Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Discovery hoppas att OS blir digital succé

Publicerad: 19 Januari 2018, 08:12
Uppdaterad: 19 Januari 2018, 08:14

Bild 1/3  Peter Hutton, vd på Eurosport, hoppas att teknologi och OS-historier ska få tittarna att stanna kvar efter vinterspelen i Pyeongchang. Foto: Manuelle Touissaint

Sociala kanaler utgör en stor del av Discoverys OS-satsning. "Jag tror att väldigt många kommer att konsumera OS bara via Snapchat", säger sportchefen Emir Osmanbegovic.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

OS i sydkoreanska Pyeongchang är bara några veckor bort. När nu Discovery lägger de sista bitarna i sitt första OS-pussel gör de det med tron på det största digitala olympiska spelet någonsin och löften om rekord i sändningstimmar. Bara i Sverige ska det största tv-teamet genom tiderna sända OS 16 dygn i sträck.

Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery och Eurosport i Sverige och även den som byggt leverantörens svenska OS-trupp, menar att satsningen på digitalt och rekordtimmar inte kommer ha någon negativ inverkan på kvaliteten.

– Det är inget konstigt och jag vet att kvaliteten inte påverkas. Teknikutvecklingen går framåt, och det blir lättare och lättare att producera innehåll. Man kan inte komma till OS och sända mindre än vad som har gjorts tidigare.

Det är nu tre år sedan Discover­y kunde räkna hem Europarättigheterna för de kommande fyra olympiska spelen. För 13 miljarder kronor äger leverantören enligt avtal rätten till att sända spelen på fri-tv, betal-tv, internet och mobiltelefon i samtliga europeiska länder, borträknat Ryssland.

När Dagens Media träffar Peter Hutton, vd på Eurosport, på plats i österrikiska Innsbruck under Discoverys sista OS-förberedelser, tittar han tillbaka på en lång tid av planering.

– Det har varit två års förberedelser för det här och en stor arbetsmängd som inte alltid varit så glamorös, men det är verkligheten i att jobba med tv. Nu har vi kommit till den del av arbetet som är intressant på riktigt, och vi kan inte vänta på att spelen drar igång, säger Peter Hutton.

Vad kommer det innebära för kvaliteten att sända så många timmar?

– Det finns alla verktyg för att göra det och leverera det i dag. Kvantitativt gör vi det bättre, bevisligen. Men vi måste också se till kvaliteten, vi har verktygen och rättigheterna, men det gäller att vi förvandlar det till historier som folk faktiskt gillar.

Trots att Discovery äger rättigheterna till att sända OS varje minut i vartenda land i Europa, kommer man inte göra just det. Redan tidigt efter att leverantören förvärvat rättigheterna stod det klart att sändningsstrategin såg olika ut i olika länder.

I flera europeiska länder samsänds spelen med en annan leverantör. I exempelvis Finland står statliga tv-bolaget YLE för OS-hockeyn, och i en rad andra länder har liknande partnerskap knutits.

– Materialet från tävlingarna är enormt och därför är det viktigt att vi investerar i vad som är störst i varje enskilt land för att underhålla tittarna på ett relevant sätt. Svenskarna älskar ishockey och Nederländern­a skridskoåkningen. Resultat är att vi i varje land vill berätta rätt historia för tittarna.

I röran av partnerskap och samsändning finns det två länder som sticker ut. Sverige och Norge är ensamma de två länder där allt från vinter-OS kommer att gå att se i Discoverys egna kanaler.

Emir Osmanbegovic säger att det faktum att Sverige är ett av två länder som kommer att bjuda på hela OS inte inneburit någon extra press.

– Jag vill inte att mitt produktionsgäng ska tänka på pengar och budget. Det ligger inte i vårt uppdrag att fundera på rättighetssummor och reklamintäkter. Det vi brinner för är att presentera de bästa spelen någonsin.

Efter en lång tradition av OS i SVT så tog MTG över de svenska sändningsrättigheterna inför vinter-OS 2014. Spelen från Sotji i Ryssland blev ett svenskt trendbrott när en kommersiell aktör för första gången bjöd tv-sofforna på OS-underhållning.

Men efter två OS i MTG:s kanaler har turen nu kommit till Discovery.

– MTG har gjort det väldigt bra. När de tog över rättigheterna från SVT och gjorde sitt första OS, fanns det en tveksamhet både hos folket och i medier kring hur ett OS i kommersiell tv kommer se ut. Jag tycker att MTG spände musklerna och visade att det går att göra OS också som ett kommersiellt bolag, säger Emir Osmanbegovic.

Han berättar att det för Discoverys del finns en trygghet i att MTG visat att ett kommersiellt bolag kan hantera OS. Dels vad gäller produktionen, men också i att de vände den allmänna opinionen i frågan om reklam under OS.

– Många var emot MTG på förhand, men sedan fattade folk att det här är bra. Att det är lika bra, om inte bättre, än SVT.

Konkurrentens två OS har också blivit studiematerial för Discovery.

– De var smarta med reklamplaneringen i Sotji. Vi har naturligtvis tittat på det, och tagit de bitar som har fungerat, och sedan har vi försökt åtgärda det som inte har fungerat.

Vad har ni kommit fram till?

– Vi kommer att hantera reklamen varsamt. Pågående livesändningar kommer inte brytas för att snuva tittarna på avgöranden, och i största möjliga mån ska vi låta tävlingarna gå utan avbrott.

Finns det fortfarande folk som motsätter sig reklam under OS?

– Det vet jag inte. Men vi kommer hur som helst försöka hantera det på det bästa sätt vi kan.

3D-studio, Snapchat och influencer-samarbeten. Discovery har löpande presenterat nya tekniska innovationer kring sin paketering av OS, och inte minst de två sista nyheterna är av särskild betydelse för OS framtid.

När tittarna som följer OS bara blir äldre och äldre söker Internationella Olympiska Kommittén (IOK) efter sätt att öka intresset för spelen bland yngre. Men det är inte endast IOK som har anledning att locka en yngre publik, även Discovery har vinster att hämta i beslutet att skicka med influencers till OS.

– Det är både vårt och IOK:s mål. OS-tittaren blir äldre och äldre för varje spel och både IOK och sändande bolag har ett intresse av att nå den här målgruppen. Vi ska försöka se till att finnas där konsumenten finns. Jag tror att väldigt många kommer att konsumera OS bara via Snapchat, säger Emir Osmanbegovic.

Inför OS har Discovery även valt att utveckla sin playtjänst Eurosport Player med hjälp av BAM-tech, en amerikansk plattformsleverantör.

– Det är svårt och väldigt dyrt att bygga en egen tjänst och en egen teknisk plattform. Det har våra konkurrenter fått erfara. Därför bestämde vi oss tidigt för att hitta ett samarbete i stället. Vi kan inte riskera att testa saker under ett OS.

Samarbeten och nya tekniska innovationer i den digitala världen är för Discovery, enligt Peter Hutton, ett svar på förändrade konsument­beteenden.

– Vi har enorma digitala ambitioner, vilket betyder samarbeten med en rad partners som bidrar med olika färdigheter för oss. Vi vet att vi inte har alla svar, så det är viktigt att vi samarbetar med andra.

Emir Osmanbegovic tror att vinter-OS i Pyeongchang kan bli de största digitala olympiska spelen hittills, och pekar framför allt på två anledningar till varför.

– Just på grund av att utvecklingen går åt det hållet, men också baserat på tidsskillnaden. OS-tävlingarna avgörs mellan 01.00 och 15.30 svensk tid. Tidsskillnaderna kommer göra att fler konsumerar spelen på väg till sina arbetsplatser och skolor, säger han, och fortsätter:

– Men i slutändan tror jag att väldigt mycket kommer handla om våra profiler och vårt tilltal. Det är superbra med fin grafik och tekniska innovationer, men det är de mjuka värdena som kommer avgöra om OS blir succé eller inte hos tittaren.

Att OS kommer locka ny publik till Discovery är både Pete­r Hutton och Emir Osmanbegovi­c väl medvetna om. OS pågår i lite mer än två veckor, men när spelens ljus släcks är risken att många av dem redan har stängt av tv:n eller bytt kanal.

– Det handlar inte bara om att få tittarna att uppskatta att se på OS. Det handlar också om hur vi ska få dem att tänka att Discovery och Eurosport har levererat det, och att det är värt att stanna med oss, säge­r Peter Hutton.

Hur får man dem att stanna efteråt?

– Jag tror att folk kommer att uppmärksamma det vi gör genom att vi använder teknologin för att berätta OS-historierna på bästa sätt.

Emir Osmanbegovic säger att man i Sverige kommer att göra allt för att under OS visa upp det innehåll som kommer efteråt.

– Tittarnas bedömningar av hur det går för oss som avsändare kommer ha att göra med hur det går för Sverige under OS. Om Sverige gör bra ifrån sig så kommer det vara två tummar upp för oss. Om Sverige inte levererar medaljer så tror jag att folk blir mer benägna att leta fel i våra sändningar.

Olympiska spelen i tv:

Kanalinnehåll:

Kanal 5: Huvudkanal – de största evenemangen och de svenska medaljchanserna. Renodlat OS-fokus i 16 dagar. Kanal 9: Kompletterar Kanal 5. Eurosport 1: Renodlad hockeykanal. Eurosport 2: OS-innehåll ur internationellt perspektiv. Eurosport Player: Allt från OS.

Sändningsteam: Skickar över 120 personer till OS.

Sändningstimmar linjärt: 1 300 timmar i samtliga kanaler.

Högsta tittarsiffrorna historiskt

2010: Längdskidor, herrar 50 km – 2 509 000 tittare i SVT1. 2012: Herrarnas handbollsfinal Sverige-Frankrike – 2 001 000 tittare i SVT1. 2014: Längdskidor, herrarnas stafett – 2 352 000 i TV3. 2016: Damernas fotbollsfinal Sverige-Tyskland – 1 828 000 tittare i TV3.

Tittarkurva under och efter OS

2010 (SVT): Under OS: 692 000 tittare i snitt (12 feb–28 feb). Efter OS: 440 000 tittare i snitt (1 mars–17 mars).

2012 (SVT): Under OS: 553 000 tittare i snitt (27 juli–12 aug). Efter OS: 270 000 tittare i snitt (13 aug–29 aug).

2014 (MTG): Under OS: 559 000 tittare i snitt (7 feb–23 feb). Efter OS: 170 000 tittare i snitt (24 feb–12 mars).

2016 (MTG): Under OS: 346 000 tittare i snitt (5 aug–21 aug). Efter OS: 131 000 tittare i snitt (22 aug–7 sep).

(Källa: MMS)

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev