"Företag som inte tar ansvar drabbas av drev och bojkott"

Felicia Margineanu är grundare av Margineanu Agency och Margineanu Academy.

PREMIUM. Hallå där... Felicia Margineanu, social entreprenör, hur lyckas man med normkreativa budskap?

Den sociala entreprenören och Tedx-talaren Felicia Margineanu slog i augusti upp dörrarna till den normkreativa byrån ”Margineanu Agency”. Den nya byråns främsta vapen ska bli att servera spetskompetens inom kärnfrågorna jämlikhet, jämställdhet och mångfald.

Vad är egentligen normkreativ kommunikation?

– Normkreativt kommunikations­arbete har som mål att förändra och skapa nya normer så att fler känner sig inkluderade och representerade. Till skillnad från normkritik, som analyserar och ifrågasätter normer, genererar normkreativiteten praktiska lösningar och driver utvecklingen framåt, säger Felicia Margineanu.

Varför är det viktigt för marknadsförare att ha ett normkreativt tänk?

– Konsumentmakten blir väldigt stark i sociala medier. Företag som inte tar sitt ansvar för målgruppens välmående drabbas av drev och bojkott. I dag ligger makten över kommunikationen hos konsumenterna, som ställer högre krav än någonsin, säger byrågrundaren, och fortsätter:

– Företag måste göra sig valbara för att ha en chans till relation med konsumenterna. Här blir jämlikhet, jämställdhet och mångfald ytterst relevanta faktorer i kommunikationen. Målgruppen kommer att välja varumärken som speglar deras värderingar, säger hon.

Som exempel på företag som faktiskt gjort sin normkreativa läxa, och lyckats skapa bra kommunikation på temat, nämner Felicia Margineanu danska TV2:s ”All that we share”, Dove Danmarks ”Image hack” och Åhléns.

– Åhléns har gjort en inspirerande resa det senaste året, från trevande normkritik i ”Klädmaktsordningen” till normkreativa initiativ med kunder som modeller och hyllningen till inneboende. Ambitiöst och bra.

Blir det vanligare med normkreativ kommunikation?

– I Sverige finns ett intresse för normkreativitet, i synnerhet runt Stockholm Pride, men det är få som tagit steget fullt ut. Den traditionella modellen med kampanjer och kortsiktiga mål är fortfarande norm. Nyckeln är att koppla ihop långsiktig normkreativitet med lönsamhet. Det är dags att börja nu!

Vad krävs för att nå ut normkreativt?

Autenticitet

Stå för värderingarna fullt ut! Den digitala målgruppen genomskådar dubbelmoral och tomma löften. Våga utmana den interna bilden av er organisation. Hur ser jämställdheten ut i företaget? Kan de anställda vara genuina ambassadörer för era budskap om jämlikhet? En värdering går djupare än till den externa kommunikationen.

Insikt

Lyssna på målgruppen, involvera dem och förstå dem. Hur kan ni göra dem delaktiga i ert jobb för ett bättre samhälle? Vilka villkor ställer de för att engagera sig? Det räcker absolut inte med att berätta om er produkt och vad ni gör. Att skapa ett tydligt värde för konsumenterna är avgörande för att vinna deras intresse.

Kreativitet

Hitta stories och format som klarar att både bära budskap och nå igenom bruset. Se normkreativiteten som fundamentet i den kreativa processen, inte som ett tillägg. Behåll den höga ambitionsnivån för estetik och innovation.

Skräddarsytt content

Allt innehåll måste vara anpassat för den plattform det ska förras ut på. Ha koll på vem du möter och hur kommunikationen går till i olika sociala kanaler. De tekniska förutsättningarna och kulturella koderna på plattformen sätter spelreglerna för dig som vill in i dialogen.

Långsiktighet

Att bygga trovärdighet och lojalitet är ett ständigt pågående arbete. Se förtroendet från målgruppen som en färskvara. För att få fortsätta dialogen med dem krävs att relationen underhålls med autentiskt värde över tid.

Insikt

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-10-05 05.02Uppdaterad 2017-10-04 14.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: