Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

”Kommunikationen kopplas fortfarande på i sista ledet”

Publicerad: 4 Juli 2017, 08:13
Uppdaterad: 4 Juli 2017, 08:19

Karin Zingmarks nya bok ska få företagsledare att kommunicera bättre.

Microsofts tidigare marknadschef Karin Zingmark vill få företagsledare att börja kommunicera med sin nya bok "Maxa snacket". " I dag har man alldeles för små öron och för stor mun", säger hon.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftViasat

I augusti förra året lämnade Karin Zingmark rollen som marknadschef på Microsoft. I stället ville hon använda sin 20-åriga erfarenhet av att driva kommunikativa förändringar som konsult inom digital förändring och ledarskap.

I slutet av sommaren lanseras hennes första bok Maxa snacket, som beskrivs som en överlevnadsbok för företagsledare i den nya digitala eran.

– Det låg faktiskt inte på min bucket list att skriva en bok, men när Liber letade efter kvinnor som kunde skriva om förändringsarbete och digitalisering, bestämde jag mig för att satsa. För mig har det varit en ynnest att få skriva av mig kring det som varit min ledstjärna under alla de år jag varit verksam, säger Karin Zingmark.

Huvudbudskapet i Maxa snacket är att företagsledare måste lägga om sitt kommunikationsarbete när digitaliseringen och globaliseringen slår till med full kraft. Tempot och transparensen som skapas i det nya medielandskapet kräver att man slutar att delegera kommunikationsarbetet till en kommunikationsavdelning som ska föra ut företagets budskap.

– Jag har levt i en liten bubbla som marknadschef på Microsoft och innan dess som kommunikationschef på Viasat, och nu förvånas jag över att företagsledare fortfarande sitter och fattar beslut i stängda rum och kopplar på kommunikationen i sista ledet, fortsätter Karin Zingmark.

Hon tar upp Edelman Trust Barometers senaste mätning som exempel på problematiken. Resultatet visar att trovärdigheten hos auktoriteter som företagsledare har dalat ordentligt – i stället för snyggt paketerade budskap vill vi i dag ha äkta, känslomässig kommunikation.

Det talar för att företagsledare måste lära sig att utnyttja digitaliseringens möjligheter i stället för att se den som ett hot, säger hon.

Samtidigt visade Dagens industris undersökning ”Näringslivstoppar” förra året att så många som drygt hälften av alla svenska företagsledare inte ansåg att digitaliseringen påverkade företagets strategi.

– Det gjorde mig fullständigt chockad – det visar på att man i dag har alldeles för små öron och för stor mun. Företagsledare har ofta en stor tilltro till sin marknads- och kommunikationsavdelning att sköta snacket. I min roll som konsult handlar det om att få dem att förstå att de måste börja kommunicera själva.

När hon träffar marknadsorganisationer är situationen ofta den omvända:

– De upplever ofta att de blir inkopplade i processer alldeles för sent, när det redan finns en färdig produkt och en plan, och sedan förväntas göra magi av detta. De behöver hjälp att förklara för ledningen att kommunikationen måste börja tidigare.

Maxa snacket ges ut av förlaget Liber och landar i bokhandeln den 6 september.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MicrosoftViasat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev