Jättar under press

Etsning: Ernst Rutzer. Bearbetning: Daniel Augustsson. Foto: Etsning: Ernst Rutzer Bearbetning: Daniel Augustsson

SPECIALEN DEL 1 AV 4. Trycket ökar på Facebook och Google, och pressen kommer inte bara från medierna, utan även politiker. Inte minst har allmänheten börjat få upp ögonen för giganternas påverkan.

Över varannan svensk – närmare bestämt 58 procent – oroar sig över att techgiganter som Google och Facebook ska påverka det svenska valet. Undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Expressen, och visar hur den svenska allmänheten på allvar börjat reflektera över de amerikanska it-jättarnas inflytande på våra liv.

Samtidigt uppger 44 procent av svenskarna i en undersökning från Novus att deras förtroende för Facebook har minskat. Enligt en undersökning som TV4 låtit göra funderar dessutom var femte svensk på att avsluta sitt konto.

Att det händer just nu är kanske inte så konstigt. I början av mars avslöjade brittiska och amerikanska medier hur dataanalysföretaget Cambridge Analytica hade försett Donald Trumps valkampanj med privata uppgifter från över 50 miljoner Facebook-användare. Senare uppdaterades den siffran till hela 87 miljoner.

Etsning: Ernst Rutzer. Bearbetning: Daniel Augustsson.

Avslöjandet väckte allmänhetens medvetande om datainsamling – en fråga som redan länge varit i fokus inom medie­branschen.

Med anledning av skandalen har Facebook lanserat flera uppdateringar för att ge användarna mer kontroll över sin integritet på plattformen och för att förtydliga hur personlig data används.

"Vi har ett ansvar för att skydda er data, och kan vi inte göra det förtjänar vi er inte. Jag har jobbat med att förstå exakt vad som har hänt och hur jag kan säkerställa att det här inte händer igen", skrev Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i en Faceboo­k-uppdatering i mars.

Samtidigt pekade han på att Facebook redan för flera år sedan genomförde de viktigaste förändringarna för att förhindra att någonting liknande händer igen.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook: "Många av de företag vi pratat med den senaste veckan är nöjda med de steg som vi skissat fram för att bättre skydda människors data."

Dagens Media har varit i kontakt med Facebook i Sverige, som tackat nej till att medverka i den här artikeln. Men i slutet av mars kommenterade Facebooks Sverigechef Sam Rihani i ett uttalande till Dagens Media hur man från Facebook­s sida upplever att förtroendet har påverkats:

"Annonsörer vänder sig till oss för att utveckla sina verksamheter. De vet hur viktigt det är för oss att människor kan lita på att vi är försiktiga med deras personliga information. Många av de företag vi pratat med den senaste veckan är nöjda med de steg som vi skissat fram för att bättre skydda människors data. De har tillit till att vi kommer svara upp mot de här utmaningarna för att bli en bättre partner och ett bättre företag."

Google: "Flera röster kräver att vi ska gå bortom svensk lagstiftning"

Facebook är dock inte den enda nätjätten i blåsväder. Granskningar av både Dagens Nyheter och Expressen har avslöjat hur Google tillåter högerextrema grupper att sprida sitt material via Youtube – material som många gånger bryter mot svensk lagstiftning. I fokus för granskningarna låg bland annat Granskning Sveriges Youtube-kanal genom vilken flera svenska journalister blev uthängda.

Efter att Googles Sverigechef Anna Wikland fått motta hård kritik i medierna på grund av sin tystnad i frågan, gick Googles chefsjurist David Price ut i en debattartikel hos Expressen där han tog bolagets svenska ledning i försvar. Den svenska ledningen kan inte förväntas ta ansvar för situationen, skrev han, då globala policybeslut inte fattas här i Sverige.

Det understryker även Google Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo.

– Det är viktigt att understryka att den här typen av frågor inte hanteras av oss lokalt, utan på global nivå av relevanta experter. Detta för att se till att vi i så stor utsträckning som det är möjligt har samma policyer oavsett marknad – samt landar rätt i de beslut som fattas. Vad vi har gjort på lokal nivå är att säkerställa att detta uppmärksammas av våra högsta chefer och att rätt kompetens involveras, skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google Sverige: "Det är viktigt att understryka att den här typen av frågor inte hanteras av oss lokalt, utan på global nivå av relevanta experter."

