Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Förmedlingsaffären via byråerna tappar mark

Publicerad: 21 november 2017, 23:00
Uppdaterad: 27 november 2017, 13:52

Mediebyråernas andel av medieköpen minskar. Källa: IRM.

PREMIUM. Andelen medieköp som går via mediebyråerna minskar. Minskningen landar på 2 procentenheter det senaste kvartalet.


Ämnen i artikeln:

IRMMediebyråbarometern

Mediebyråernas andel av de totala medieköpen ligger under årets tredje kvartal på 38,1 procent, enligt IRM. Det är ett tapp på 2 procentenheter jämfört med det tredje kvartalet 2016.

Orsaken är att de totala medieköpen ökar mer än de medieköp som går via mediebyråerna. Under årets tre första månader ökade medieköpen via mediebyråerna med 3,6 procent, enligt Mediebyråbarometern.

Samtidigt ökade de totala medieinvesteringarna med hela 9 procent, enligt IRM.

Därmed tappar mediebyråernas förmedlingsaffär mark. Men breddade erbjudanden gör ändå att mediebyråerna växer.

– Mediebyråbarometern kommer att öka med ett par procent i år, beroende på hur december går, men byråernas omsättning ökar betydligt mer än så. De har bredare erbjudanden i dag, som ligger utanför förmedlingsaffären, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Antalet medlemmar i Sveriges Mediebyråer har de senaste sex åren nästan fördubblats, och i dag har föreningen 1 100 personmedlemmar.

– Mediebyråerna växer dels på grund av en positiv kundtillströmning och dels på grund av att de befintliga kunderna ökar sina investeringar, vilket så klart har med konjunkturen att göra.

Att medieinvesteringarna totalt sett ökar mer än vad investeringarna via mediebyråerna gör, betyder bland annat att andelen direktkunder borde öka.

Bio är det medieslag där mediebyråernas andel minskar mest, från 91,6 procent i Q3 2016 till 86,6 procent i Q3 2017, enligt IRM.

Med enligt Mediebyråbarometern ökar investeringarna i bio via mediebyråerna. Under årets nio första månader ligger ökningen på hela 17,1 procent, jämfört med motsvarande period 2016.

Ted Johansson, vd på SF Media, säger att minskningen delvis kan bero på annonspengar som kommer från utlandet och som inte nödvändigtvis registreras på samma sätt, även om medieinvesteringarna har förmedlats av en utländsk mediebyrå. På det stora hela så handlar det om att medier blir alltmer en global handelsvara, menar han.

Men Ted Johansson säger även att antalet annonsörer som vänder sig direkt till SF Media har ökat något.

– Det är ungefär en handfull annonsörer och partners som vi inte haft förut och som väljer oss som strategisk plattform. Det handlar om nya varumärken, där kompetensen hos köparna är hög när det gäller medier, då har vissa som strategi att köpa medier själva.

Samtidigt säger han att samarbetet med mediebyråerna snarare ökat i samband med satsningen på sponsorskap som kräver kompetens från både SF Media, kunden, reklambyrån och mediebyrån.                        

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRMMediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.