Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Google: ”Så ökar du tillväxten 2018”

Publicerad: 21 december 2017, 06:56
Uppdaterad: 21 december 2017, 06:56

Johan Eriksson och Carl Wåreus, Google. Foto: Janne Naess

PREMIUM. Google-cheferna Carl Wåreus och Johan Eriksson bjuder på fem trendspaningar som får din affär att accelerera på en allt mer konkurrensutsatt marknad.


Ämnen i artikeln:

Google

Vi lever i en spännande och ständigt föränderlig värld – en värld där konkurrensen är stenhård och den enda långsiktigt hållbara strategin är att dra lärdomar om sin omvärld och omsätta dessa i relevant innovation. Inför det nya året tänkte vi därför göra ett försök till att se över de hemläxor som finns kvar att göra, samt blicka framåt kring de trender som vi anser viktiga för företag. Vi skönjer fem övergripande trender.

Det har varit ett spännande år som gått, och vi har sett en stor utveckling av digitala strategier inom många olika branscher som anammar den digitala utvecklingen. Men både den globala och lokala konkurrensen från företag i framkant står långt ifrån still, och inför 2018 hoppas och ser vi fram emot nya framsteg inom användningen av teknologi för att skapa större relevans för kunden och därmed även stärka affären.

God jul och gott nytt år!

1. Mobila upplevelsen i centrum

Att anpassa sin produkt eller tjänst för mobila upp­level- ser har varit avgörande för företag som ämnar ligga i framkant – inte minst under 2017. Tyvärr är det fortfarande få företag som designar hela sin kundkontakt med utgångspunkt i mobilen.

Under 2018 kommer fler företag att förändra hela branscher med den mobila upplevelsen i centrum. Enligt tidningen Bloomberg skedde 93 procent av all försäljning hos Alibaba under Singles Day via mobilen. När Alibaba och svenska e-handlare riktar sig till samma mobila kunder så gäller det för svenska e-handlare att ha skapat en hållbar strategi för att kunna vinna.

Alla företag i Sverige måste skapa sömlösa mobila upplevelser, jobba kontinuerligt med konverteringsoptimering och sänka laddningstiderna på 3G-nät till under 3 sekunder, för att bibehålla och vinna nya kunder när den allt hårdare globala konkurrensen ökar.

2. Integrerade upplevelser längs hela kundresan

Förvånansvärt få företag har en plan för hela kundresan. Antingen är du en e-handlare som fokuserar mycket på köp i slutet av kundresan, eller så är du ett mer traditionellt företag som driver mycket bred kommunikation i början av kundresan, men lämnar mitten av kundresan näst intill orörd.

Under 2018 kommer dessa att mötas, och företag kommer att skapa mer integrerade ​upplevelser genom varje steg av kundresan. Genom att gå i kundens skor längs hela kundresan, kommer företagen att enklare kunna identifiera och eliminera friktion för kunden. Där det finns friktion finns det utrymme för konkurrenter.

Marknadsföring som hjälper konsumenten vidare och är både meningsfull och vägledande genom hela köpresan är något som konsumenter redan i dag, och i fortsatt högre grad, kommer att förvänta sig.

3. Ökad medvetenhet kring användning av data

Genom implementering av bland annat EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, kommer fler företag att bli medvetna om möjligheterna och begränsningarna inom användningen av data.

Under 2018 ser vi att de företag som har mycket förstaparts/CRM-data liggande oanvänd har stora möjligheter att börja aktivera denna genom hela kundresan. Detsamma gäller tredjepartsdata. Genom att exempelvis använda CRM-data i medieköp, kan företag skapa mer relevanta kundupplevelser genom att bli mer personliga.

Hur kan du stärka din affär under 2018 genom att använda digitala verktyg för att analysera kundbeteenden och behov? Och hur gör du detta på ett sätt så att konsumenten uppskattar din numera skräddarsydda marknadsföring?

4. Automatisering och maskininlärning för alla

Automatisering är ett sätt att effektivisera processer och skapa snabba och smidiga lösningar för konsumenter. Genom automatisering skapas många nya möjligheter att utveckla roller och tjänster. Detta kommer att ha påverkan både på företagens marknadsföring, kostnadsstrukturer, arbetsplatser och, kanske framför allt, på hur vi ser på kompetensutveckling.

Tack och lov finns det många produkter och tjänster som kommer att hjälpa företag att göra allt detta möjligt – och av dem ser vi att maskininlärning kommer att vara ett av de absolut viktigaste verktygen. 2018 kommer att bli ett genombrottsår där maskininlärning blir praktiskt tillgängligt för alla.

5. Slutet på silos

Sist, men inte minst: Under 2018 kommer företag att tänka om kring struktur och skapa ​ett team bestående av marknad, sälj och IT, med flera, organiserat kring kundresan, och arbeta efter samma KPI:er. Detta för att möjliggöra snabba beslut och riktigt kundfokus. I dagsläget är det ofta många funktioner med olika KPI:er involverade, vilket försvårar en smidig och integrerad kundlösning.

Vi kommer att se fler funktioner slås ihop och snabba team som äger helheten byggas upp. Ur detta kommer det att växa fram företagskulturer som stödjer ett mer flexibelt och agilt sätt att organisera sig på än med traditionella avdelningar.

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.