Ekonomi-tv ska locka nya annonspengar

2017-10-11 00:00 Janne Naess  

PREMIUM. DI satsar på egen tv-kanal samtidigt som Bonnier News och Schibsted lanserar var sitt ekonomiprogram med samma namn. Publicisternas kapplöpning är i full gång för att locka tittare och annonsörer till nya format inom online-tv. Slaget står kring ekonomi.

Att reklaminvesteringarna rusar inom kategorin online­video är ett faktum, och publicisterna mobiliserar för att ta hem en så stor del av publiken och reklamkakan som möjligt. IRM redovisar ökningar på drygt 41 procent fram till i juni, jämfört med 2016, vilket innebär en pott på över 1,6 miljarder hittills i år.

– Nyhets-tv- och sport-tv är inget nytt, men just inom ekonomi har det inte funnits så mycket onlinevideo i Sverige. Nischade målgrupper är viktiga, och vad gäller ekonomigenren så har vi precis börjat titta på området, säger Aftonbladets tv-chef Lotta Folcker, som inte vill avslöja mer om Aftonbladet TV:s framtida satsningar inom kategorin, mer än att hon hoppas på samarbete med Omni.

Dagens Industris tv-kanal DI TV har sedan i våras lanserat både nya programformat, live-tv och utomlandsbevakning. Det färskaste programmet i DI:s portfolio rullades ut den 13 september. Då presenterades det dagliga studioprogrammet ”Ekonomistudion”, som är ett samarbete mella­n Expressen och DI. Bara fem dagar senare basunerade Aftonbladet och SvD ut nyheten om den egna motsvarigheten inom ekonomi-tv-genren, som av en händelse också döpts till ”Ekonomistudion”.

Christoffer Lindvall, som är videochef på SvD, berättar att lanseringen av programmet gått över förväntan.

– Vi får generellt sett många fler tittare nu när det gäller onlinevideo än för några år sedan. ”Ekonomistudion” står för en ganska stor del av den totala videotrafiken på SvD, och den ökar hela tiden. Med den starka näringslivsredaktion vi har, var det ett naturligt nästa steg för oss att göra ett dagligt studioprogram, säger han.

Intresset från annonsörerna för ”Ekonomistudion” hävdar han har varit positiv.

– Det har varit ett väldigt stort intresse för det här formatet. För ”Ekonomistudion” har vi emellertid valt att begränsa oss till två samarbetspartners, och de är nu Nordnet och Eurocard.

Schibsted har ytterligare ett studioprogram med ekonomitema på sin palett, och även det har mottagits väl bland annonsörerna.

– Alla siffror visar att rörlig bild online är ett område med stora tillväxtmöjligheter, och vi ser i all tv vi gör att annonsörerna vill synas i vår kontext. Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius program ”EQnomics” är ett bra exempel på det. Annonsören Collector Bank är väldigt noga med att de vill nå programmets kvinnliga målgrupp.

Också Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker beskriver ekonomigenren som strategiskt viktig.

– I ”Ekonomistudion” vänder vi oss till Dagens industris klassiska annonsörer, som vill ha ett bra partnersamarbete med DI:s starka varumärke. Vi ser tv som en naturlig del och knytpunkt till kundernas mediemix inom DI:s alla kanaler, säger försäljningsdirektören – som är mer än nöjd med utfallet hittills, trots att programmet fortfarande befinner sig i sin lanseringsfas.

Mediacoms mediechef Patric­k Wallin betonar att ekonomiområdets målgrupp alltid har varit efterfrågad. De är relativt lätta att omsätta i annonskronor, är hans analys.

En nischad målgrupp har man som publicist dess­utom möjlighet att ta mer betalt för, menar han.

– Det finns inga spenderingssiffror på specifika segment online, men jag kan tänka mig att digitala aktörer inom ekonomikategorin bland annat ökar sina programmatiska köp. Det ger en högre träffsäkerhet och mindre spill jämfört med om man riktar sig brett, säger Patrick Wallin.

Samtidigt som publicisterna storsatsar på ekonomiprogram i onlineformat, expanderar även aktören med kanske flest år på nacken. Anna Fagerström är ansvarig utgivare på Handelsbankens EFN, som sänt ekonomi-tv online sedan 2011.

– Sedan några veckor tillbaka är vi i full gång med nästa stora satsning, att starta lokalredaktioner över hela Sverige. Studiobyggen pågår i Gävle, Umeå, Göteborg, Malmö och Stockholm, och vi rekryterar ekonomijournalister. Vi misstänker starkt att näringslivet frodas även utanför Stockholms tullar, säger Anna Fagerström.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt