Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Hur lyckas man med native?

Publicerad: 12 September 2017, 05:00
Uppdaterad: 11 September 2017, 13:12

Helena Holmström är commercial creative director på Aller Media.

EXPERTEN SVARAR. I juni kom Sveriges Tidskrifter med sina riktlinjer för native. Helena Holmström, commercial creative director på Aller Media, var en av dem som satt med i den arbetsgrupp som tog fram riktlinjerna. Här är hennes bästa tips till succé.


Ämnen i artikeln:

Aller Medianative advertisingSveriges Tidskrifter

Varför är det viktigt med tydliga riktlinjer?

– Ett för att följa lagen, det är a och o. Sedan bygger hela vår affär och kundens affär på att användarna, det vill säga läsarna, besökarna och följarna, vill vara hos oss och känner sig trygga med oss. Finns det någon form av osäkerhet hos läsarna, besökarna och följarna, kan vi förlora dem.

Vad är fördelen med native?

– Är det rätt och bra gjort så ger det mer spännande innehåll för användarna. De ska få med sig något värdefullt, det går alla våra affärer och innehåll ut på, och det är samma sak med native. Relevant och engagerande innehåll är kärnan i allt vi gör.

Hur är nivån på de native- annonser du får in i dag?

– Det är fortsatt ett nytt format för många. Mediebyråerna brukar vara bra på att ge goda råd till annonsörerna, men det finns alltid en nervositet kring nya format. Många vill trycka in för många ämnen i en enda artikel, men det blir inte bra. Det händer att vi tackar nej eller ber dem att tänka om. När vi går igenom de tio mest lästa artiklarna på relevant sajt och förklarar att det är så som artiklarna just nu fungerar och behöver hålla för nivå, brukar det bli enkelt att förstå.

Så gör du – fem tips:

Våga ge fria händer

Lita på att publicisten känner sina läsare, följare och besökare bäst och vet vad som fungerar när det kommer till tema, tonalitet, bildspråk, längd och liknande.

Använd samma ton

Native är inte tänkt att sticka ut och gå emot annat innehåll (även om det tydligt ska framkomma att det är ett kommersiellt samarbete). Det måste gå i linje med vad läsarna förväntar sig.

Var tydlig

Ha en genomtänkt brief där du tydligt förklarar vad som ska åstadkommas och vad som särskiljer er tjänst eller produkt. Men glöm inte att entusiasmera och engagera – som annonsör kan du ju dina produkter/tjänster allra bäst.

Anpassa efter olika kanaler

En specifik rubriksättning fungerar bäst på Facebook och en annan på sajten. Samma sak är det med bilder, se till att alltid anpassa bilderna efter olika sociala medier.

Märk väl

Var tydlig med att det är ett kommersiellt format för att säkra trovärdigheten hos läsarna. Är avsändarmärkningen otydlig gynnar det inte annonsören.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev