Här är Qvibergs plan efter köpet av Metro

Metroköpet Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssen vill bygga Sveriges främsta digitala mediehus. "Vi kommer att satsa det kapital som behövs", säger Christen Ager Hanssen, rådgivare åt Mats Qviberg.

Han säger sig vara mycket nöjd med att Cristina Stenbeck valde att sälja Metro Sverige till Custos. Det var inte självklart.

Enligt Ager Hanssen lade även Pelle Törnberg, mångårig vd för Metro, ett bud på bolaget. Uppgifterna tillbakavisas dock av Pelle Törnberg.

– Tyvärr måste jag paja din story. Det stämmer inte. Jag lade inte något bud, säger han till Dagens Media.

Custos betalade 50 miljoner kronor för Metro. Samma belopp som Jan Stenbeck pytsade in när tidningen startades 1995.

Metro väntas omsätta 375 miljoner kronor år 2017. Resultatet blir enligt prognosen 10 miljoner kronor. Det betyder att Custos betalt motsvarande fem årsvinster.

– Det var billigt, säger Christen Ager-Hanssen.

År 2008 betalade Schibsted 350 miljoner kronor för 35 procent av Metro. En andel som de sålde 2015 för knappt 23 miljoner kronor.

Kinnevik köpte ut Metro International från börsen 2012 och betalade då 850 miljoner kronor. Koncernen är i dag upptagen till 327 miljoner kronor i Kinneviks böcker.

Förklaringen till den låga värderingen ligger i att kärnverksamheten drabbats hårt av konkurrens. Men nu ska Metro alltså utgöra grund för ett framtida medieimperium.

– Vi ska vara det hetaste digitala mediehuset i Sverige, säger Christen Ager-Hanssen.

Custos koncernchef anser att köpet av Metro har missförståtts av bedömare.

– Printintäkterna minskar med 20 procent om året, men digitalt växer intäkterna med 30 procent. Det är den digitala satsningen vi vill åt.

Planen är att jobba med olika vertikaler, som Schibsted gör.

– Schibsted är Europas största begagnathandlare. Men de flesta förknippar Schibsted med Aftonbladet och Svenska Dagbladet och inte med att de finansierar nyheterna med radannonser.

Den investering som Custos gjorde i Realtid i december 2016 gör att de även har näringslivsnyheter. Custos köpte 25 procent av bolaget för 4 miljoner kronor. Båda medie­bolagen kommer att satsa på rörligt material.

Men att bygga Sveriges största digitala mediehus är ingen enkel uppgift och det lär inte bli billigt, menar de analytiker som Dagens Media har varit i kontakt med.

Rasmus Engberg, analytiker på Handelsbanken:

– De måste ha betydligt mer innehåll. Det finns en anledning till varför alla går in på Aftonbladets sajt på lunch­rasten. Jag har ytterst sällan besökt Metros hemsida, det säger väl något, säger han

– Om Realtid ska satsa på rörligt, så finns ju till exempel EFN och Di-tv. Så det är inte tomt där heller.

Christen Ager-Hanssen poängterar att varken Mats Qviberg eller han kommer att blanda sig in i det redaktionella arbetet.

Tidigare i höstas gav Ager-Hanssen ut boken HQGATE tillsammans med dåvarande DI-journalisten Jenny Hedelin. Den skildrar rättsprocessen kring HQ Bank.

Kommer den typen av material ha en arena på Realtid?

– Kanske, men det skulle vara en separat vertikal, säger Ager-Hanssen.

Christen Ager-Hanssen blickar samtidigt framåt mot nya medieaffärer. Enligt uppgift till Dagens Media har Mats Qviberg bland annat tittat på att köpa Stampen. Målet är att bygga ett stort mediehus. Vad det blir av det är inte klart. Men kapital finns. Liksom intresse från andra investerare.

– Vi kan mycket väl ta in partners. Det finns flera intresserade och man kan alltid resa kapital. Det finns även internationellt kapital som vill in.

På kort sikt är planen att använda de resurser man förvärvat. Realtid ska flytta till Metros lokaler på Regeringsgatan i Stockholm.

Emanuel Sidea

Publicerad 2017-03-01 15.21Uppdaterad 2017-03-01 15.37