Hur blir man en framgångsrik influencer?

Mirca Bico är författare till boken ”Hej, jag heter Mirca och jag är influencer”.

PREMIUM. Hallå där Mirca Bico, influencer och författare, vilka är din fem bästa tips för att lyckas som influencer?

Vad är det viktigaste som hänt inom branschen för att professionalisera den?

– Att fler och fler influencers vet sitt värde. I början var det många influencers som hade pengar på agendan och sålde köpta inlägg för en billig peng. Men nu har det vänt och många influencers vet sitt värde. Det är därför som reklaminläggen i stort sett har minskat, men att influencers nu får en stor summa som de förtjänar.

Vilken är den största utmaningen för influencer-marketing?

– Influencers måste få rätt summa för de köpta inläggen. Det är därför som det hade varit bra om det fanns en typ av verktyg på nätet som räknade ut exakt vad en följare är värd.

Får du fortfarande skamförslag från företag, hur kan de se ut?

– Det har minskat, dock kan det komma. En gång marknadsförde jag ett företag som betalade en bra summa med pengar, men fick där­efter reda på från mina följare att de inte fått sina varor efter flera månaders väntan. Detta skadar inte bara mitt varumärke rejält, utan även företagets.

Hur bra upplever du att medie­bolagen är på att ta hand om sina influencers som de knutit till sig?

– Det är en riktigt het diskussion inom branschen och det är tyvärr sant att många influencers känner sig utnyttjade av medie­bolagen, de blir lovade nya kampanjer varje månad, men inget händer. I stället använder mediebolagen en influencers följarsiffror för att få tag på nya kunder, men det är sällan som just den kampanjen går till den influencer som mediebolaget har lovat. Det är därför som jag har valt att göra allting själv, och jag får in mer pengar än vad en kontrakterad influencer får.

Vilket är det senaste skvallret inom influencerbranschen?

– Att Instagram nu har lanserat ett verktyg för köpta inlägg. Funktionen hjälper influencers så att man nu tydligt kan reklammärka sina Instagram-inlägg på ”My Stories” och i sitt flöde. Frågan är bara: Kommer omärkta reklaminlägg att minska nu eller bara öka? Instagram har ju i stort sett löst problemet kring hur man ska reklammärka köpta inlägg.

Så lyckas du som influencer

1. VÄLJ RÄTT NAMN

Tänk till kring vad du ska heta på sociala medier. Om du satsar på att bli influencer så är det smart att använda sig av för- eller efternamn. Om du väljer ett karaktärsnamn kan det lätt hända att det skadar ditt varumärke när du blir äldre. Företag som vill samarbeta med dig kan ta dig för oseriös.

2. FOKUSERA PÅ EN KANAL

Många som vill bli influencers skapar konton överallt på sociala medier för att bli så stora som möjligt på kanalerna. Men så funkar det inte. Fokusera bara på en kanal som du brinner för i början. När du byggt upp en stark kanal så kan du gå vidare med att bygga en ny kanal.

3. CAPTION

Det är viktigt att du har bestämt dig för vilket språk du ska skriva på – engelska eller svenska?. Om du satsar på att bli stor i Sverige så är det mer passande att du skriver captions på svenska för att locka den svenska publiken.

4. MÅLGRUPP

Betsämt vilken målgrupp du vill uttrycka dig inför. Det blir lättare för dig att skapa material, och även för företag som som vill köpa inlägg hos dig. Du kan visa din målgrupp genom att uttrycka det i ditt material elller i din image som influencer.

5. SAMARBETA MED INFLUENCERS

Det är viktigt för influencers att inte se det som en tävling sinsemellan, även om det är lätt hänt. Skriv till varandra och se om ni kan skapa en collaboration (material), då kan ni locka era följare till varandras konton.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-09-22 05.00Uppdaterad 2017-09-22 05.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: