig själv på Linkedin har förändrats radikalt under de senaste åren. Tidigare var det ord som ”driven”, ”passionerad” och ”kreativ” som folk tog hjälp av för att locka arbetsgivarnas intresse, medan det i dag är vanligast med ord som ”erfaren”, ”skicklig” och ”specialiserad”. Eftersom vi har blivit så pass mycket generalister så är det specialister vi vill bli och helst kalla oss för att sticka ut med våra professionella profiler.

På samma sätt har de mest efterfrågade kompetenserna på plattformen tagit helt nya former. Vissa av dem, såsom digital marknadsföring, existerade inte ens på Linkedin för tio år sedan. Lisa Gunnarsson tror att utvecklingen kommer fortsätta framåt.

– Det betyder att när min i dag sjuåriga dotter kliver in på arbetsmarknaden, kommer de mest efterfrågade kompetenserna vara sådana som ännu inte är uppfunna. Det är helt sjukt när man tänker på det, och det innebär att vi vuxna människor som planerat att vara i arbetslivet ett tag till måste anamma varje-dag-lärandet för att hänga med.

Lisa Gunnarsson ser en fundamental skillnad i lärandet hos den generation som just nu växer upp – ibland kallad generation Z – och lärandet i sin egen generation, som i dag är i 40-årsåldern.

– Lärandet som barn börjar ofta med att lära sig olika spel. När min generation var barn gick vi till affären med en vuxen för att köpa ett spel, som vi antagligen inte fick välja ut själva, och det kanske blev Fia med knuff eller Risk. Därefter var vi beroende av att någon annan skulle lära oss det här spelet.

När hon tittar på sin sjuåriga dotter blir skillnaden tydlig:

– Hon kan ladda ned hela världens spel i sin Ipad, helt efter eget intresseområde. Dessutom måste hon lära sig själv för att avancera i sitt spelande, för ingen annan i familjen förstår sig på hur det funkar. Jag skulle nästan vilja påstå att barn inte lär sig att lära i dag – barn förstår att de måste äga lärandet själva.

Med inspiration från generation Z anser Lisa Gunnarsson att dagens vuxna måste ta ansvar för sitt eget lärande och sluta förvänta sig att bli inbjudna till klassrumslärande av en arbets­givare.

– Ansvaret kommer mer och mer att ligga på den enskilde individen. Risken är annars att arbetsgivare kommer att vända sig till någon annan som inser att den måste äga sitt eget lärande.

Vad ställer gig-ekonomin för krav på arbetsgivarna?

– Jag tror att arbetsgivarna måste skapa en inkluderande miljö där den som har spetskompetens vill vara, men som samtidigt erbjuder möjligheten att behålla sin frihet och flexibilitet.

Hur kommer Linkedin som plattform att förändras under de närmaste åren i förhållande till utvecklingen av arbetsmarknaden?

– Vi har en mycket tydlig kurs utsatt, som innebär att vi kommer jobba ännu mer än tidigare med just lärande. För två år sedan köpte vi en av världens största plattformar för e-learning: lynda.com. Både som företag och privatperson kan man genom ett premium­abonnemang få tillgång till 10 000 kurser om allt du kan tänka dig. Men vi kommer även satsa på lärandet på Linkedins egen plattform, som kommer utvecklas till mer interaktiv för att på så vis kunna skapa ännu mer engagemang bland medlemmarna.

För alla sociala medier är ödesfrågan att lyckas få användarna att stanna kvar på den egna plattformen, så även för Linkedin. Men medan andra har satsat på att locka med engagerande media, vill Linkedin skapa engagemang genom kunskap.

– Vi måste se till att det blir viktigt för medlemmen själv att vara med på Linkedin. Om medlemmen känner att det är av betydelse att vara på Linkedin för att det gör mig bättre på det jag gör – då har vi lyckats, säger Lisa Gunnarsson.

