Hetaste frågan i Almedalen: "fake news"

Falska nyheter och trovärdigheten för traditionella medier står i centrum för en rad diskussioner i Almedalen. "Jag hoppas att vi kan ge handfasta tips och råd", säger Juan Navas, kommunikationsansvarig på Sveriges Kommunikatörer.

Fake news – falska nyheter – har hittills varit Trump-erans mest omdebatterade begrepp. Ända sedan dess att fastighetsmogulen och tv-personligheten meddelade sin presidentkandidatur har han upprepande gånger anklagat några av världens största och mest etablerade medier, där­ibland CNN och New York Time­s, för att ägna sig åt fabricering och spridning av falska nyheter om både hans person och politik.

När Trumps kampanjteam skapade en reklamfilm för att uppmärksamma presidentens 100 dagar vid makten, passade man på att klistra ”fake news” skrivet i röda versaler över bilder på flera framstående reportrar och nyhetsankare.

Då satte CNN ned foten och stoppade kampanjen från att sändas i kanalen – varpå Michael Glassner, chef för Trumps kampanjteam, anklagade CNN för att ägna sig åt censur och menade att CNN ”förkroppsligar falska nyheter”.

Inte många har nog heller glömt hur Trumps rådgivare Kellyanne Conway hävdade att Vita husets presschef erbjöd ”alternativa fakta” i en intervju rörande publikstorleken på Trumps president­installation.

Men det är inte bara den amerikanske presidenten som gjort att fake news-fenomenet hamnat högt på agendan.

Sociala medier som Facebook har länge utgjort plattformar för falska nyheter att spridas som en löpeld, i och med att man valt att se sig som en teknikleverantör snarare än en publicist. Enligt en uppmärksammad analys från amerikanska Buzzfeed var det fejknyheter som fick störst spridning och engagemang på Facebook under valkampanjen – i stället för nyheter från etablerade medier.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg försvarade sig mot anklagelserna genom att hävda att ”99 procent av allt innehåll på Facebook är autentiskt”.

Facebook visar dock alltmer en vilja att ta sitt ansvar på området, och har under det senaste halvåret lanserat flera initiativ för att hantera spridningen av falska nyheter. Bland annat genom att ge faktagranskningssajten Snopes och ett urval av mediehus tillgång till ett nytt verktyg för att markera ut nyheter som är baserade på ”tvivelaktigt innehåll”.

Även den svenska mediedebatten har präglats av fake news-begreppet. I mars släppte Tidningsutgivarna (TU) en undersökning som visade att falska nyheter även har en stor påverkan på den svenska publiken. Åtta av tio vuxna anser nämligen att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Var tredje person i undersökningen är dessutom osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet.

Inte så konstigt kanske att falska nyheter ges stort utrymme under årets Almedalsvecka. Programmet är nämligen fullt av seminarier och aktiviteter som lyfter fenomenet.

Sveriges Kommunikatörer arrangerar ett seminarium på temat vilket ansvar kommunikatören har när det kommer till falska nyheter.

– När jag började planera inför Almedalen tänkte jag först att det kanske är för sent att prata om falska nyheter, i och med att det varit så högt på agendan hela året. Men nu är det tydligt att ämnet fortfarande är högst relevant, säger Juan Navas, kommunikationsansvarig på Sveriges Kommunikatörer.

Han tror egentligen inte att falska nyheter är ett särskilt stort problem för Sveriges kommunikatörer, men att alla i dessa tider behöver en påminnelse om att ta källkritiken på största allvar. Speciellt när det kommer till sociala medier.

– Det är lätt att bara klicka på like eller dela någonting som fångar ens intresse i sociala medier. Men som kommunikatör har man ett ansvar att förmedla korrekt information och att kommunicera på ett så ärligt vis som möjligt. Jag hoppas att vårt seminarium kan ge handfasta tips och råd till kommunikatörer kring hur man kan agera när man stöter på falska nyheter i sitt jobb, fortsätter Juan Navas.

När Brödinstitutet lyfter frågan handlar det om hur fake news tar plats i hälso­debatten.

– Det finns få områden som är så omgärdade av falska nyheter som just mat och hälsa. Vi tror att det skapar otydlighet och stress och i längden kan vara farligt för både folkhälsan och klimatet, säger Maria Sitell, dietist och talesperson på Brödinstitutet.

Att i princip vem som helst som är intresserad av hälsa i dag kan kalla sig för expert menar hon är problematiskt. Samtidigt vill Brödinstitutet uppmuntra forskare på området att inspireras av bland annat sociala medier-profiler, som är framgångsrika när det gäller att nå ut med sina budskap.

– För att komma till rätta med falska nyheter gäller det att även forskarna tar sitt ansvar och vågar höja rösten. Men då måste man ha kunskap om hur man når ut till publiken, och där har forskarna mycket att lära av bloggarna, säger Maria Sitell, och fortsätter:

– Man bör tänka på att det är lika viktigt att nå ut brett som att bli publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Andra aktörer som lyfter fake news-fenomenet är konsultbyrån Grant Thornton, som väljer att ställa frågan hur den ideella sektorn bör förhålla sig till alternativa fakta och en förvrängd mediebild. Journalistförbundet lyfter misstron mot medier och undrar om medierna har gjort fel, medan TU undrar om fejk­nyheter påverkar mediernas trovärdighet. Fler seminarier på temat hittar du i listan här bredvid.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-06-29 07.48Uppdaterad 2017-06-29 08.04

De lyfter falska nyheter i Almedalen:

Tidningsutgivarna (TU)

”Vem kan man lita på? Påverkar fejknyheterna mediernas trovärdighet?”

2 juli, kl. 16.00-17.00, Alme-dalens Hotell, Strandvägen 8.

Journalistförbundet och Institutet för mediestudier

”Misstron mot medier – har medierna gjort fel?”

3 juli, kl. 09.00–09.50 i TCO-landet, Strandgatan 19.

Sveriges Radio

”Public service och de falska nyheterna – hur står sig PS-bolagen i mediestormen?”

3 juli, kl. 11–12, SR:s scen på Donnersgatan.

Sveriges Kommunikatörer

”Falska nyheter – så behåller du trovärdigheten i ett brusigt medielandskap.”

3 juli, kl. 11.15–12.00, Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34.

Grant Thornton

”Alternativa fakta och förvrängd mediebild – hur ska ideella sektorn förhålla sig?”

4 juli, kl. 09.00–10.00, Strandvägen, H513.

Nowa Kommunikation, DigJourney, Cordial

”Fake News – Sårbarhet i ett digitalt samhälle.”

4 juli, kl. 07:30–08:30, Rigagränd 1.

Reportrar utan gränser, Arkitektkopia

”Fake news – på riktigt eller påhitt?”

4 juli, kl. 14.40–15.15, Club 18 på Mellangatan 18.

SVT

”Hur påverkar debatten om falska nyheter journalistiken på SVT?”

5 juli, kl. 13.15–13.45, SVT-scenen.

Brödinstitutet

”Varför lyckas bloggarna bättre än forskarna? Om hur fake news tar plats i hälsodebatten.”

5 juli, kl. 10.30–11.30, S:t Hans Café, S:t Hans plan 2.