Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

"Det är inte klart bara för att man har skrivit under"

Publicerad: 7 Maj 2018, 07:01
Uppdaterad: 7 Maj 2018, 07:07

Bild 1/2  

PREMIUM. Sponsring innefattar så mycket mer än vad det gjorde tidigare, menar Krister Svensson, chef för privatförsäljning på SJ. "Vi vill göra något som förhöjer upplevelsen för besökarna".


Ämnen i artikeln:

SJ

För SJ handlar sponsring om att skapa riktigt bra samarbeten, snarare än att enbart sätta upp sin logga i samband med ett event. Det är en genomgående trend som Krister Svensson, chef för privatförsäljning på SJ, ser i branschen generellt.

En del i det arbetet är att SJ sedan starten för tolv år sedan har sponsrat musikfestivalen Way Out West. Sponsringen innefattar flera olika saker: De har exempelvis ett särskilt festivaltåg som rullar till Göteborg i samband med festivalen, erbjuder tågrabatter, delar ut vatten på plats och har ett torn mellan två av scenerna där besökarna kan hänga, dricka kaffe och få en fin utsikt över konserterna.

– Vi vill göra något som förhöjer upplevelsen för besökarna och ser det mer som ett samarbete än sponsring. Vi har inte så stort behov av att bygga varumärkes­kännedom eftersom de flesta känner till SJ, utan för oss handlar det mer om att fylla varumärket med något positivt och visa att vi står för något bra, säger Krister Svensson, och fortsätter:

– Rättighetsinnehavarna blir bättre på att förstå att det inte handlar om traditionell sponsring. Att det inte är klart bara för att man har skrivit under ett avtal, utan att det är då det börjar.

SJ har mer och mer gått mot att bli ett varumärke som tar ställning i olika frågor, detta genom att till exempel ha ett hbtq-tema på förra årets Way Out West. Basketligan special, som SJ är huvudsponsor åt, är ett annat exempel på hur tågföretaget gör aktiviteter för att främja socialt engagemang och det egna varumärket. Basketligan special är en nationell basketliga för personer med intellektuella funktions­variationer. ”Min nya vän” är ett annat projekt som syftar till att inkludera nyanlända och få dem att träffa andra svenskar.

Förutom att bygga en positivitet kring varumärket – vad får ni ut av sponsring?

– Det finns en anledning till att jag, som arbetar på försäljningsavdelningen, också är ansvarig för sponsring och event. Jag ser en direktaffär för samarbeten och sponsring. Vi kör ofta specialtåg i samband med aktiviteter, där vi till exempel ger ett bra erbjudande på tågresan dit. I samband med Åre Session har vi exempelvis ett specialpris på tågbiljetter upp till Åre.

Krister Svensson kan inte avslöja hur stor del av mediemixen som event och sponsring utgör, men framhäver att det gäller att hitta en bra mix mellan flera olika mediekanaler.

– Sedan så ökar vi sponsringen lite grann, ju mer digitalt allt blir, desto viktigare blir det också med fysiska möten.

Vad kan vara svårt med sponsring?

– Det är många delar att få ihop eftersom vi pratar både försäljning och varumärke, och dessutom vill vi ha en kund­aktivitet och gärna ha en intern stolthet och involvera personalen. Detaljerna gör helheten.

4 nomineringar i Gyllene Hjulet för sj

Kategori Årets bästa kampanj:

”En del av Way Out West”, Passion Lab och SJ. Består av olika delar som innefattar både specialtåg, vattenutdelning och plats för besökarna att hänga på.

Kategori Årets samhälls­engagemang:

”Min nya vän”, Håkanson United och SJ. Projekt för att sammanföra nysvenskar med andra svenskar i syfte att arbeta med inkludering och bryta fördomar.

”Basketligan special”, Håkanson United, Svenska Basketbollförbundet och SJ. Basketliga för personer med intellektuella funktionsvariationer.

Kategori Årets långsiktiga:

”En del av Way Out West”, Passion Lab och SJ.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SJ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev