Filippa Wallestam: "Vi står inte och väntar"

2018-04-11 06:15  
Filippa Wallestam räds inte konkurrensen från jättar som Amazon och Google. ”Om man blir för feg, för rädd eller inte vågar försöka, då tror jag att man halkar efter.” Foto: Janne Naess

PREMIUM. Filippa Wallestam har jagat hetluften och de verkligt operativa rollerna under hela yrkeslivet. Efter fyra år på MTG tar hon nu över ansvaret som Sverige-vd.

Filippa Wallestam gjorde sin första dag på MTG i juni 2014. Sedan dess har hon hunnit ansvara för en hel rad avdelningar på medie­företaget. Faktum är att hon bytt roller så många gånger att hon inte ens själv minns alla.

Men just före påsk blev det officiellt att Filipp­a Wallestam tilldelats en roll som det blir svårare att glömma.

MTG Sveriges nya vd är 34 år – och när Dagens Media träffar henne knappt en vecka gammal i sin nya roll. Hon slår sig ned i en soffa, precis vid entrén till MTG:s kontor på Ringvägen på Södermalm i Stockholm. Som företagets Sverigechef får hon nu uppdraget att ansvara för mediebolagets samtliga radio- och tv-kanaler, betal-tv-erbjudandet Viasat, samt streaming-tjänsten Viafree.

– Det känns fantastiskt att ha fått det här förtroendet, säger Filipp­a Wallestam och spricker upp i ett leende.

Egentligen är kanske inte den långa listan på roller och ansvarsområden bara någon tillfällighet. Hela Filippa Wallestams karriär har handlat om förändring. Hon jobbade som strategikonsult för skivindustrin när folk nästan hade slutat köpa skivor och på Daily Mail när papperstidningsläsningen dalade. Att hon vid det här laget dessutom har haft så många olika roller på MTG, är något hon är glad över idag.

– Det som blev tydligt för mig när vi gick ut officiellt med att jag tar över Sverige, när vi hade stormöte med personalen, var att jag har jobbat med en så stor del av organisationen.

På vilket sätt tror du att det kan bli en fördel?

– Det kommer göra startsträckan väldigt mycket kortare. Kommer man in som ny vd externt så tror jag att man har en längre startsträcka. Ingen förväntar sig att man ska leverera från dag ett, säger Filippa Wallesta­m, och fortsätter:

– Jag vet strategierna, jag har varit med och satt dem, och vet exakt alla affärsområdesprioriteringar. Jag ska kunna springa på direkten, och det är vad jag planerar att göra också.

Att Filippa Wallestam sitter just här, just nu, är kanske på fler­a sätt bara en slump. När hon gjorde sin första dag på MTG 2014 så fanns det ingen medveten strategi i att stegvis klättra mot företagstoppen. För exakt tio år sedan tog hon examen på Handel­s i Stockholm.

Vad hon pluggade?

Finans.

– Man kan tycka att det är konstigt baserat på var jag hamnat nu. Men jag läste finans för att hålla så många dörrar öppna för framtiden som möjligt. För att sedan kunna gå brett.

Filippa Wallestam är uppvuxen i Stockholm, och hon pluggade i samma stad.

– Det var lite tråkigt att plugga i samma stad som man växte upp i.

Men det skulle hon råda bot på. Hennes pappa hade alltid sagt att det han ångrade mest var att han inte reste mer i unga år. Filipp­a Wallestam beslutade sig för att göra precis tvärtom. Hon tog fasta på pappans ord, och så reste hon så mycket det bara gick.

Under sin tid på Handels avverkade hon resa efter resa.

– Vi hade privilegiet att ha fem veckors jullov, så varje jul gjorde jag en lång resa.

Ett år bodde hon och firade jul hos en brasiliansk familj. Ett annat på en camping-safari i Afrika.

