Hur skyddar jag mitt varumärke?

EXPERTEN SVARAR. Vad kan du som annonsör göra för att minimera risken för att synas i sammanhang som är skadliga för varumärket, och hur stort är problemet egentligen? Jonas Olsen, Nordeuropachef på Pubmatic, reder ut.

Vad kan det få för konsekvenser för annonsörer om de syns i digitala icke annons-vänliga miljöer?

– Annonser som visas i icke annonsvänliga miljöer är en mycket viktig fråga för CMO:er. Det största problemet är skadan det kan medföra för ett varumärkes rykte, men det kan också leda till att aktieägare reagerar, vilket i sin tur kan påverka verksamheten negativt. Ur ett branschperspektiv kan det även leda till minskat förtroende för den digitala kanalen.

Hur stort är problemet med icke annons-vänliga miljöer?

– Bedrägeri är ett globalt branschproblem. Varumärken som visas på fel ställe är nyhetsmässiga, men de utgör en mycket liten del av den totala volymen. Men, alla inblandade: publicister, annonsörer, byråer och branschorganisationer, måste jobba tillsammans för att minimer-a risken.

Hur stort är problemet i Sverige?

– När det kommer till frauds så är det inte ett så jättestort problem i Sverige, jämfört med andra delar av världen. Men problemet finns absolut och man ska ta det på allvar och se till att man får det man betalar för.

Hur upplever du att branschen samarbetar kring dessa frågor?

– Ursprungsproblemet är att vi i Sverige har tänkt att detta är ett problem som inte drabbar oss. Nu har man mer insett att det påverkar svenska aktörer också och det kommer säkerligen växa. På senare tid upplever jag att kommunikationen mellan annonsörer, dataleverantörer, trading desks och publicister är väldigt god, det finns ett intresse för att lösa problemen. Men som alla vet är det också mycket politik inblandad kring vilken leverantör man faktiskt ska använda, och liknande.

Blir problemet större eller stävjas det i takt med att man blir bättre på att rent tekniskt förhindra det?

– Det handlar inte bara om teknologi utan om att ha rätt processer och personer som är aktivt involverade, på samma sätt som vid säkerhetskontrollen på en flygplats. Branschen har kommit långt när det gäller kvalitet och transparens för att minska bedrägerierna och öka varumärkenas tilltro till programmatic. Men det är också viktigt att inse att kvalitetsproblemet aldrig går att lösa till 100 procent. Det kommer alltid att finnas bedragare som hittar nya vägar runt de lösningar som branschen utvecklar. Så vi måste alla fortsätta att jobba för att hela tiden ligga så nära 100 procent som möjligt.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-16 11.01Uppdaterad 2018-10-16 11.10

Fem tips:

Erkända partners

Fråga dina publicister och teknologipartners vilka leverantörer de arbetar med för att kontrollera innehållskvalitet, det vill säga undersöka innehåll och genomföra brand safety-kontroller på olika format och plattformar.

Innehåll och publik viktiga

Vid valet av domäner, ta alltid med värdet på innehåll och publik i beräkningen. Organiska, lojala besökare är att föredra, framför konsumenter köpta från andra källor.

Var visas annonserna?

ads.txt hjälper för att förhindra domän-bedrägeri, men skyddar inte köpare mot andra kvalitetsproblem när det gäller innehåll. Gör kloka val när det gäller vilka domäner du vill jobba med. Att enbart jobba med vit-listade domäner gör det enklare att undvika kvalitetsproblem.

Betala inte för bedrägerier

Välj partners som jobbar för ett bedrägeri-fritt ekosystem och som kommer att agera och reagera om så krävs. Erbjuder de till exempel ersättning vid bedrägerier?

Kvalitet är allas ansvar

Om annonser visas i en icke annonsvänlig miljö, är det ofta publicisten som får skulden, men det är viktigt att varumärken också tar ansvar för sin egen brand safety.