Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

"Jag ser ljust på framtiden"

PREMIUM. Efter 13 år i New York återvänder Johan Hansson till västkusten och rollen som vd på Stampen Lokala Medier. Uppdraget – att skapa ledande nyhetsmedier i regionen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 04 Januari 2018, 08:49
Uppdaterad: 04 Januari 2018, 12:51

Ämnen i artikeln:

StampenGöteborgs-Posten

Bild 1/3  "I grunden är det att få vara med och påverka och tillsammans med medarbetare och ledningsgrupp jobba mot ett gemensamt mål", säger Johan Hansson om vad som lockar honom till ledarrollen. Foto: Stefan Berg

För mindre än ett år sedan befann sig Stampen Lokala Mediers vd Johan Hansson fortfarande i New York där han bott i drygt 13 år. Nu är hans hemstad Göteborg och hans uppdrag att leda Stampens alla titlar rätt efter den tuffa rekonstruktionen.

– Det var väl inte novembervädret i Göteborg som lockade, utan arbetsuppgifterna. Att få möjlighet att jobba med så fina och starka varumärken som Stampen Lokala Medier har, och få göra det på den ort som jag är uppväxt på, är helt fantastiskt, säger han.

Johan Hansson växte upp i vad han själv beskriver som ett litet fiskesamhälle med namnet Bua, strax norr om Varberg och en knapp timme söder om Göteborg. Han lärde sig läsa tidningen som liten genom Hallands Nyheter, som köptes av Stampen 2005 och blev ”familjär” med Göteborgs-Posten tidigt.

Sedan uppväxten i Bua har han hunnit arbeta i Indien, Hong Kong, Polen, Storbritannien, USA och Holland.

Genom ett traineeprogram via Kinnevik fick han år 2000 arbeta med tidningen Metro, som då var en del av MTG. Johan Hansson arbetade som assistent till den dåvarande Metro-chefen Pelle Törnberg och trainee-tjänsten var baserad i London.

– Det var mitt i den mest expansiva tiden för Metro. Jag tror att vi under år 2000 lanserade runt ett dussintal nya tidningar och satte Metro på börsen det året, det var otroligt mycket aktivitet och en oerhört spännande tid att få komma in i. Jag fick verkligen en grundlig utbildning i vad de kommersiella tidningsdelarna består i.

När traineeåret var över var det antingen ”upp eller ut”, och det blev uppåt för Johan Hanssons del. Han har både varit vd för Metr­o i Hong Kong och ansvarig för den första lanseringen på en asiatisk marknad, samt varit vd för Metro i USA fram till årsskiftet 2005/2006.

– Min dåvarande chef ville ha in en amerikan på vd-tjänsten, men ville att jag skulle fortsätta att arbeta med expansion. Då kände jag att jag hade levt i en kappsäck i så många år, så då lämnade jag Metro.

Senast kommer Johan Hansson från rollen som vice vd för och Amerika-ansvarig på mjukvarubolaget Roxen, som utvecklar webbaserade publiceringssystem. Även i den tjänsten blev det mycket resande, men hemorten – New York – densamma.

– Jag brukar skämtsamt säga att jag nog har sett fler nyhetsredaktioner än de flesta. Allt från de stora amerikanska redaktionerna till små nyhets­redaktioner i södra Chile. Jag känner att jag har stor nytta av det i min nuvarande tjänst. Det handlar väldigt mycket om att ha rätt system på plats som ska stödja verksamheten. Sedan har jag också fått en övergripande förståelse för redaktioners ekosystem i dessa tider då det går ganska så fort.

Den mest moderna redaktionen mötte han i Costa Rica, där tidningen La Nación har sitt säte. Där satt hela nyhetsdesken i ett enda stort rum, skärmar med data och nyhetssändningar från olika tv-kanaler fanns uppsatta överallt. Trots att flera hundra personer arbetade vid den gigantiska nyhetsdesken, var det nästan helt tyst tack vare toppmodern ljudisolering i taket.

– Men jag har även besökt gamla klassiska redaktioner där man fortfarande sitter instängd med höga 1970-talsväggar runt sig, men i grunden ser nyhetsredaktionerna väldigt lika ut.

Att ta sig an en ledarroll har varit naturligt för Johan Hansson. Det började relativt tidigt då han var befäl i militären och senare utbildade sig till reservofficer. Han har även arbetat som platschef för språkreseföretag, med ansvar för en kursort med ett hundratal lärare och tusentals studenter, och som reseledare på skidort.

– Jag har nog alltid tagit till mig den rollen och tyckt att det har varit roligt. Jag har gått fram och räckt upp handen och sagt att jag är beredd att ta ett ledaransvar.

Vad är det som lockar med att ha en ledarroll?

– I grunden är det att få vara med och påverka och tillsammans med medarbetare och ledningsgrupp jobba mot ett gemensamt mål. Speciellt nu när jag har lite mer erfarenhet är det roligt att få se yngre medarbetare och chefer växa och förhoppningsvis kunna ge något råd på vägen. Mentordelen lockar mer nu, när jag har kommit in i en lite mer senior vd-roll.

På frågan om vilka typer av egenskaper som utgör en bra ledare ler han och förklarar att han fick just den frågan när Stampen för några veckor sedan startade ett ledarskapsprogram för 18 chefer.

– Det finns många olika delar, men att ha en tydlighet är väldigt viktigt, och att vara närvarande och tillgänglig. Sedan är det väldigt viktigt att ha empati som chef. Man kan vara rak och tydlig, och ibland ställs man inför svåra situationer, som att säga upp en medarbetare. Man måste skilja på det affärsmässiga och det personliga, men ändå ha empati.

Beslutet att flytta tillbaka till Sverige igen fattade han någon gång i början av 2017. Det var runt den tiden Stampens koncernchef Martin Alsander tog kontakt med Johan Hansson om vd-posten efter att den tidigare vd:n Johanna Öberg signalerat att hon som bosatt i Stockholm inte var beredd att flytta till västkusten.

– Jag arbetade tillsammans med Martin Alsander på Metro under ett antal år, och sedan dess har vi hållit kontakten. Han visste i god tid att Johanna Öberg skulle lämna, så vi inledde en diskussion tidigt.

Martin Alsander har i en tidigare intervju med Dagens Media sagt att Johan Hanssons lokala förankring, breda internationella erfarenhet av lokaljournalistik och teknisk erfarenhet gjorde att valet föll på honom.

Vad var det första du gjorde när du klev in som vd i mars?

– Det var tydligt sedan mina tidiga möten med Martin att vi skulle fokusera på våra nyhetsmedier på västkusten, förstärka den lokala journalistiken och komma igång så snabbt som möjligt med digitala prenumerationsintäkter.

Först ut med en plusmodell för att ta betalt för digitalt innehåll var Bohusläningen och Strömstads Tidning, sedan Trollhättan, Hallandstidningarna, och sist ut Göteborgs-Posten.

Mindre än två veckor efter lanseringen hade Stampen fått närmare 3500 nya digitala prenumeranter på Göteborgs-Posten. Idag har man passerat 5000.

Stampen har lanserat betalvägg förut, vad är det som gör att ni kommer att lyckas den här gången?

– Jag kan inte uttala mig kring de tidigare försöken, men jag kan dra generella slutsatser. Marknaden har förändrats väldigt mycket de senaste åren, det finns en förståelse för att man ska betala för innehåll oavsett om det är musikstreaming, Netflix eller lokaljournalistik. Sedan har tekniken utvecklats något otroligt, i dag kan man bli prenumerant betydligt enklare och snabbare. Marknaden har en helt annan mognad i dag.

Förutom en digital betalmodell så har det skett en rad andra förändringar kring Stampen. På GP har onlineredaktionen slagits ihop med övriga redaktioner, vilket innebär att man har samlat samtliga redaktionella tjänster i Göteborg. På samma linje har man gjort sig av med bolaget Modern Women Media.

– Vi ska vara ledande nyhetsleverantör i det geografiska området på västkusten, det är där vi ska verka och fortsätta att utveckla affären. MWM var ett fint bolag, men det var inte en del i vår strategi, säger Johan Hansson.

Under året har även flera chefer lämnat Stampen Lokala Medier. I samband med vd-skiftet lämnade GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein, som ersattes av Christofer Ahlqvist. Även GP:s omtalade och kritiserade onlinechef Markus Hankins och digitalchefen Peter Holmlund har fått gå efter att Johan Hansson klev in på vd-posten.

Efter en genomlysning av säljorganisationen för att bättre kunna möta annonsörernas krav har även GP:s försäljningsdirektör Linda Forsberg lämnat och ersatts av Henrik Carlsson.

Johan Hansson säger att de ligger precis i slutskedet av genomlysningen, som både tar upp vad för typ av kompetens som behövs, vilka verktyg som behöver vara på plats och vilka så kallad­e vertikaler de ska arbeta mot.

– Ett exempel rör arbetsmarknaden på västkusten. Många bor i en stad och jobbar i en annan, frågan är hur vi kan utnyttja det ur ett annonsperspektiv.

Vilka är de största kommersiella utmaningarna för Stampen?

– Det är det som jag tror att vi delar med alla i branschen – att annonstappet i print fortsätter. Över tid ser vi att läsarna förflyttar sig mer och mer till digitalt, men att hantera annons­tappet i print är den största utmaningen på kort sikt. Den ökad­e distributionskostnaden per exemplar, som kommer i takt med färre tidningsprenumeranter, är en annan stor utmaning.

Hur ska du tackla det?

– Vi genomlyser distributionsorganisationen och effektiviserar så mycket som det går. Det finns områden där man får tidningen med posten eller som e-tidning. Den typen av prioriteringar och effektiviseringar kommer vi att fortsätta med.

Stampen och Johan Hansson har onekligen ett stort arbete framför sig. I maj 2016 inledde mediekoncernen en företags­rekonstruktion. Ett halvår senare, den 16 november, avslutades rekonstruktionen. Detta efter att fordringsägarna gått med på att skriva av 75 procent av skulderna och kommit överens med bankerna om fortsatt finansiering. Samtidigt lämnade Mittmedia och Eskilstuna-Kuriren i september in en stämningsansökan där man stämmer Stampenägda V-tab på totalt 78,5 miljoner kronor.

När vi rapporterar om Stampen sedan rekonstruktionen möter vi en brist på förtroende från både branschaktiva och vanliga privatpersoner, hur upplever du det?

– Jag känner inte igen den bilden. Vi hade ett tufft år förra året, som det har skrivits väldigt mycket om, men vi blickar framåt nu. Vi har som organisation en väldigt tydlig vision, att vi ska vara nyhetsmediet på västkusten och stärka varumärkena. När vi gör varumärkesundersökningar ser vi att vi har ett väldigt stort förtroende för varumärkena på lokalorterna.

På frågan om vad som krävs för att hålla Stampen flytande och kunna tackla exempelvis en lågkonjunktur säger Johan Hansson att det är en övergripande fråga för koncernchef Martin Alsander. Samtidigt lägger han till att de följer den plan som lagts fram för Stampen.

– För 2018 har vi lagt en plan som ledningsgruppen och jag tror på, sedan finns det fortsatta utmaningar att förhålla sig till, men jag ser ganska ljust på framtiden. Sedan är det omöjligt att säga hur en lågkonjunktur kommer påverka, men jag känner att vi har en bra bas att stå och utvecklas på nu, jag sover gott om nätterna.

Vad blir nästa steg för Stampen Lokala Medier?

– Det här är bara början. Som jag brukar säga till kollegorna, det här är första dagen på ett maraton. Vi är inte i något sprintlopp, utan vi måste fortsätta att utveckla vår journalistik och annons­affär. Hur vi använder data om våra läsare för att kunna anpassa nyhetsflödet kommer bli ännu viktigare. Vi arbetar just nu med att utveckla hyperlokala nyheter, där vi tar del av teknik för att läsarna ska kunna bestämma flödet och ta del av nyheter från sin stadsdel eller by. Det finns väldigt mycket spännande kvar, så vi har bara börjat.

Sedan flytten tillbaka till Sverige igen vaknar Johan Hansson varje morgon av att GP dimper ned i brevinkastet i lägenheten i Linnéstaden. Det första han gör är att läsa papperstidningen och gå igenom SvD, DN och DI digitalt.

Även om restaurangutbudet inte riktigt är detsamma som i New Yorks, så trivs han med att ha bytt en av världens största städer mot Göteborg.

– Jag gillar att göra utflykter. Att bara kunna ta bilen på helgen och lätt ta sig någonstans, i stället för att sitta i en timmes lång bilkö på George Washington Bridge, är jättevärdefullt.

"Intresserad av orientering"

NAMN: Johan Hansson.

ÅLDER: 46 år.

FAMILJ: Hustru i New York.

BOR: Linnéstaden, Göteborg, lägenhet i New York.

INKOMST: 200 000 kronor i månaden.

INTRESSEN: Orientering, skid-åkning, nyhetsmedier, amerikansk politik, poker.

FAVORITLÅT: Piano man, Billy Joel.

DOLD TALANG: ”Letar fortfarande.”

Ämnen i artikeln:

StampenGöteborgs-Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.