– Jag gjorde alla saker man kunde göra. Många på Handels åkte hem till sina familjer under julen, men jag som bodde hemma i Stockholm hade ju fått nog av min familj under året.

Förutom att resa på loven, passade Filippa Wallestam även på under praktikperioderna.

– Sista året på Handels gjorde jag tre praktikperioder, och folk trodde ju att jag var galen.

Var du det?

– Vissa gjorde jag för att jag ville, andra för att jag ville visa att jag kunde, ha ha.

En av hennes tre praktikplatser var på det multinationella konsultföretaget BCG:s kontor i Sverige. När hon på andra sidan examen skulle välja sitt första steg i karriären, var det med två principer som utgångspunkt: ”Var kan jag lära mig mest och ha roligast?” och ”Jag är trött på Stockholm”.

BCG i Sverige ersattes av London och fokus riktades mot att börja jobba med medier. I London bodde hon i fem år, men sedan började Filippa Wallestam att tröttna.

– Det var en fantastisk grund och jag skulle välja att göra den resan igen om jag var nyexaminerad. Däremot hade jag en känsla av att jag aldrig var med där det hände.

– Vi tittade alltid tre år framåt i tiden. När vi satt i ett möte och det helt plötsligt hände någonting inom företaget så kunde det hända att hela management-teamet var tvungna att gå. Jag ville alltid följa med.

Efter London bar flyttlasset iväg till New York.

– Det var fantastiskt. Det var jättekul att få uppleva en annan kultur och en annan marknad. Och dessutom var allt så mycket större än i London.

Ett år senare lämnade Filippa Wallestam inte bara New York, utan även BCG.

– Det var lättare att flytta från New York än från London, för jag hade inte riktigt hunnit rota mig där än.

Valet landade på att flytta tillbaka till England och London, och väl där tog hon anställning hos en av BCG:s största kunder. Lord Rothermere var executive chairman på DMGT (Daily Mail and General Trust). Filippa Wallestam blev hans strategiska råd­givare. Och om hon tidigare hade saknat hetluften och besluts­fattandet, fick hon sig en rejäl dos av det nu.

– Jag jobbade med honom under ett år och var i stort sett med på alla hans möten. Egentligen allt han gjorde, och det var en otroligt spännande erfarenhet, säger hon.

– Att få vara med på de mötena, där alla beslut fattades, var jätte­lärorikt.

Kände du att du för första gången fick vara med på riktigt?

–  Ja, absolut. På BCG fick jag också hänga med, men där är allt så strategiskt. Här var det mer verkligen riktiga frågor som man kunde implementera bara dagen efter. Det var superhäftigt.

Vad är det som lockar dig med det?

– Jag vill vara med när saker händer, och vill själv känna att jag gör någon nytta. Det var nackdelen med att vara konsult: Du kan komma fram till briljanta idéer, men om de inte är genomförbara så leder de ingenstans.

Rykten om att nykomlingar i form av stora nätjättar alltme­r sägs vara sugna på tv-marknaden skrämmer inte Filippa Wallesta­m. Aktörer som Facebook, Amazon och Google är inte vad som oroar henne mest. Det är någonting helt annat.

– Om man blir för feg, för rädd eller inte vågar försöka, då tror jag att man halkar efter. Det är väldigt mycket diskussioner och debatter kring hur vi ska hantera den nya konkurrensen och vad som händer på marknaden. Det ska man så klart ha jättestor respekt för, men vi kan inte gå omkring och vara rädda för våra konkurrenter hela tiden.

– Vi måste titta framåt och fokusera på vad vi kan göra för att bli bättre. Vi får aldrig bli bekväma, säger Filippa Wallestam, och fortsätter:

– Vi ligger i framkant digitalt. Det som vi inte får bli är bekväma med att vi har kommit långt och att då på något sätt pusta ut. Jag tror att den sekunden som man blir för bekväm, är också den sekunden som man blir omsprungen.

I andra änden av konkurrens-situationen finns redan existerande play-tjänster som Netflix och HBO.