Digitaliseringen har i princip förändrat alla branscher på arbetsmarknaden. Hur långt tror du att digitaliseringen kan gå?

– Det var ju alla hjärtans dag i förrgår, och jag tror kanske inte att vi kommer nå en punkt där människan uppskattar att få en blombukett av en robot, ha ha. Väldigt mycket av det som är mänskligt kommer vi att vilja ha mer av. Alla de roller som kombinerar IQ och EQ (emotionell intelligens, reds. anm.) är svåra att digitalisera eller bygga robotar för.

Men Lisa Gunnarsson hoppas på en stor portion av AI inom till exempel vården, eftersom det kan förenkla för läkare och ge dem mer tid till just det mänskliga, det vill säga att träffa patienterna.

– Jag tror även på snabb tillväxt av digitalisering inom alla de typer av yrken där analys och verbal förståelse står i fokus, som exempelvis jurister och revisorer, för att även dessa roller ska handla mer om det mänskliga.

Apropå mänsklighet: En hektisk tillvaro på en tung chefs­position på en av världens största digitala plattformar kräver sina metoder för återhämtning. Lisa Gunnarsson är dessutom fyrabarnsmamma.

På schemat står meditation varje morgon, och inplanerade slotta­r för reflektion under arbetsdagarna.

– Jag mediterar kort, bara 10–15 minuter, men jag tror att värdet i det framför allt är att bygga en kontinuitet. Jag är sjukt morgontrött, så i början trodde jag att jag bara skulle somna när jag satte mig för att meditera, men det gör man ju inte. I stället går man likt en sensor genom kroppen för att uppmärksamma om det finns några oegentligheter någonstans. Det finns ett lugn i att bli medveten om det, säger hon.

Kan du ta med dig det lugnet under arbetsdagen?

– Nja, jag är faktiskt inte så bra på det. Men något som jag tänkt mycket på under de senaste åren är vikten av att hinna stanna upp inför nästa möte och fundera över vad som kommer att göra att både jag och mottagaren är nöjda när vi går ut ur mötet. Poängen i det är att lyckas vara närvarande i det man gör, i stället för att befinna sig i tusen tankar på allt annat som måste tas om hand. Det handlar kanske inte om meditation, däremot om att stanna upp för att se till att tiden blir rätt investerad.

Det här är Linkedin:

Världens största sociala affärsnätverk, som grundades i maj 2003 av Reid Hoffman.

Fungerar som en mötesplats mellan arbetssökande och företag, men även mellan kolleger och andra som har nytta av att ingå i varandras yrkesnätverk.

Genom olika typer av abonnemang kan företag och organisationer leta nya anställda.

Passerade 500 miljoner användare globalt i april 2017.

Är enligt ”Svenskarna och internet 2017” det femte största sociala nätverket i Sverige sett till hur stor andel av internetanvändarna över 16 år (33 procent) som använder det.

Har fyra miljoner företagssidor på sin plattform, varav 35 000 i Sverige.

Har 44 procent kvinnor och 56 procent män som användare.

Har i dag kontor i runt 30 städer världen över. Sedan september 2011 finns ett kontor i Stockholm med ansvar för den nordiska marknaden.

Källa: Linkedin

<u>”Jättedålig på att vänta”</u>

Namn: Lisa Gunnarsson.

Ålder: 39.

Familj: Man och fyra barn.

Bor: Lidingö.

Tjänar: Bra.

Karriär: Nordenchef på Linkedin.

Drömyrke som liten: Sjöjungfru.

Dold talang: Gör fina fotoalbum.

Svaghet: ”Jättedålig på att vänta.”

Imponeras av: Vardagshjältar, stora som små.

Medievanor: Läser Linkedin, DN, SvD, DI, följer Ted och skrollar sen igenom väldigt mycket annat också.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-03-09 09.41Uppdaterad 2018-10-11 08.35

Ämnen i artikeln: