Kriget om det lokala trappas upp

Viaplays marknadsföringsevent av den nya originalserien "Rig 45". Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 1 AV 3. De svenska tv-bolagen har valt att möta den ökade konkurrensen från streamingjättarna med lokalt innehåll. Men nu träder både Netflix och HBO in på deras arena.

å mycket som två miljoner annonsvisningar går de amerikanska tittarna förbi genom att de bänkar sig framför Netflix i stället för etablerade tv-kanaler, enligt en analys gjord av N Screen Media. Uppskattningsvis innebär detta att reklamfria Netflix norpar åt sig mellan 3 och 6 miljarder dollar per år i tv-reklamintäkter – pengar som före streamingjättens intåg tillföll de etablerade tv-husen.

Samtidigt spenderar Netflix enorma summor på att knyta kreatörer och filmskapare till sig. Ryan Murphy, som ligger bakom amerikanska serier som ”Glee” och ”American crime story” har i 15 år varit knuten till 20th Century Fox Television. I början av året kom dock nyheten att Netflix lyckats locka över honom till sin sida genom ett fem år långt avtal, som enligt källor är värt 300 miljoner dollar.

Året innan rekryterade Netflix ett annat stort namn i branschen – Shonda Rhimes som ligger bakom seriesuccéer som ”Grey’s anatomy” och ”Scandal” från ABC. Det fyra­åriga avtalet uppskattas vara värt 100 miljoner dollar.

Topprekryteringar som dessa har gjort aktörer inom tv-branschen nervösa eftersom de driver upp priserna och lönerna på ett sätt som är svårt att toppa. Som om den allt hårdare konkurrensen med de etablerade tv-husen inte vore nog så meddelade Netflix i april att de lanserar sju nya europeiska originalserier och två dokumentärer.

Under året producerar FLX den allra första svenska originalserien för Netflix – ”Störst av allt” baserad på Malin Persson Giolitos rättegångsthriller som kretsar kring en skolskjutning på Djursholms allmänna gymnasium. Även HBO satsar på svenskt innehåll, då regissören Lukas Moodysson ska göra en tv-serie i åtta delar för HBO Nordic. Serien med namnet ”Gösta” produceras av Memfis Film.

Sedan en tid tillbaka har de svenska tv-husens strategi för att konkurrera med streamingjätten varit att själva satsa på lokalt kvalitativt drama – men frågan är hur de kommer kunna konkurrera mot Netflix enorma tv-budgetar och brutala framfart. Och hur de svenska produktionsbolagen kommer att påverkas om både Netflix och de svenska aktörerna fortsätter att satsa på svenska originalserier.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-26 05.00Uppdaterad 2018-06-25 14.19

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: