Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

E-handeln stärker butikens position

PREMIUM DEL 1 AV 2. Det våras för den fysiska butiken – som nu digitaliseras och får en ny roll som arena för upplevelser och inspiration.– "Butiken är, i många kategorier, ännu ledande vad gäller försäljningen", säger Christian Andersson, digitalchef på Scandinavian Retail Center.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 10 November 2017, 06:00
Uppdaterad: 15 November 2017, 07:38

Ämnen i artikeln:

HUI

Bild 1/4  På Greene Street i Soho i New York ligger Warby Parkers flaggskeppsbutik.

Näthandeln växer kraftigt. I år väntas den i Sverige omsätta 67,7 miljarder kronor.

Det innebär att e-handeln står för nära nio procent av den totala detaljhandeln, enligt statistik från HUI, Handelns utredningsinstitut.

Boomen för e-handel har förändrat butikens roll, för konsumenterna har den digitala handeln lett till helt nya krav på återförsäljare. Vad gäller transparens, överskådlighet och recensioner är e-handeln helt överlägsen den fysiska butiken.

Under september månad i år handlade 63 procent av svenskarna på nätet och konsumenterna köpte framför allt kläder, skor, skönhetsprodukter, hälsoprodukter och böcker på nätet.

Men den fysiska kanalen överträffar fortfarande den digitala i snabbhet. En annan fördel är förstås att kunden kan känna och klämma på en produkt.

– Alla pratar om att gå digitalt, men vi är fysiska människor, och alla som handlar på nätet vet att man inte kan testa kostymen, eller se hur kaffemaskinen ser ut i verkligheten. Det är butikens väg in, säger Martin Moström, vd på Retail House Sverige.

Brittisk forskning, från bland annat fastighetsföretaget British Land, visar att e-handlare som öppnar fysiska butiker ökar trafiken från den nya butikens närområde till e-handeln med omkring 50 procent inom de första sex veckorna efter öppnandet. Undersökningen pekar också på att siffrorna håller i sig även efter den inledande perioden.

I dag har fokus för många e-handlare alltmer handlat om huruvida de kan öka sin trafik och försäljning genom att även öppna fysiska butiker.

Christian Andersson, digitalchef på retailbyrån Scandinavian Retail Center:

– Butiken är, i många kategorier, ännu ledande vad gäller försäljningen. Det stora målet måste vara att få online och offline att samverka, säger han.

I USA stod onlineförsäljningen för nästan 20 procent av den totala försäljningen under sommaren 2017.

Samtidigt har flera e-handelsjättar, inte minst Amazon, sökt sig ut i den fysiska butiksvärlden, och trenden lutar åt att allt fler företag kommer att följa deras exempel.

I Sverige har e-handelsföretaget Adlibris redan öppnat en butik i Stockholm och i höst öppnas företagets andra butik. För framtiden har företaget uttryckt att de även satsar på den nordiska marknaden med sina pop-up-butiker.

Christian Andersson ser ett värde i att e-handeln kopplas samman med fysiska butiker. Och påstår att den stora utmaningen för företagen ligger i att få en fungerande kombination mellan online och offline.

– De digitala insikterna måste spela en mycket större roll vid utformandet av framtidens butik. När det gäller kommunikationen i dag handlar det om att engagera publiken, men det är fortfarande viktigt, och kanske ännu viktigare i dag, att ha en fysisk plats som en del av köpet. Online är bra, men det gör inte hela jobbet.

Han får medhåll av Martin Moström, som säger att butikens roll alltmer kommer handla om att förstå kundernas behov innan de själva förstår dem.

– Där ligger online i dag långt före; Amazon kan styra sina kunderbjudanden långt mycket bättre än ett varuhus, för de har samlade data om kundens inköpsbehov och sökmönster. Den fysiska butiken skulle kunna bygga en gemenskap. Och butiker är något annat än online.

I USA sneglar stora bolag som Amazon och Apple – men även mindre aktörer som glasögonmärket Warby Parker – mer på den fysiska världen.

Amazon köpte nyligen livsmedelskedjan Whole Foods, och Apple fortsätter sin satsning på fysiska butiker. Martin Moström det är bra exempel på hur företagen nu riktat fokus på att bygga fysiska mötesplatser.

– I dag handlar det om att bygga ett nätverk på ett helt annat sätt och gå från transaktion till relation. Det gäller inte bara att sälja produkter, inköpsupplevelsen är nästan lika viktig.

Läs del 2 "Kicks: Det handlar om ett fysiskt möte" här.

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.