Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

IRM: ”Rörlig bild går ännu starkare än tidigare”

Publicerad: 31 Maj 2017, 05:00
Uppdaterad: 30 Maj 2017, 12:23

Madeleine Thor.

Under det första kvartalet ökade reklaminvesteringarna med 9,4 procent jämfört med förra året, enligt IRM. "Rörlig bild går ännu starkare än tidigare", säger Madeleine Thor, vd på IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Omsättningen nådde 8,8 miljarder kronor under årets tre första månader. Uppgången drevs främst av den digitala utvecklingen.

– Det är en stark marknad, och det beror på att det digitala fortsätter att gå bra. Det som sticker ut är att rörlig bild går ännu starkare än tidigare. Vi såg tendenserna under andra halvåret på att rörlig bild och linjärt gick bra och där har det stuckit iväg rejält under det första kvartalet, säger Madeleine Thor, vd för Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

Linjär-tv har gjort ett glädjeskutt efter att ha stått och stampat under 2016. Ökningen var 8 procent jämfört med första kvartalet 2016.

Vad går inte bra?

– Det som fortsätter att gå svagt är generellt det tryckta. Där är det fortsatt lite motigt, säger Madeleine Thor.

Fallet fortsätter därmed för exempelvis dagspressen och tryckta tidskrifter, som föll över 10 procent mellan 2015 och 2016, enligt IRM:s statistik.

Bioreklamen har exploderat med en ökning på 48 procent – den största i SF Medias historia. SF förklarar ökningen med att öppnandet av Filmstaden Scandinavia och Imax 2015 lett till en fördjupad satsning på sponsring och partnerskap. Till exempel består biokampanjerna, utöver den traditionella filmreklamen innan visningarna, av digita­l exponering och event i foajéerna och salongerna.

– De fina siffrorna i IRM bekräftar att bio blir allt mer relevant i dag där varumärken behöver lägga krut på att väcka känslor med sin reklam. Utöver att bio har en övervägande ung målgrupp, är vår styrka den upplevelsebaserade miljön, som ger reklamen fokus, hög reklameffekt och känslomässigt engagemang. Dagens unga är engagerade, pålästa och intresserade av sin omvärld, där bio är en bra plattform för att förmedla budskap i ett positivt sammanhang, säger Ted Johansson, vd för SF Media.

Totalt står dock bioreklamen för en liten del av de totala medieinvesteringarna. Förra året kom bara 150 miljoner kronor av totalt nästan 35 miljarder från bio.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.