Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Facebook Watch kan bli störst i världen

PREMIUM. Facebook har med videotjänsten Watch på allvar gett sig in i kampen om tv-publiken. "Vi vill öppna upp Watch i resten av världen", säger produktchefen Daniel Danker.


Publicerad: 03 Januari 2018, 08:36
Uppdaterad: 03 Januari 2018, 08:36

Ämnen i artikeln:

FacebookNetflix

Bild 1/2  Daniel Danker, produktchef på Facebook. Foto: Yann Coatsaliou

Amazon, HBO, Netflix, Youtube – konkurrensen om marknaden är idag stenhård. När Facebook meddelade att de skulle lansera en videotjänst var det därför många som höjde på ögonbrynen. Men företaget kan med sina drygt två miljarder användare bli en av de största aktörerna på tv-marknaden om experimentet lyckas. I augusti lanserades Facebook Watch i USA och drygt fyra månader senare har tjänsten samlat runt 1000 videoklipp och shower, många av dem livesändningar.

Watch växer dagligen och arbetet pågår med att utveckla tjänsten vidare och ta den till övriga världen, säger Daniel Danker, chef för Facebooks produktutveckling och en av personerna bakom Facebook live.

Han är i Cannes för att berätta om den senaste utvecklingen och Dagens Media fick en exklusiv intervju om vad som händer bakom kulisserna. Vad som gör Watch speciellt menar Daniel Danker, är sättet hur du väljer vilka serier du vill titta på.

– Vad dina vänner tittar på och pratar om är en viktig bit. Tanken med Watch är att det är uppbyggt kring gemenskap och communities. Vem har av oss har inte varit med om att vi ska titta på något och får upp en lista på tv-serier men vet inte vad vi ska välja för vi känner inte till programmen. Men vet du vad dina vänner kollar på påverkar det ditt val, säger han.

Watch är en ny vy för användarna som samlar relevanta videoklipp och shower. Det handlar om interaktiva program, dokusåpor, direktsändning av sport och Facebook-producerade serier. Ett exempel är "Makeup or breakup" där par får råd av tittarna om sina relationer. I Watch får du personliga rekommendationer av videoklipp liksom kategorier som Mest sedda klipp, Vad dina vänner tittar på och videoklipp längre än tio minuter. Det finns också en watchlist där du kan prenumerera på nya episoder av dina favoritprogram.

– Allt fler loggar in på Facebook för att se video något som gjorde att vi tog steget fullt ut med en unik plattform. Jag arbetade med Facebook Live i fjol och lärde mig att människor gillar att göra saker tillsammans och att den sociala biten är viktig. Det är till exempel tio gånger vanligare att man kommenterar en livevido än en vanlig, säger Daniel Danker och tillägger:

– Till Watch går du om du vill kolla på video eller tv, ofta vid en annan tid på dygnet än när du kollar nyhetsflödet. Vi ser redan nu att folk stannar här längre och att de kommer tillbaka för nya avsnitt.

Med Watch ska det bli enklare för publicister och distributörer att berätta sina historier på Facebook och för fans att följa dem. Längden på ett avsnitt varierar mellan olika serier från en dryg minut till mer timslånga tv-avsnitt. Den optimala längden ligger runt 20 minuter.

Till skillnad från jättar som Netflix och Amazon kommer intäkterna genom reklamavbrott. Facebook vill ha en del av kakan som utgör tv-annonsörernas pengar. De som lägger ut sina videoklipp och serier får 55 procent av intäkterna medan resten går till företaget. Enligt Daniel Danker pågår arbetet med att testa hur långa reklamavbrotten ska vara, hur ofta de ska komma och när.

– Vi ser en framtid där vem som helst som är intresserad av att berätta en historia och har ett tema kan skapa en show och tjäna på det. För att de som lägger ut sina videos ska ska bli framgångsrika är det viktigt att man når en stor, lojal publik och får in pengar så att det kan täcka produktionskostnader.

En del material har Facebook själva producerat. Efter tv-mässan i Cannes i oktober meddelade företaget att man köpt rättigheterna till norska succéserien "Skam". Och det är precis den typ av serie som är grundplåten i Watch. Program som är mer sociala till naturen, med delningsvänliga avsnitt och möjlighet att bygga upp starka communitys kring, säger Daniel Danker.

– Skam är ett utmärkt exempel på en historia som utvecklas på ett väldigt annorlunda sätt och som passar för Facebook.

Ninna Bengtsson

Fem frågor till Daniel Danker:

Hur ska Watch konkurrera med Youtube och Netflix?

– Vem som helst göra en show eller ladda upp ett videoklipp. Watch är ingen traditionell video/film-service utan mer en plattform. Men det viktigaste är att Watch är byggd kring gemenskap och din community. Watch för människor samman från hela världen.

Vad gör det spännande för svenska användare?

– Vi kommer att börja se nischat innehåll och lokala program som görs för en specifik publik. Samtidigt kommer vi parallellt få globala serier som människor i olika länder följer. Redan idag finns det en funktion som gör att kommentarer på Facebook kan översättas till olika språk, det gör det lättare att interagera med en person i ett annat land.

När kommer Watch till Sverige?

– Vi har inte satt något datum än. Det finns en lång lista på saker som måste förbättras och först när allt har kommit på plats kan vi lansera i andra länder.

Hur mycket eget material ska ni göra?

– Vid starten valde vi att finansiera en stor del av innehållet själva, men nu spelar vi en mindre roll. I framtiden kommer vi troligen se hur program förändras och utformas genom hur den sociala gemenskapen kring en show fungerar. På Facebook är det den här typen av program som är intressanta för oss.

Hur ser tv-landskapet ut i framtiden?

– De viktigaste förändringarna handlar om hur människor interagerar med varandra genom video, man kommer att titta på online-video i ett socialt sammanhang som troligen handlar om publikens reaktioner på en serie. Det kommer sedan att förändra storyn.

Ämnen i artikeln:

FacebookNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.