Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Den nya radiomarknaden gynnar annonsörerna

Publicerad: 21 Maj 2018, 05:00
Uppdaterad: 18 Maj 2018, 13:19

Bild 1/3  "Vi har ökat våra investeringar i radio de senaste åren och ser positiv effekt av det", säger Lisa Palm Danielsson, senior marknadschef på McDonalds. Foto: Janne Naess

SPECIALEN DEL 4 AV 4. De tre största radioannonsörerna välkomnar den ökade konkurrensen och de nya kampanjmöjligheterna som de nya nationella radiotillstånden för med sig. "Det sätter oss i en mer gynnsam förhandlingsposition", säger Martin Sundberg, chef för media och kommunikation på Svenska Spel.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Svenska Spel var under 2017 den annonsör som investerade mest pengar i radio, enligt TNS Sifos bruttosiffror. Totalt sett öste spelaktören in runt 90,2 miljoner kronor i radio.

Den största positiva förändringen som Svenska Spel ser är att de nya nationella radiotillstånden öppnar upp för bättre förhandlingsmöjligheter.

– Det sätter oss i en mer gynnsam förhandlingsposition, förut var det bara möjligt att via Bauer Media och Mix Megapol kunna nå ut nationellt – de hade monopol, säger Martin Sundberg, chef för media och kommunikation på Svenska Spel.

– Det ger oss även bättre förutsättningar för att nå ut genom nationella kampanjer till bättre priser, då blir det ett större utbud och potentiellt ett stabilare lyssnande.

Men exakt hur detta kommer att påverka Svenska Spels radioinvesteringar är inte glasklart, det är alltid flera olika faktorer som spelar in, och det hänger också på hur de tre nationella aktörerna kommer att lägga upp sina erbjudanden och priser.

– Om det blir en kostnadseffektiv lösning så kan vi potentiellt öka våra investeringar, men det är mycket som spelar in. Det är en kombination av huruvida radio fortsätter att ge oss positiva resultat, vad kostnaden blir och hur reklammiljön ser ut.

Peugeot spenderade omkring 52,9 miljoner kronor i radio förra året. Robin Jacobsso­n, head of marketing & dealer development hos Peugeot Sverige, ser även han positivt på att fler radiohus får nationell räckvidd.

– De nya nationella radiostillstånden ökar våra spridningsmöjligheter, men ger oss också en ökad möjlighet att nischa oss mer mot specifika målgrupper, när radiohusen öppnar nya kanaler, säger han, och fortsätter:

– Vi på Peugeot arbetar mot flera olika målgrupper, i olika åldersspann och med skilda intressen, och välkomnar därför fler kanaler att placera våra budskap i.

Hur de nya tillstånden kommer att påverka Peugeots investeringar är för tidigt att säga, men Robin Jacobsson har svårt att se några negativa effekter på kort sikt.

Lisa Palm Danielsson, senior marknadschef på McDonalds, välkomnar även hon de nya radiotillstånden och anser att en ökad konkurrens mellan radiohusen är bra.

– Vi ser också nya möjligheter för till exempel redaktionella aktiveringar och sponsorskap som kan gå nationellt i en kanal för att nå en specifik målgrupp.

Hur kommer de nya tillstånden att påverka era investeringar i radio?

– Vi har ökat våra investeringar i radio de senaste åren och vi ser positiva effekter av det. Däremot är det för tidigt att säga om de nya tillstånden kommer påverka våra investeringar på totalen i år eller i framtiden.

Totalt sett investerade McDonalds omkring 53,1 miljoner kronor brutto i radio under 2017, vilket placerar dem som trea på listan över de annonsörer som investerat mest i radio, enligt TNS Sifo.

Finns det några nackdelar med de nya tillstånden?

– Spontant nej. Jag hade däremot gärna sett att det varit tre separata och fristående aktörer på de tre nationella tillstånden för att ytterligare kunna dra fördel av en ökad konkurrens på marknaden.

här är de Största radioannonsörerna

Medieinvesteringar brutto 2017, i tusentals kronor.

Belopp Andel

1 Svenska Spel 90 226 3,2%

2 Kindred Group 58 303 2,1%

3 McDonalds 53 161 1,9%

4 Peugeot 52 905 1,9%

5 MTG 40 152 1,4%

6 Biltema 39 765 1,4%

7 Lidl 37 443 1,3%

8 OPR-Finance 30 610 1,1%

9 Circle K 30 049 1,1%

10 Mercedes 29 534 1,1%

11 Folkspel 28 513 1%

12 Preem 27 185 1%

13 Global Gaming 23 500 0,8%

14 Comeon.com 22 577 0,8%

15 Max 21 918 0,8%

16 Bilia region väst 21 444 0,8%

17 Insplanet.com 21 151 0,8%

18 Purefun Nordiq 20 038 0,7%

19 Mrgreen.com 19 749 0,7%

20 Lendo 19 652 0,7%

21 Securitas 19 363 0,7%

22 Boxer TV-Access 18 785 0,7%

23 Fiat 18 055 0,6%

24 Flygresor.se 17 629 0,6%

25 Unionen 17 369 0,6%

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.