Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Hur blir man framgångsrik lokalt?

Publicerad: 3 Maj 2018, 05:30
Uppdaterad: 2 Maj 2018, 13:02

Stefan Eklund och Håkan Palmborg från Borås Tidning tar emot pris för Årets lokala mediehus. Foto: Alexander Donka

EXPERTEN SVARAR. Förra året vann Borås Tidning pris som Årets lokala mediehus i Dagens Medias tävling med samma namn. Håkan Palmborg, marknadschef, berättar vad andra lokala mediehus har att lära av dem.


Ämnen i artikeln:

Gota Media

Gota Medias marknadschef Håka­n Palmborg tror att receptet för att bli ett framgångsrikt lokalt mediehus till stor del handlar om att inte ha en organisation som är byggd i silos, utan i stället jobba samordnat i hela huset.

– Jag upplever att vi förhåller oss till ett starkt lokalt koncept och en stark lokal förankring. Det måste finnas en stark nyfikenhet kring den digitala transformationen, både redaktionellt och kommersiellt. Därför måste det också ligga starkt fokus på att bygga en tillitsful­l kultur i organisationen med respekt för varandras kompetens.

Hur gör man det?

– Vi jobbar till exempel mycket i tvärgrupper inom mediehuset, och tar fram produkter som vi utvecklar med gemensamma krafter. Det tror jag är jätteviktigt. Självklart ska det finnas en tydlig gräns mellan redaktion och annonsavdelning, men någonstans måste det finnas en samsyn kring den digitala transformationen för att kunna nå längre.

I juryns motivering till att utse Borås Tidning till Årets lokala mediehus stod bland annat att man ”lyckats marknadsanpassa sina produkter för att öka möjligheterna för riksannonsörer att synas, vilket gett direkt och synliga resultat”.

Håkan Palmborg berättar att Borås Tidning jobbar tillsammans med Mediekompaniet för sin riksförsäljning, vilket har gjort det möjligt för dem att vara lyhörda gentemot annonsör­ernas önskemål och krav.

– Eftersom vi är ett lokalt mediehus har vi inte alltid samma känselspröt för vad marknaden förväntar sig i Stockholm, så jag tror att det har varit en fördel för oss att jobba i nära samförstånd med Mediekompaniet.

Håkan Palmborg tror även att de redaktionella satsningar som Borås Tidning gör är av stor betydelse, framför allt när det gäller att bygga relationer till läsarna. Ett starkt förtroende hos läsarna leder till förtroende även hos annonsörer.

– Vi hade vid tidpunkten när vi vann bland annat lanserat den topplisteplacerade podden ”Mordet på Reijo Daag”, som fått stor uppmärksamhet både lokalt och på riksplan. Vi försöker även jobba mot skolorna för att lyfta frågan om källkritik, vilket jag tror är av stor betydelse. Vår stora annonsörsgala där vi i tio års tid har bjudit in 350 gäster från näringslivet är också uppskattad. Sådana typer av satsningar visar att man faktiskt tar del av det lokala samhället som man bevakar, och ger tillbaka.

Fem steg för framgång:

1. Bygg en samsyn i organisationen

Det ska så klart finnas en tydlig gräns mellan redaktion och annonsavdelning, men det måste finnas en samsyn kring den digitala transformationen, kring utveckling och omvandling. Och man måste jobba kring det samordnat med respekt för varandras respektive roller.

2. Odla starka band till läsarna

Detta är viktigt för att vinna både läsares och annonsörers förtroende. Kommunicera med läsarna, var ute och möt publiken i verkligheten och var transparent.

3. Var rotad i en vision

Den publicistiska värdegrund som Borås Tidning och hela Gota Media jobbar med är otroligt betydelsefull för vår framgång.

4. Var lyhörda för annonsörernas krav

I vår riksförsäljning har vi arbetat med Mediekompaniet och varit lyhörda för deras önskemål och krav utifrån vad marknaden förväntar sig. Det har varit viktigt för oss som lokalt mediehus.

5. Lansera nya redaktionella satsningar

Vi har gjort flera satsningar som fått stor uppmärksamhet, bland annat den topplisteplacerade podden ”Mordet på Reijo Daag”. Vi jobbar dessutom mot skolorna för att uppmärksamma frågan om källkritik. Sådant visar att man tar del i det lokala samhället och bygger trovärdighet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Gota Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.