– Vi tittar så klart jättemycket på dem, och för Viaplays del är det så klart jätterelevant att titta på vad de gör. Framför allt tittar vi på vad vi kan göra för att differentiera oss, vad våra styrkor är jämfört med dem.

Vad har ni kommit fram till?

– Även om många fler globala aktörer går in lokalt, har vi en styrka där. Vi har producerat den typen av innehåll under en lång tid, och vi planerar att fortsätta satsa på Norden, mer än vad jag tror att de kommer att göra.

”Lingonligan”, med bland andra komikern Anders Jansson, är MTG:s nya humorsatsning. ”Det kanske låter lite som en klyscha, men mycket starkt innehåll fungerar bra på flera plattformar”, säger Filippa Wallestam. Foto: Janne Naess

Året är 2014 och Filippa Wallestam har bott utomlands i åtta år. I sitt huvud har hon redan lagt Sverige bakom sig. Sen blir allt plötsligt annorlunda.

– Jag råkade träffa en man som var svensk men bodde i London, och tillsammans bestämde vi oss för att testa Sverige på nytt. För oss handlade det verkligen om att testa Sverige, inte att vi flyttade hem. Jag visste att London alltid skulle fungera, men jag visste på riktigt inte om Sverige skulle göra det.

Filippa Wallestam satte sig ned och började på en lista över vilka företag inom mediebranschen hon skulle kunna vara intresserad av i Sverige.

– Mediebolagen i Sverige är inte så många, därför blev listan inte heller särskilt lång.

Någonstans där stötte hon på MTG och såg en möjlig match.

– Jag hade aldrig jobbat i Sverige och kände att jag behövde ett internationellt bolag. Den omställningen tror jag hade blivit för stor om jag hade gått till ett mer traditionellt bolag.

Hennes första jobb inom MTG blev som strategi-chef för radio och tv. Men redan efter en månad gjorde hon sitt första jobbyte. Anledningen stavades Anders Jensen.

– Vi har jobbat nära varandra sedan första dagen. Eller rättare sagt: sedan Anders första dag, kan man väl säga. Jag var ju ändå här en månad före honom, säger hon och skrattar till.

Anders Jensen har hunnit med att vara chef för fri-tv och radio i Skandinavien på medieföretaget, vd för MTG TV, och nu senast har han just haft rollen som vd för MTG Sverige.

I februari i år aviserades det att MTG:s nordiska verksamheter, Nordic Entertainment och MTG Studios, och danska TDC Group var på väg att gå samman. Bara veckor senare stod det klart att TDC ville dra sig ur.

MTG:s drag dröjde ytterligare några veckor. Efter att drömmen om jätteaffären med TDC gått i kras beslutade MTG att dela upp verksamheten i två bolag: Modern Times Group MTG AB och Nordic Entertainment Group. Anders Jensen valdes till vd och koncernchef för det sistnämnda bolaget, vilket betydde att tjänsten som vd i Sverige helt plötsligt var ledig.

Filippa Wallestam kommer även i sin nya roll som vd för MTG i Sverige att rapportera till Anders Jensen.

– Jag kommer inte att jobba lika nära Anders som jag gör i dag, men han kommer fortfarande att vara min chef.

När är det du som är hans chef?

– Ha ha. Just nu är jag väldigt fokuserad på Sverige, men jag har alltid varit öppen för andra möjligheter. Nordic Entertainment kommer att förändras mycket under de nästkommande åren, det är planen. Anders har varit öppen med att det här är början och att vi inte är nöjda här. Saker kommer att förändras och då kommer jag att vara öppen för nya möjligheter i den förändringen.

MTG:s nya Sverige-vd tittar upp mot den stora skärmen som gör reklam för MTG:s innehåll. Skärmen sträcker sig över nästan hela väggen på hennes motsatta sida, och visar den här dagen att den nya humorserien ”Lingonligan”, med bland andra komikern Anders Jansson, har premiär på TV3 under kvällen.

I serien kommer även ex-fotbollsproffset Henrik ”Henke” Larsson att synas. Filippa Wallestam har inte hunnit tjuvkika på husets nya komediserie i sin helhet. Med knappt en vecka på vd-stolen har antalet beslut som hon ska ta nämligen ökat betänkligt.

– I positionen som jag sitter på i dag måste man fatta beslut hela tiden och saker händer hela tiden. Det är superhäftigt.

Kan du inte känna en press i det också?

– Absolut. Det svåra med att jobba så operationellt som jag har gjort ett tag nu är att det snurrar snabbt och hela tiden. Det är hela tiden beslut som måste fattas.

– Jag kan inte välja bort besluten, ta tre veckors semester och tänka att jag inte är vd. Så fungerar det inte. Händer det något unde­r de tre veckorna så är det fortfarande jag som är ansvarig.

– Det kan förstås bli tufft, men det är en del av jobbet och fördelarna är betydligt störr­e.

För nästan exakt två veckor sedan stod det klart att Filippa Wallestam skulle ta över som Sverige-vd för mediejätten. På köpet kom den alldeles delikata frågan om att hitta en balans mellan linjär- och digital-tv.

– Det viktigaste är att skapa ett starkt innehåll. Det kanske låter lite som en klyscha, men mycket starkt innehåll fungerar bra på flera plattformar.

Vid sidan av ansvaret för tv-delen väntar en stor förändring vad gäller ett av hennes andra ansvarsområden, nämligen radio­n. Efter statens beslut kring en omreglering av den svenska radiomarknaden väntar den 1 augusti en helt ny spelplan för de radiobolagen.

MTG lyckades knipa ett av de tre nya nationella tillstånden, som var en del av omregleringen. Och när Filippa Wallestam pratar om sina prioriteringar för 2018 så ligger radion högt upp på agendan.

– Radion är jättespännande och ett område som jag tror att många glömmer. Den stora skillnaden är att Rix FM får en mycket bredare penetration, och det är fantastiskt. Laila (Bagge) och Roge­r (Nordin) har gjort ett kanonjobb med morgonshowen, men nu kommer alla i Sverige att ha möjlighet att kunna lyssna. Det är jättestort.

Utöver ett nationellt tillstånd, öppnade MTG även plånboken för att roffa åt sig lokala radio­tillstånd, och lyckades kamma hem inte mindre än 17 av 35 tillstånd.

– Det kommer vi självklart också att kunna kapitalisera på. Vi kommer kunna bli större på radion än vad vi har varit tidigare.

Kommer detta betyda innehållsmässiga förändringar?

– Inte som jag kan gå in på i direkta i detaljer. För Rix FM handlar det om att försöka utvecklas hela tiden. Där har vi ett koncept som vi tror på, men det här ger oss lite fler möjligheter att satsa ännu mer.

Filippa Wallestam lutar sig tillbaka i soffan, spricker upp i ett leend­e och förklarar det allra viktigaste för hur hon ska lyckas med MTG.

– Hela min karriär har handlat om förändring. ”Hur kan företag anpassa sig i den här nya världen, bland nya konsumtions­mönster?” Det är det jag tycker är kul. Många är lite obekväma inför förändring, för mig är det en sporre.

SM i ponnyhoppning:

Namn: Filippa Wallestam.

Ålder: 34.

Bor: Vasastan i Stockholm.

Familj: Man och en son på två år.

Styrka: ”Fokuserad och har en hög energinivå.”

Svaghet: ”För ambitiös”.

Medievanor: Viaplay och Viafree. (”Jag är ingen tablå-följare.”) Läser Daily Mail Online flera gånger om dagen. SvD och DI.

Höjdpunkt i karriären: ”Min senaste roll.”

Dold talang: ”Var med i SM i ponnyhoppning när jag var 13.”

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt