Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Fortsatt tro på styrkan i VR

Publicerad: 26 April 2018, 10:44
Uppdaterad: 26 April 2018, 10:48

Bild 1/4  Storleken hindrar. Niklas Bakos tror att glasögonen måste bli många fler och mindre. ”Det måste vara enklare och färre sladdar”, säger han.

Nya plattformar som AR och VR har länge spåtts vara framtiden. Men bland sladdtrassel, för stora glasögon och annonsörernas okunskap väntar alla fortfarande på det stora genombrottet. "Jag skulle skämmas om inte VR och AR slog igenom", säger Niklas Bakos, vd på adtechbolaget Adverty.


Ämnen i artikeln:

HUI

Två år har gått sedan VR-glasögonen utsågs till ”Årets julklapp” av researchföretaget HUI. Två år senare har varken virtual reality eller grannplattformen augmented reality (AR) lyckats slå igenom på bred front, och namnkombinationer som MR (mixed reality) och XR (extended reality), som förenar VR och AR, har mest kommit att spela en förvirrande roll för den oinvigde.

Niklas Bakos är grundare och vd för det svenska adtechbolaget Adverty, som arbetar med att placera annonser inut­i VR- och AR-innehåll. Bolagets VR-plattform gick live den sista mars i år, och runt hörnet väntar deras plattform för AR. Även om det stora genombrottet ännu lyser med sin frånvaro, är Niklas Bakos helt övertygad om att VR och AR är framtiden.

– Jag har väldigt svårt att tro att det här är en fluga. Jag kan bara titta på mig själv. Hela mitt liv har kretsat kring det här. Att man ska ha så fel med en sådan här sak, när man ändå har testat det och känner att det inte bara är coolt, utan också nyttigt och nödvändigt, det tror jag inte.

– Jag skulle skämmas om VR och AR inte slog igenom. Men när det gör det är svårare att svara på.

Vad är det då som krävs? Och från vem? Niklas Bakos menar att det är en hel rad med saker och funktioner som måste utvecklas och förbättras kring plattformarna för att de ska kunna slå igenom på riktigt.

– Det är mycket som måste hända på alla fronter. Den fysiska representationen av plattformarna måste ändras. Hela apparaten är för stor. Även om man gillar att spela VR-spel, är glasögonen alldeles för stora. Det måste vara enklare och färre sladdar.

Niklas Bakos anser också att en av framtidens utmaningar även handlar om att välkomna annonsörerna in i den nya plattformsvärlden.

– Vi måste låta annonsörer komma in i de här plattformarna. Det är inte som att världen har sett ett nytt medium komma, och så har det förbjudits annonser i det.

Hur stor är efterfrågan på de här plattformarna från annonsörerna?

– Sedan vi började sälja in detta i januari så har vi lyckats nå ut ganska brett. Efterfrågan är skyhög, och folk vill träffa oss för att prata VR och AR hela tiden. Men kunskapsnivåerna är alltifrån noll till långtifrån hundra. Så för vår del handlar det mycket om att utbilda annonsörerna. De vet ju inte vad det här är, och de har aldrig gjort det här förut.

Håller annonsörernas okunskap tillbaka utvecklingen?

– Ja, annars hade vi sett VR och AR överallt. Alla vill testa, men det finns en massa aspekter innan man kommer över tröskeln. Men när man sedan kommer över den så kommer det att rinna över. Och det kommer att finnas hur mycket tillgång till annonser som helst.

Techbolaget Specular Theory har sedan starten 2013 hamnat i strålkastarljuset ett flertal gånger de senaste åren – tack vare sina VR-produktioner. I bagaget har de ett flertal nomineringar och vinster. Senast fick bolaget pris för Best Branded VR Experience 2018 under världens största VR-event, VR Fest, i Las Vegas.

Ryan Pulliam, grundare och vd på Specular Theory, har en tydlig vision om hur både kreativa byråer och techbolag måste tänka för att göra VR till den gigant hon förutspår. Med alla nya medier så behövs nya verktyg och nya tankesätt.

– Vi måste sluta sälja VR och i stället sälja upplevelser. När vi gör reklam för film så visar vi inte folks reaktioner på filmen. Inte heller visar vi bion. Vi visar innehållet, säger Ryan Pulliam.

Värderingar som hon menar även behöver tillämpas av de annonsörer som vill använda VR.

– För annonsörer är det en helt ny plattform för att engagera publiken på ett annat sätt. För varumärken och annonsörer kan man skapa en emotionell faktor som man inte kan uppnå på annat sätt. Man vill ju få folk att känna något när annonser visas, för att sedan göra analyser på det.

Det viktigaste, anser Ryan Pulliam, är upplevelsen. När den är bra klagar ingen på pixlarna och headsetet. Och om samma upplevelse kan ges på en annan plattform, så är inte VR rätt, menar hon.

– Du behöver först och främst få folk att ta på sig VR-glasögonen.

Hur ser du på att placera annonser inuti VR-innehåll?

– Jag argumenterar emot det, eftersom man inte ser reklampelaren. I stället är VR-upplevelsen i sig reklam för företaget. Dessutom handlar VR om engagemang, och det fina är att det går att mäta. På andra plattformar har man ett avstånd till upplevelsen, men när du har skärmen direkt mot ansiktet dras du in mer.

Ryan Pulliam använder uttrycket ”a box inside a box inside a box” om annonser i själva VR-upplevelsen, men samtidigt tror hon att det kommer att finnas en marknad för det.

– Om du vill skapa branded content så kan du göra det i VR på ett organiskt sätt i stället. Jag tror inte att folk med headset vill se pop-ups och annonser. Vissa, har jag sett, försöker göra annonser som en 3D-kub. Men jag känner att upplevelsen blir dålig ändå, säger hon.

Tror du att VR kommer ersätta andra plattformar framöver?

– Jag tror inte målet kommer vara att ersätta något, utan det handlar om syftet med varför innehåll är på en specifik plattform. Med VR kan man ha rea­l-time-shopping, exempelvis. Det får man inte i webb­läsaren, men å andra sidan kanske det inte alltid behövs. Och där fyller fortfarande webbläsaren en funktion. VR handlar ju om att verkligen nå ut emotionellt till personen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.