Gå direkt till textinnehållet

Hur ska man använda Instagram Shopping?

Sophia Jernberg, Vizeum, tipsar om Instagram Shopping: "Att bli för 'säljig' i sina bilder och budskap kommer att skapa en trötthet snarare än ett köpsug".

EXPERTEN SVARAR. Instagram Shopping har kommit till Sverige. Men vad innebär det egentligen för svenska annonsörer? Sophia Jernberg, digital specialist på Vizeum, reder ut.

I november 2016 lanserade Instagram den nya funktionen Shopping i USA. Tjänsten, där företag och annonsörer ges möjligheten att addera prisuppgifter och en köpknapp direkt i sina Instagram-inlägg, har sedan dess rönt stora framgångar framför allt i USA.

I slutet av april hade Instagram Shopping Sverigepremiär och Sophi­­a Jernberg, digital specialist på Vizeum, tror att den nya funktionens inträde på den svenska marknaden gläder annonsörerna.

– Det är så klart väldigt positivt. Instagram har länge varit en kanal som inspirerat till köp, och nu har man gjort vägen kortare till en konvertering.

Men det är inte bara annonsörern­a som bör vara positivt inställda till nyheten, menar Sophia Jernberg.

– Att man kan ta bort flera steg och klick mellan användaren och en konvertering är positivt för både användaren och företaget. Att kunna ge information såsom pris direkt när man är intresserad av en vara kan ju vara en trigger som gör att man väljer att genomföra köpet.

Drygt en månad har gått sedan Instagram Shopping lanserades i Sverige. Trots det finns ännu inte möjligheten att annonsera med den nya typen av shopping-inlägg på plattformen. Än så länge kan de inläggen endast publiceras i företagens vanliga flöde.

Vad bör man främst tänka på för att lyckas med Instagram Shopping?

– I och med att man inte kan sponsra shopping-posterna kan det vara en bra idé att annonsera om att man nu kan shoppa direkt i flödet, för att skapa en bredare medvetenhet än den del av den egna följarskaran man når organiskt. Det kan göras genom till exempel Stories på Instagram, men även i annan kommunikation såsom nyhetsbrev eller övrig annonsering.

Sophia Jernberg tror att Instagram Shoppings popularitet och potential i Sverige har mycket att göra med huruvida annonsörerna ges möjligheten att sponsra shopping-posterna eller inte.

– Blir det tillgängligt så finns ju fantastiska möjligheter att låta shopping-poster jobba mot köpnära grupper och driva konvertering. Innan dess får man jobba i det organiska flödet och de möjligheter som finns där. Det ska bli spännande att se hur influencer marketing utvecklas av detta, många möjligheter öppnar sig samtidigt som en koppling mellan konton krävs, och troligtvis blir det de som har längre partnerskap som blir först ut att testa.

Finns det någonting som annonsörerna bör undvika i sitt arbete med Instagram Shopping?

– Man får inte glömma vad Instagram är: en plattform för underhållning och visuell inspiration. Att bli för ”säljig” i sina bilder och budskap kommer att skapa en trötthet snarare än ett köpsug, säger Sophia Jernberg.                      

Sophia Jernbergs fem tips till att lyckas med Insta Shopping:

1. Hashtag is king

Så länge det är begränsat till organiska inlägg – jobba med hashtags, platstaggar och engagerande material för att nå ut så mycket som möjligt.

2. Tagga noggrant

Var noga – se till att alla taggar hamnar rätt så att man inte leder användarna fel.

3. Jobba brett

Tagga upp många produkter – visa er bredd och börja skapa beteendet i ert flöde.

4. Studera utgången

Tracka dina resultat, testa vilka typer av bilder som funkar bäst och optimera.

5. Matcha sajt och flöde

Användarna måste fortfarande lämna Instagram för att genomföra köpet – gör övergången sömlös genom att matcha stil, färg och tema mellan din sajt och ert Instagramflöde.

Publicerad 2018-05-29 05.50Uppdaterad 2018-05-29 07.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: