Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Läkare i mobilen inom 20 minuter

Publicerad: 3 oktober 2017, 05:00
Uppdaterad: 2 oktober 2017, 15:14

Bild 1/3  "Vi jobbar hela tiden utifrån ett patientperspektiv, så vi låter patienterna utvärdera oss efter varje läkarbesök, säger Krys kommunikationschef Samuel Danovsky. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 4 AV 4. Långa väntetider inom vården är ett av svenskarnas största konsumentproblem. Där tror Kry att de sitter på en lösning. "Den trygghet som det innebär att ha läkarkontakt direkt i fickan gör vår tjänst väldigt meningsfull", säger Sverigechefen Livia Holm.


Kry har snart vuxit ur sina lokaler. För bara ett år sedan hade vårdbolaget cirka 11 anställda – i dag sitter drygt 150 personer på huvudkontoret på Kungsgatan i Stockholm.

– Det har gått otroligt snabbt, konstaterar Sverigechefen Livia Holm.

I början hade Kry utmaningar med att få patienterna att förstå vilken typ av lösning det var företaget erbjöd, berättar hon. Det var ju någonting helt nytt att kunna möta läkare utan att uppsöka en fysisk vårdcentral och sitta där och vänta på sin tid.

– När jag började här hade vi lampor på kontoret som började blinka så fort vi fick en bokning, och då blev man jätteglad. Sedan dess har mycket hänt, och i dag skulle lampsystemet inte funka – det skulle blinka konstant.

Ingen av Krys fyra medgrundare hade någon bakgrund i vården. Alla hade dock erfarenhet av att bygga tekniska plattformar och konsumentprodukter – och inte minst delade de frustrationen över hur svårt det var att komma till i vården.

– Personligen lockades jag till Kry under en tid då jag själv var i behov av ganska mycket vård, då jag förvånades över hur otillgänglig vården var trots att jag var inne i systemet. Jag fick vänta i veckor på att få en läkartid. Vi skapade Kry utifrån ett patientperspektiv och frågan hur vi kunde göra det lättare för oss patienter att möta vården på våra villkor, berättar hon.

I dag har man en tjänst som möjliggör för vem som helst med en smartphone att över en videolänk träffa någon av Krys 120 läkare inom 20 minuter, mellan klockan sex på morgonen och midnatt. Antalet registrerade användare ligger i dag på 200 000.

– För att bygga kännedom om vår lösning använde vi oss till en början endast av sociala medier. Vi var ett litet företag med begränsade resurser, och beslöt oss därför för att erbjuda patienterna möjlighet att rekommendera Kry direkt efter att de använt sig av oss och sprida det i sina sociala nätverk. Att förlita sig helt på ”word of mouth” fungerade bra för oss, för vi märkte att de som testade Kry var väldigt benägna att berätta om sin upp­levelse, säger Livia Holm.

Hon sticker inte under stol med att det är svårt att bygga trovärdighet inom vårdområdet.

– Vården är ju någonting som ligger väldigt nära oss som människor. Det handlar mycket om trygghet och tillit, och där blir bedömningen från andra patienter, och kanske främst vänner och bekanta, väldigt viktig. Det kräver att vi tar ett stort ansvar för den vård vi bedriver, hur vi bemöter patienterna och ser till att vi verkligen tar dem på allvar. För det är ju någonting som många upplever som ett problem inom vården i dag – att man som patient inte tas på allvar.

En stor skärm på Krys huvudkontor visa­r patienternas bedömningar av lösningen i realtid. Eftersom de främst är positiva – med några få undantag – funkar det som en direkt uppmuntran till personalen.

– De reaktioner vi får från patienterna handlar dels om bemötande och att man får en fin kontakt med läkaren, men framför allt om att man tycker att det är skönt att kunna styra vården själv. Vanliga kommentarer är: ”Nu slapp jag ta ned alla tre barnen till vårdcentralen för att ett är sjukt”, ”nu slapp jag sätta mig på akutmottagningen för att klockan är sex på en fredag och inget annat är öppet”, eller: ”Nu slapp jag åka flera mil för att komma till närmaste vårdcentral”, säger Livia Holm.

Tillgängligheten är alltså ofta i fokus när patienterna rekommenderar Kry. Den tekniska plattformen är grunden till den – och möjligheterna som den erbjuder att organisera vården på ett nytt sätt.

– Det är lite okonventionellt, eftersom vi flyttar vården till ett digitalt forum där vi kan poola resurser från hela landet. Vi har läkare som sitter utspridda i hela Sverige och kan jobba när det passar dem.

Få jobbar heltid på Kry, berättar hon. Ofta jobbar läkarna några timmar på en vårdcentral på förmiddagen, för att sedan hämta barn på dagis och kanske leka i parken några timmar, för att sedan koppla upp sig på Krys plattform och ta emot patienter från klockan sex på kvällen fram till midnatt.

– Det blir en helt ny typ av flexibilitet för läkarna. Vi har till exempel en läkare som ramlade ned från ett träd och bröt benet och inte kunde springa runt på vårdcentralen längre. Hon skulle vara sjukskriven i minst tre månader, men började i stället jobba hos oss.

Vad får ni höra från era läkare om hur det är att jobba på Kry?

– Många läkare är skeptiska innan de provar, och ofta finns en oro över att tappa den personliga kontakten med patienten. Men vi gjorde faktiskt nyligen en intern, anonym medarbetarundersökning bland läkarna för att ta reda på deras främsta anledningar till att välja att jobba hos Kry. Det visade sig att nummer ett är att man upplever att man kan träffa väldigt många patienter utan att bli helt utmattad. Ofta får vi höra från både läkare och patienter att de upplever mötet som väldigt personligt eftersom läkaren har tid att vara helt fokuserad på den enskilda individen. På andra plats låg att man vill vara en del i att förändra sjukvården, medan flexibiliteten hamnade på tredje plats.

Varför tror ni att ni var först med att erbjuda den här typen av vårdlösning?

– Det var faktiskt den fråga vi ställde oss själva när vi började, och vi har ännu inte fått någon klarhet i det. Det finns ju så uppenbart ett behov från patienterna av att kunna möta vården på det här viset, och det har pratats mycket om det. Från den traditionella vårdens sida tror jag att man ser den här lösningen mer som ett verktyg, att kunna byta ut fysiska vårdbesök till videosamtal. Men att organisera själva vården på det här viset och helt anpassa sig till patienternas beteendemönster – den polletten hade inte trillat ned hos någon annan.

Har ni fått några indikationer på att ni har varit med och kortat vårdköerna?

– Vi vet ju vad våra patienter berättar för oss, och av dem är det 93 procent som säger att de hade uppsökt en fysisk vård­givare om det inte hade varit för Kry. I takt med att allt fler väljer oss, innebär det att de inte tar upp plats i den fysiska vården, vilket betyder att köerna kortas i hela vårdkedjan.

Vad tror du om er potential att bli ett av Sveriges mest meningsfulla varumärken?

– Jag tror att många patienter som använder Kry redan har den känslan. Den trygghet det innebär att ha läkarkontakt direkt i fickan gör vår tjänst väldigt meningsfull. Om vi tar Swish som exempel, så har ju den tjänsten blivit viktig för många för att den är så central i vardagen. På samma sätt som man ”swishar” i dag, tror jag att det kommer bli helt naturligt att man ”kryar”.

Det här är Kry:

Via Krys app kan man träffa läkare via video, var som helst och när som helst mellan klockan sex på morgonen och tolv på natten, via smartphone eller surfplatta.

Man kan använda Kry för alla besvär och symtom som inte kräver en fysisk undersökning för att säkerställa diagnos.

Kry har läkare från hela Sverige, och kan erbjuda läkarbesök på 20 olika språk.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.