Hetaste trenderna – data och kontext

PREMIUM. Kontextualitet och användning av data är på frammarsch när det gäller att öka den kreativa höjden i utomhuskampanjer. "Kreativa lösningar som får annonsörens kunder att interagera och blir en del av kampanjen tror jag att vi kommer att få se mer av", säger Karl Höglund, affärsutvecklare för digitalt och create, på Clear Channel.

Marknaden för digital utomhus har vuxit kraftigt de senaste åren, i takt med att utomhusbolagen etablerat fler och fler digitala ytor.

Digitala skärmar ger möjligheter till helt andra kreativa lösningar än analoga skyltar och vi har fått se fler och fler annonsörer som exempelvis väljer att väderstyra sina annonser.

– Kontextualitet gör kampanjen än mer relevant, vilket också hänger ihop med användningen av annonsörens egna data. Utomhus styrka är ju inte riktade kampanjer på individnivå, utan att vara relevant på plats och då använda kontexter som väder, köpmönster, nyheter och sociala medier, säger Karl Höglund.

Under 2017 ökade investeringarna i utomhus med närmare 15 procent på helåret, och de totala investeringarna passerade därmed 1,6 miljarder kronor, enligt IRM.

Samma trend ser vi även i Mediebyråbarometerns statistik. För helåret 2017 landar investeringarna via mediebyråerna på 1,2 miljarder kronor – en tillväxt på 12,4 procent jämfört med 2016.

Året dessförinnan var dessutom tillväxten ännu större, då investeringarna i utomhus ökade med hela 18 procent till 1 miljard kronor, enligt Medie­byråbarometern. Till och med juli i år ligger ökningen på hela 26,5 procent.

Utomhus förväntas växa kraftigt även sett till helåret, och medieslaget spås även en tillväxt under 2019. Det borgar för ännu mer kreativt utnyttjande av utomhus.

Tekniska lösningar som VR och AR, där utomhustavlan i det närmaste blir ett event i sig, kommer att bli vanligare, spår Karl Höglund.

– Men man måste tänka på att den mer kreativa delen ska stötta räckviddskampanjen, som ju trots allt är styrkan i utomhus. Tekniken ska inte överskugga syftet med den breda kampanjen.

Låneföretaget Lendo har i sin senaste utomhuskampanj däremot valt att gå tillbaka till utomhus ursprung och satsa på en gigantisk muralmålning på en husvägg på Östermalm i Stockholm. Målningen är en del av Lendos sommarkampanj med ett art deco-manér lånat från 1960-talet.

– Vi tycker att den här typen av målningar är rätt häftiga och de tillför också något till stadsmiljön. Nu hade vi dessutom ett bra kreativ som gör att målningen inte bara blir ännu en utomhusyta, utan verkligen sticker ut och piffar upp stadsmiljön, säger Carl Brynielsson, marknadschef på Lendo.

Vad krävs för att sticka ut utomhus?

– I princip har man 0,4 sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet, så det behöver vara en snabb copy som folk förstår och det gäller att visualisera loggan så att den syns även om man kör bil.

Utomhus har blivit allt viktigare i Lendos mediemix de senaste åren, särskilt i takt med etableringen av digitala ytor.

– Jag tror absolut att utomhus kommer att bli än mer aktuellt för oss. Digitaliseringen av utomhus är bara positiv, då man kan vara mer flexibel och snabbfotad.

Tobbe Christell, grundare av Havelle, ser att utomhus blir allt viktigare i många annonsörers mediemix och då blir den kreativa lösningen också viktigare.

– Tidigare har man lagt en peng på utomhus, men inte riktigt haft pengar över för det kreativa. Nu lägger man undan en slant för det kreativa från början och man har mer tid till att diskutera lösningen. Det krävs lite mer planering bakom en riktigt kreativ lösning, säger han.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-09-10 09.23Uppdaterad 2018-09-10 09.24

Ämnen i artikeln: