Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Försvarar jättarna: "Självsanering finns redan"

Publicerad: 19 April 2018, 04:30
Uppdaterad: 19 April 2018, 05:52

Joakim Jardenberg, internetkonsult, och Emma Blom, vd på Social Industries, tar nätjättarna i försvar: "Vi gör frågeställningen alldeles för enkel", säger Joakim Jardenberg.

SPECIALEN DEL 3 AV 4. Konsulten Joakim Jardenberg tycker att kritiken mot it-jättarna är överdriven, medan Social Industries vd Emma Blom lyfter fram de positiva aspekterna av datainsamling: "Det blir näst intill fånigt att gå ut och säga att datainsamling skulle vara någonting nytt eller endast dåligt", säger Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Att ett globalt företag som Facebook, med flera miljarder aktiva användare, kommer stöta på problem som vi aldrig sett förut, är enligt internetexperten Joakim Jardenberg någonting självklart.

Han säger att både Facebook och Google, enligt honom till skillnad från de svenska mediebolagen, gör en hel del för att hjälpa användarna att förstå hur deras regelverk fungerar, exempelvis kring hur de hanterar personliga data.

– Min uppfattning är att bolagen försöker hantera det hela så gott det bara går. Dessutom finns det redan självsanering på plats. Både Facebook och Google har användaravtal och community guide­lines, säger han, och fortsätter:

– Ibland har de misslyckats med att gå tillräckligt långt i att följa regelverket och genomdriva dessa, och ibland har de gått alldeles för långt, som i fallet med bilden på flickan under Vietnamkriget. Med så­dana enorma volymer innehåll att hantera är det inte så konstigt att det ibland slår fel.

på frågan om hur hot och trakasserier ska hanteras på plattformarna, anser Joaki­m Jardenberg att det handlar om hur man ska hantera komplexiteten mellan yttrandefrihet å ena sidan, och hot och våld å den andra.

– Vi gör frågeställningen alldeles för enkel när vi lyfter upp enstaka fall, som den antisemitiska listan, som majoriteten av oss kan hålla med om var fel. Men om vi diskuterar att ändra i grundlagen på grund av enstaka fall, vad riskerar vi då att släpa med oss i fallet? Hur ser det sluttande planet ut?

Enligt Joakim Jardenberg är det inte bråttom med att komma på en lösning, i och med att det redan går att komma långt med den befintliga lagstiftningen – så länge den används rätt. Han anser dessutom att politikerna inte har speciellt bra koll på de frågor som rör techbolagen.

– Själv hade jag uppskattat om justitieministern hade bjudit in till ett mer lyssnande möte, där Facebook och Google skulle ges chans att berätta hur deras regelverk fungerar, så att politikerna kan lära sig mer. Om det är något som vi borde skygga tillbaka för så är det när journalistiken och politikerna går sida vid sida och håller hand, på det sätt de gör i den här frågan. Då borde vi verkligen sänka tempot och fundera över vad vi riskerar att åstadkomma.

En stor del av kritiken har handlat om hur Google och Facebook inte har svarat på mediernas frågor. Hur ser du på det?

– Det här är stora, globala företag som befinner sig på ett nytt område. Att Mark Zuckerberg vill ha tre till fyra dagar på sig att fundera över frågan tycker jag är ganska rimligt. Speciellt då en hel värld med flera olika kulturella uttryck för vad som är rätt och fel trycker på. Vill vi att Mark Zuckerberg ska vara som Donald Trump och bara kasta ur sig något?

Social Industries vd Emma Blom sällar sig till den skara människor som inte ställer sig negativa till datainsamling.

Hon anser att de möjligheter som datainsamling erbjuder ger henne möjlighet att leva det liv hon vill, i och med att alla de digitala funktioner vi har i dag – såsom Bank-id och Swish – har skapats utifrån en efterfrågan av vårt digitala beteende.

– De här funktionerna finns för att data­insamling har visat att vi vill att saker och ting i vårt vardagliga liv ska kunna göras på ett smidigt sätt. På så vis har datainsamling av vårt beteende inneburit en massa positiva saker som underlättar för oss i vardagen, säger hon.

Emma Blom är generellt emot den starkt negativa inställning som medier och allmänhet i dag har gentemot plattformsföretagen.

– Självklart ska man förhålla sig kritisk till den här typen av gigantiska företag och granska dem, men jag tycker generellt att det blir näst intill fånigt att gå ut och säga att datainsamling skulle vara någonting nytt eller endast dåligt.

Hur stor är allmänhetens kunskap kring hur data hanteras?

– Om man generaliserar, är kunskapen väldigt begränsad. För det första krävs det ganska mycket för att man på riktigt ska förstå vad plattformsjättarnas agerande innebär, för då måste man ha någon form av förståelse av vad man kan använda data till, vad den består i och vad den säger om dig. För det andra behöver man, liksom jag själv, inte se allt som har med datainsamling att göra som integritetskränkande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.