Att dessa frågor nu engagerar en större grupp människor ser han positivt på, liksom på att dynamiken mellan yttrandefrihet och kontroversiellt innehåll diskuteras.

– Det ser vi nu också i debatten, där flera röster kräver att vi ska gå bortom svensk lagstiftning och ta bort innehåll, men även många som inser problematiken med att personliga åsikter hos enskilda anställda på Google ska avgöra vad som tillåts finnas på våra plattformar.

Branschorganisationen TU:s vd Jeanett­e Gustafsdotter var den som genom ett öppet brev initierade det möte som ägde rum på regeringskansliet tidigare i mars, med anledning av problematiken med hot och hat som får ligga kvar hos plattformsjättarna.

Detta ledde till att justitieminister Morgan Johansson i sin tur kallade Facebook och Google till ett möte, som i skrivande stund är planerat till den 13 april.

– I ett första skede vill jag se en dialog och en självsanering. Det är ju så vi har löst det för de traditionella medierna, men om det inte går så är jag inte främmande för att gå fram med lagstiftning, antingen på nationell nivå eller på EU-nivå, sade Morgan Johansson till TT.

Kravet från regeringen inkluderar även att nätjättarna ska öka tillgängligheten för sina användare, samt intensifiera arbetet med att ta bort kränkande material på sina plattformar.

Tror på självsanering

Jeanette Gustafsdotter säger att mötet med Morgan Johansson bestod av en bra dialog, där justitieministern fick problembilden beskriven för sig.

– Han är väldigt mån om att ha en dialog med it-jättarna, och det tror jag inte endast beror på den debatt som just nu pågår i Sverige, utan även den som pågått länge på andra håll i Europa. Tyskland har exempelvis infört en lagstiftning som innebär höga böter för de plattformar som inte plockar bort material som bryter mot lagen inom 24 timmar.

Att tvingas stå ut med hot och hat har länge varit verklighet för många svenska journalister. Men alla som har försökt vända sig direkt till bolagen för hjälp med någon typ av problem på plattformarna vet att det är en näst intill omöjlig uppgift att få kontakt.

Jeanette Gustafsdotter hoppas att bolagen kommer anta en självreglering, i likhet med den som finns för de traditionella medierna.

– Hur de löser självregleringen är upp till bolagen, men jag kan tänka mig att de måste anställa något slags moderatorer, så att det faktiskt finns möjlighet för användare att föra en dialog med plattformarna. Jag ser en självreglering som en förutsättning för det öppna, demokratiska samtalet. Men kommer vi inte till det, befarar jag att även vi i Sverige kommer att diskutera en framtida lagstiftning.

Hur hoppfull är du om en själv­sanering?

– I mina positiva stunder tror jag på det. Nu när trycket är så starkt från så många olika håll, när även lagstiftare och EU börjar sätta press, borde det leda till ett agerande från it-jättarna. I mina negativa stunder tänker jag i stället att de kommer hitta ett sätt att undvika att ta sitt ansvar och fortsätta att krama så mycket pengar ur annonskakan som de bara kan.

Än så länge har dock skandalerna inte fått några konkreta konsekvenser i form av större annonsörsavhopp, varken för Facebook eller för Google.

När det under våren 2017 uppdagades att stora annonsörers innehåll på Youtube synts sida vid sida med videoklipp som stödjer terrorism eller antisemitism, drog annonsörsgiganter som Starbucks och Walmart tillfälligt tillbaka sina investeringar från plattformen.

I dag är det än så länge endast ett fåtal – däribland Mozilla – som dragit tillbaka sina annonspengar från Facebook, medan superentreprenören Elon Musks bolag Tesla och amerikanska Playboy har raderat sina Facebook-konton.

– Att Tesla har dragit sig tillbaka tror jag är en viktig signal. Det är ett bolag som verkligen är innovatörer och som står för en framtid som även Facebook och Google vill representera. Det borde få dem att reagera, säger Jeanette Gustafsdotter.

Hur tror du att det kommer sig att det här händer just nu?

– Kritiken mot Facebooks och Googles makt har pågått under lång tid, och jag tror att den senaste tidens skandaler var droppen som urholkade stenen och att det är därför som allmänheten nu reagerar.

Amanda Törner

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt