Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Hur hanterar vi en offentlig konflikt?

Publicerad: 10 April 2018, 13:49
Uppdaterad: 10 April 2018, 13:49

"Byt inte strategi under pågående konflikt", säger Matti Kataja, seniorkonsult inom public affairs på Prime.

EXPERTEN SVARAR. Att hålla sig till sin strategi är a och o för att hantera en offentlig konflikt med ett annat bolag. Matti Kataja på Prime delar med sig av sina bästa tips.


Ämnen i artikeln:

Prime

För att sköta sina kort rätt i en konflikt som utspelar sig i offentligheten finns en hel del att tänka på. Men ta inte för givet att en konflikt är någonting dåligt. Ställ er i stället frågan: Hur kan vi tjäna på detta? Det säger Matti Kataj­a, seniorkonsult inom public affairs på kommunikationsbyrån Prime.

– I politiken är konflikter, utspel och läckor verktyg, eftersom medierna gillar konflikter. När jag arbetade som pressekreterare till en partiledare såg jag konfliktens dramaturgi som en möjlighet. Anfall är ett bra försvar, säger Matti Kataja.

Bestäm er för en strategi och var noggrann med innehållet – vad ni säger och hur ni formulerar er avgör er framgång.

– Vad konflikten handlar om bestämmer vad du säger och i vilket tonläge. Utse en talesperson, men bara en. Vi vill inte skicka ut motstridiga budskap. Det finns ingen lag som tvingar dig att svara på frågor från journalister, men vi har exempel på konflikter som eskalerat på grund av att företag vägrar att svara på frågor.

Vad bör man undvika att göra?

– Byt inte strategi under pågående konflikt. Det tolkar omvärlden som att du har förlorat grundkonflikten. Du framstår som opålitlig och oseriös.

Hur gör man för att undvika offentli­g pajkastning?

– Det är som Al Pacino säger i ”Gudfadern”: ”It’s not personal. It’s strictly business.”Vill du undvika konflikter, ägna dig åt något annat än företagande.

På vilket sätt kan man försvara sin sak utan att klanka ned på motparten?

– Ha löpande kontakt med journalister som bevakar er och håll dem underrättade om utvecklingen. Använd egna kanaler för att ge din bild av konflikten, dess orsaker och möjliga lösning.

Vilka är riskerna om man ändå ger sig in i en pajkastning?

– Det är klart att ett högt tonläge riskerar att leda till att det går prestige i konflikten och att den blir svår att lösa, vilket kan vara affärsmässigt riktigt att göra. En vd kan få svårt att göra en offentlig reträtt från ett hårt uttalande.

Så bråkar du offentligt:

1. Kasta bort planen

Men håll dig till din strategi. En konflikt utspelar sig i realtid och innebär överraskningar. Använd det till din fördel och utsätt din motståndare för det oväntade. Kommunicera under helgen när din motpart sannolikt har svårare att samla sig och svara snabbt. Eller gör ett utspel när det andra företaget planerar en lansering eller presenterar en kvartalsrapport.

2. Utse en talesperson

Tydlighet bygger förtroende för din sak. Det gör inte motstridiga uppgifter och olika budskap. Därför ska det enbart vara en person som uttalar sig från ditt företag. Talespersonen har ständig larmberedskap och måste vara tillgänglig om ni råkar ut för ett bakhåll. Medieträning av talespersonen minskar risken för misstag om journalisten dyker upp oanmäld i receptionen.

3. Q&A för mamma

Glöm inte bort internkommunikationen. Om konflikten blir en snackis, kommer chefer och medarbetare att få frågor från kunder, familj och vänner. Då är det viktigt att de vet vad budskapet är och vad de kan säga. Informera regelbundet muntligt och via intranät. Medarbetarna ska känna trygghet och stolthet, även under pågående konflikt.

4. Intensiv omvärlds­bevakning

Du får ingen förvarning när motståndaren gör ett utspel. Därför måste du ha kontinuerlig bevakning av sociala medier och nyhetsmedier, och resurser för att kunna svara snabbt eller rätta felaktigheter. En felaktig uppgift sprider sig blixtsnabbt och blir svår att rätta i efterhand. Gör daglig analys av mediebilden och agera.

5. En bild säger mer än 1 000 ord

Du tyckte att du hade den perfekta kommunikationsplanen, men allt omvärlden kommer ihåg är tv-bilderna av en jagad vd med blank panna som inte svarar i de framsträckta mikrofonerna. Var proaktiv och planera för den visuella kommunikationen. Bilden av ditt företag och din talesperson är lika viktiga som de ord ni använder.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.