Gå direkt till textinnehållet

Hur skapar man en byrå i toppklass?

Carats vd Nike Carlstoft. Foto: Janne Naess

EXPERTEN SVARAR. Att som mediebyrå prestera på topp i dagens föränderliga medieklimat kan vara tufft. Nike Carlstoft, vd på Carat, delar med sig av sina bästa tips.

Totalt nio gånger har Carat utnämnts till den högst rankade mediebyrån i Recmas årliga rapport. Rankningen görs över 46 länder och analyserar över 700 byråer efter 18 olika kriterier.

Vad är generellt viktigt för mediebyråer att vara duktiga på i dag?

– Att ha en gedigen kompetens inom kundledarskap och projektledning. Det ska finnas konsulter med strategiskt och kreativt kunnande inom marknadsföring som driver affärsvärde där varumärkeskommunikation har en viktig roll. Det är även viktigt att ha expertkompetenser inom alla medier, plattformar, teknik, data och analys, samt att byrån själv har den tekniska infrastruktur för system och datahantering som krävs.

Hur har kraven på olika typer av kompetens förändrats de senaste åren?

– Som strateg och kundansvarig i dag behöver du ha än mer affärskunnande och teknisk kompetens och en bredare erfarenhet än tidigare. Det krävs ett större fokus på innehåll och relevans genom hela konsumentresan oavsett kanal. Att kunna sätta rätt KPI:er som driver mot kundens affärsmål, automatiserad rapportering för att följa alla nyckeltal, och kunna ta datadrivna beslut. Nya behov av kompetenser är framför allt inom teknisk infrastruktur och förståelse för de förändringar som krävs för bättre, mer relevant, datadriven kommunikation. Marknads­föring, försäljning, CRM, analys och teknik konvergerar, och alla behöver arbeta integrerat.

Hur mycket hänger företagskulturen ihop med att vara attraktiv som byrå?

– Som ledare är en av de absolut viktigaste uppgifterna att skapa en fantastisk företagskultur där de bästa människorna vill arbeta och har roligt. Kulturen möjliggör utveckling och innovation för att skapa ännu bättre lösningar för kunderna. I kulturen ska det finnas en tydlighet, delaktighet och ett delansvar i vision, strategi och värderingar, med en stark handlingsplan mot uppsatta mål och förmågan att förnya och förbättra företagets verksamhet snabbare än konkurrenterna.

Fem steg för att lyckas:

1. Inspirera

Ha en inspirerande vision och tydlig affärsplan som visar vägen mot målet. Se även till att fira framgångarna tillsammans.

2. Kunden i första rummet

Sätt alltid kunden först och skapa de bästa lösningarna med stort engagemang och mod.

3. Sporra samarbetet

Se till att skapa en företagskultur och värderingar som bidrar till samarbete och viljan att lyckas tillsammans som byrå.

4. Öppet klimat

Det är viktigt att ha en öppen kommunikation och transparens för att öka delaktigheten och delansvaret hos alla.

5. Rekrytera rätt

Se till att knyta till er nyfikna medarbetare som vill det där extra. Rekrytera alltid talanger med rätt inställning och attityd.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-04-16 06.18Uppdaterad 2018-04-16 06.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: