Kicks: ”Det handlar om ett fysiskt möte”

2017-11-15 08:36  
Kicks marknadschef Gina Azaric menar att den fysiska butikens roll är att ge kunden en upplevelse.

PREMIUM DEL 2 AV 2. Vid sidan av en massiv kartläggning av hur kunderna beter sig digitalt plöjer Kicks också ner pengar i nya fysiska butiker. "För oss är integration av fysiskt och digitalt framtiden", säger marknadschefen Gina Azaric.

Traditionella butiker och varuhus utmanas i dag på en helt ny nivå av e-handeln, och konsumenternas förändrade köpvanor.

Böcker och media är de varor som svenskarna e-handlade mest av under september i år. Tätt därefter följer mode-, skönhets- och hälsoprodukter.

sminkföretaget Kicks, lanserade nyligen en ny grafisk profil och ett nytt kommunikationskoncept.

Med marknadschefen Gina Azaric vid rodret ska Kicks nu utveckla den fysiska butikens roll. Kicks har riktat in sig på att presentera fysiska mötesplatser och erbjuda kunderna make up-tjänster, hudvårdstjänster och frisörer.

– Den fysiska butikens fördel handlar väldigt mycket om att få till en upplevelse och en service som både är mänsklig och personlig. Den kan du inte få till i det digitala på samma sätt. Vår strategi är att driva verksamheten mot en mer upplevelsebaserad handel, och det är också det vi nu gör genom våra flaggskepp.

För att möta konsumenternas nya krav gör nu Kicks stora investeringar i att uppdatera företagets IT-system, för att kunna hantera sin kunddata på ett bättre sätt.

Målet är kunna följa hela kundresan i alla kontaktytor.

– Kundresor är i dag väldigt spännande, för de kan egentligen börja var som helst, de kan börja i mobilen eller sluta i butiken, eller tvärtom. Det vi framför allt ser är att det finns en sömlös kundresa, det är bara det att väldigt få har lyckats få till den. Men det kommer ta ett tag innan vi når till vår vision, men för oss är integrationen av fysiskt och digitalt framtiden, säger Gina Azaric.

Du menar att den fysiska butiken helt enkelt behövs?

– Det finns saker du aldrig kan få i det digitala. Det kommer aldrig vara samma sak som ett fysiskt möte. Vi har märkt att många av våra säljare ute i butikerna har utvecklat en personlig relation till många kunder och det gör att kunden hela tiden kommer tillbaka, säger hon och fortsätter:

– Det går att digitalisera, men vi kommer aldrig kunna göra det på det mänskliga sättet. Det vi ser är att många kunder har ett behov av personlig experthjälp, och där blir den fysiska butiken ovärderlig.

Gina Azaric pekar på att mycket handlar om vilken bransch företaget tillhör.

– Just skönhetsbranschen handlar mycket om att alla har olika personliga behov, och det är precis det vi ser: Kunderna vill få inspiration, vägledning och expertkunskap. Den kan du så klart skapa digitalt också, men det finns väldigt många som vill ha det fysiskt och personligt.

Kicks presenterar löpande olika evenemang för sina kunder. Gina Azaric säger är att det ett sätt för företaget att fortsätta locka kunderna till den fysiska butiken och där­igenom ge den en helt ny roll.

– Jag tror att många branscher måste titta mer på det, och här ser vi att det finns ett väldigt stort behov, och jag skulle säga att det snarare handlar om ett fysiskt möte än en fysisk butik.

Tror du att det finns en tid där ni bara satsar digitalt?

– För oss är det helt uteslutet. Något man däremot kan fundera på är hur många butiker vi kommer att behöva. Många gör research online, men oftast vill man ändå gå till en butik för att testa och sedan göra sitt köp digitalt, säger Gina Azaric, och fortsätter:

– Jag tror också att det handlar om att det fysiska mötet måste ge ett mervärde, och så länge det gör det finns det en anledning att gå till den fysiska butiken. Om du lika gärna, på ett bekvämare sätt, kan beställa din bok på nätet, varför ska du då gå till en bokhandel?

Läs del 1 "E-handeln stärker butikens position" här.

Tre olika strategier för butiken

Stadium

Sportkedjan försöker integrera e-handeln i sina fysiska butiker. Bolaget riktar fokus mot att kunderna i den fysiska butiken ska få en helt digital köpupplevelse och beskriver det som ett sätt att ”ta e-handeln till butiksgolvet”. Tillsammans med Zetadisplay, en nordisk leverantör med av digital butikskommunikation, placerade de skärmar för kunderna på vilka det går att beställa varor online, även i den fysiska butiken.

Amazon

E-handelsjätten tog 2015 steget in i den fysiska butiksvärlden när Amazon Books öppnade butik i Seattle. Butiken kopplar ihop nätet med en fysisk miljö. Under sommaren förvärvade Amazon även den amerikanska matjätten Whole Foods Market för omkring 120 miljarder kronor, och fick därigenom överta över 460 fysiska butiker i USA, Storbritannien och Kanada.

Apple

För 16 år sedan slogs dörrarna upp till Apples första Apple Store. Beslutet att satsa på egna butiker möttes inledningsvis med stor skepsis från flera analytiker, som menade att detaljhandel var en dyr historia och att Apple, som vid tillfället hade 34 miljarder kronor i kontanter, saknade de ekonomiska musklerna. Apple har nu nära 500 butiker i 19 länder. Enligt en studie från Deloitte är Apple nu en av världens 15 snabbast växande butikskedjor.

I Sverige planerar Apple att öppna sin första flagship store i Kungsträdgården i Stockholm.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt