Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

”I dag krävs mer snabbrörlighet”

Publicerad: 2 oktober 2017, 06:55
Uppdaterad: 2 oktober 2017, 14:56

Bild 1/2  ”Taxinäringen valde först att se det som att kunder valde Uber för att det var billigt, men det stämde inte, det var en tjänst som faktiskt var bättre”, säger Johan Magnusson, docent vid SCDI.

SPECIALEN DEL 3 AV 4. Digitala tjänster – inte produkter – är i fokus när de digitala varumärkena utmanar de traditionella bolagen. "Man är duktig på att utveckla hårdvara, men inte på att förstå de digitala tjänsterna", säger docenten Johan Magnusson.


Johan Magnusson, docent vid SCDI, institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, ser både fördelar och nack­delar med att digitala varumärken utmanar de traditionella bolagen.

– Fördelen är att trösklarna för att starta den typen av bolag är relativt låga, de är mer snabbrörliga och kan snabbare adressera viktiga behov som är bortglömda.

Ur ett tillfälligt perspektiv ser Johan Magnusson dock vissa nackdelar på så vis att det ruckar spelreglerna.

– Förr var logiken för bolag att bygga sig så stora och stabila som möjligt, nu gäller inte den principen längre. En stor ryggsäck innebär att man blir mer trögrörlig, och i dag krävs det mer snabbrörlighet än stabilitet. Men detta är en tillfällig störning och inte ett problem i ett längre perspektiv.

När det kommer till de digitala varumärkenas påverkan i ett längre perspektiv så är det företags legitimitet som står på spel. Han tar start-up-bolaget Kry som ett exempel.

– Det är en digital tjänst som spöar den servicenivå som man får från den offentliga vården. Om den offentliga vården inte klarar av att möta människors förväntningar på servicenivå så tappar man det enda kapital som är viktigt för dem: legitimiteten.

Som lösning menar Johan Magnusson att det gäller för större och trögrörliga företag att acceptera förändringarna och försöka lära sig av dem, i stället för att försöka verka emot dem.

Uber skapade stora protester inom taxinäringen då de introducerade billigare resor beställda och betalda på ett smidigt sätt genom en app.

– Taxinäringen valde först att se det som att kunder valde tjänsten för att det var billigt, men det stämde inte, det var en tjänst som faktiskt var bättre. Det leder fram till att taxinäringen tvingas anpassa sig och lyfta fram bättre service till sina kunder.

Att satsa på digital välfärd blir allt viktigare när det kommer till aktörer inom den offentliga sektorn. Samtidigt påverkas alla branscher väldigt mycket av digitala snabbrörliga företag just nu, menar Johan Magnusson. Det gäller att förstå hur man ska utveckla och prissätta digitala tjänster.

– Man är duktig på att utveckla hårdvara, men inte på att förstå de digitala tjänsterna. Vad de framgångsrika företagen gör nu är att tjäna pengar på digitala tjänster – inte på produkter. Titta på Volvo Cars som utvecklar en tjänsteplattform och som har ställt sig frågan hur länge till man kommer äga en bil. Vi går mer och mer åt att konsumera i stället för att äga.

Andra exempel som Johan Magnusson ger är Electrolux uppkopplade kylskåp, där tjänsten att kunna göra matbeställningar går mot att bli det primära, inte kylskåpet i sig. Ett annat exempel är Amazons uppköp av Whole foods.

– Hur lång tid tar det innan de börjar ge bort kylskåp för att erbjuda digitala tjänster kopplade till Whole foods? Det viktiga är en närvaro med kunden, men produkten blir mer och mer bara en brygga till kunden.

IBL

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.