Hur jobbar man med inbound marketing?

2017-07-14 11:30  
Jerry Silwer är pr-specialist.

EXPERTEN SVARAR. Inbound marketing är ett begrepp som dyker upp allt mer frekvent inom marknadsföring och kommunikation – nu finns till och med byråer som är specialiserade på området. Pr-specialisten Jerry Silwer bjuder på sina bästa tips.

Inbound marketing är ett begrepp som dyker upp allt mer frekvent inom marknadsföring och kommunikation – nu finns till och med byråer som är specialiserade på området.

– Inbound marketing handlar om att ta tillvara och vårda det du redan har som varumärke, som exempelvis existerande trafik, kunder, medarbetare eller likes på Facebook. Det i motsats till outbound marketing, där du fokuserar på att nå det eller dem som du inte har, förklarar pr-specialisten Jerry Silfwer.

– På så vis är inbound-publiken ofta relativt liten, eftersom outbound-publiken kan definieras som alla som inte redan känner till varumärket. Även om båda är viktiga, är det många organisationer som försummar sin inbound-publik och ser det som att de redan är ”betalade för”.

Vad är fördelen med att jobba med inbound marketing?

– Att kommunicera med inbound-publiken är mer lågt hängande frukt – det är lättare att få effekt för samma eller mindre budget. När du pratar till dessa pratar du ju till dem som redan vet vem du är och redan gillar dig. Även om du gör framgångsrik outbound marketing genom kampanjer som når ut till många nya människor, har dessa antagligen tråkigt när de väl kommer till dina kanaler om du har gjort dålig inbound marketing. Alltså tappar outbound-aktiviteterna i värde.

Varför växer intresset för inbound marketing just nu?

– Jag tror att det handlar om en mognadsprocess. Många varumärken är vana vid att jobba traditionellt med stötvisa kampanjer, men ser att trafiken försvinner när kampanjen är över. Då ställer de sig frågan hur de kan behålla publiken, och där är inbound marketing i många fall svaret. Ofta handlar det om att behålla en mindre skara människor, men att underhålla den relationen riktigt väl.

Så lyckas du med inbound marketing:

Håll nära kontakt med er inbound-publik

Fråga vad de söker hos ditt varumärke. Förvånansvärt många har värdefull feedback att ge.

 

Var konsekvent i din kommunikation

Sätt tydliga förväntningar på vad det innebär att följa ert varumärke och se till att infria dessa förväntningar.

 

Mät dina inbound-­aktiviteter löpande

Det finns mängder av verktyg för att A/B-testa vilken typ av kommunikation som går hem hos din egen varumärkespublik.

 

Satsa på kvalitet framför kvantitet

Mediokert innehåll försvinner snabbt i mediebruset. Kommunicera hellre sällan och bra än dåligt och ofta.

 

Hitta rätt balans mellan outbound och inbound

Kanske ger inbound-aktiviteter bättre resultat på sista raden?

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt