Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Komm ska slå mynt av svensk kreativitet

Jessica Bjurström är vd på Komm. Foto: Janne Naess

Komm ska utveckla den kreativa sektorn på uppdrag av Tillväxtverket. "Det är en kvalitetsstämpel att vi driver det här", säger Komms vd Jessica Bjurström.


Publicerad 2017-08-29 04:30
Uppdaterad 2017-08-28 14:13

Ämnen i artikeln:

Komm

Dela artikeln:

Tillsammans med andra kreativa branscher – film, mode, spel och musik – har Komm beviljats medel av Tillväxtverket för att formalisera samarbetet kring att internationalisera svensk kreativitet och innovation. Det handlar om att utveckla Sveriges kreativa sektor som export­funktion.

För att driva projektet startar man i princip upp ett sekretariat som ska ledas av Nicole Lage-Vianna, digitalansvarig på Komm.

– Man har tagit på allvar att kreativitet och innovation är framtidens exportvaror. Det är det nya stålet och en oändlig resurs. Att dessutom få komma in i de här rummen som påverkar ekonomin i stort visar att man också förstår hur viktig kommunikation och kreativitet är, säger Jessica Bjurström.

Under hösten ska Komm även driva projekt kring de kreativa chefernas roll, pitcher, samt fokusera på generations­frågan. Liksom för flera andra branschorganisationer är även den nya dataskyddsförordningen uppe på agendan och kräver en stor utbildningsinsats.

– De nya GDPR-direktiven som stramar upp integriteten i konsumentled kommer påverka alla som arbetar med kommunikation framöver.

Komms stadgeförändring 2012, om en bransch i balans, satte särskilt ljus på genus och mångfald. I höst är det generationsfrågan som står i fokus. Både i fråga om vilka målgrupper som reklamen riktar sig till och erfarenhet och kompetens som går förlorad när senior arbetskraft inte tas tillvara.

– Det handlar inte längre om en digitalfråga. Vi har haft digitala medier i 20 år, så även de som har varit länge i branschen har jobbat digitalt. Det är istället en fråga om attityd.

Viktigt för Komm under hösten:

Ettårigt uppdrag av Tillväxtverket

Ta fram verktyg som ska stötta byråernas kreativa chefer

Lyfta generationsfrågan

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.