Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Lätt att missa ung målgrupp

PREMIUM. Ungas beteende i sociala medier ska inte dras över en kam. En tredjedel är inte alls så benägna att interagera med varumärken. "Du riskerar att missa en stor del av målgruppen om du bara går i sociala medier", säger Laura Macchi på Kantar Sifo.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Februari 2018, 08:16
Uppdaterad: 07 Februari 2018, 08:16

Ämnen i artikeln:

SifoMindshare

"Vi tror att vi har en bild av hur de är, att alla är digitala och finns i sociala medier. Nästan hälften, 48 procent, är det. Men samtidigt är 30 procent inte så benägna att vara aktiva i sociala medier och inte så benägna att interagera med varumärken online", säger Laura Macchi, account manager på Kantar Sifo.

I undersökningen ”Connected Life” har Kantar Sifo bland annat tittat på hur olika vissa segment inom en målgrupp kan vara. Siffrorna talar sitt tydliga språk och påminner om att inte dra en målgrupp över samma kam – även om alla är lika gamla.

Genom att dela in en grupp i segmenten ”functionals”, ”observers”, ”connectors”, ”leaders” och ”superleaders”, kan Kantar Sifo visa upp hur mycket unga människor skiljer sig åt när det kommer till att vara digitala och sociala.

Laura Macchi, account manager på Kantar Sifo, ställde sig frågan om unga mellan 16 och 24 år verkligen har de digitala vanor som vi tror.

– Vi tror att vi har en bild av hur de är, att alla är digitala och finns i sociala medier. Nästan hälften, 48 procent, är det. Men samtidigt är 30 procent inte så benägna att vara aktiva i sociala medier och inte så benägna att interagera med varumärken online.

Statistiken visar också att en tredjedel (32 procent) inte alls är speciellt mycket online.

– Du riskerar att missa en stor del av målgruppen om du bara går i sociala medier. Det handlar inte om att antingen gå via sociala medier eller inte, men det handlar om att komplettera med andra kanaler. Man vill inte missa en tredjedel av målgruppen.

Kantar Sifo gjorde även en liknande körning med siffror från Orvesto Konsument, med fokus på unga mellan 16 och 24 år i storstäder.

– Man ska inte förlita sig på demografiska stereotyper och anta att 16–24-åringar är mer online i storstäderna.

Bild 2 ovan visar att 29 procent av ungdomarna i storstäder faktiskt inte alls är speciellt digitala, och 28 procent är inte så benägna att interagera med företag i sociala medier.

Fredrik Hermelin, digital strateg på Mindshare, anser att användandet av demografiska målgrupper är förlegat. Det är i stället mer intressant att segmentera på intressen eller faktiskt beteende.

– Alla som jobbar med marknadsföring vill hitta den enklaste vägen för att nå en viss målgrupp, i en viss ålder, som i det här fallet. Det är lätt att ty sig till sociala medier för att man tänker att det är där unga finns, vilket också stämmer, men vi får inte glömma att beteendet och flödet skiljer sig personer emellan.

Ämnen i artikeln:

SifoMindshare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.