Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Del 9: "Säg saker vid rätt tidpunkt"

10 tips för valseger – del 9 av 10 i Handelsforskarna Erik Modig och Jonas Collianders politikspecial. "Ändra strategi beroende på hur långt fram i tiden valet är."


Publicerad 2017-07-21 11:25
Uppdaterad 2017-07-25 07:30

Ämnen i artikeln:

valet 2018

Dela artikeln:

Det är antagligen inte förrän i slutet på sommaren nästa år som valet kommer kännas närmare och mer konkret för de allra flesta. Den här känslan av abstraktion när valet är avlägset eller att det känns mer konkret när det är nära förestående är något som politiker bör ta i beaktande vid utformandet av sina kampanjer. Man har nämligen mycket att vinna på att matcha abstraktionsgraden i sina budskap med hur avlägset valet känns i huvudet på den potentiella målgruppen.

Detta visade forskarna Kim, Rao och Lee i en inflytelserik studie i Journal of Consumer Research. I tre stora experiment matchade eller missmatchade man hur avlägset ett politiskt val låg i tiden med hur abstrakt eller konkret de politiska budskap man presenterade var utformade. Därefter mätte man attityden mot den politiker som sades framföra just dessa budskap. Resultaten visade att ju mer avlägset och abstrakt valet var för väljarna, desto bättre fungerade mer abstrakta argument som underströk varför vissa åtgärder behövde vidtas. När valet å andra sidan var mer konkret i mottagarnas huvuden och närmare förestående så fungerade mer konkreta budskap som fokuserade på hur åtgärder skulle genomföras mycket bättre på målgruppen. Att vara för konkret i början på en valcykel och för abstrakt och storvulen i slutet på densamma fungerade med andra ord mindre bra.

Varför ser man då de här resultaten? Här måste vi gå tillbaka till känslorna igen. Studien visade nämligen att en matchning av mottagares mentala bild av en valsituation (abstrakt eller konkret) med den kommunikation man fick angående händelsen (abstrakt eller konkret) gjorde det enklare att ta till sig budskapet därför att det kändes rätt. Och den som stod bakom budskapet som gjorde att det klickade i huvudet, eller kanske snarare i magen, tyckte man i sin tur bättre om.

Men är det då så enkelt att alla människor dras till de politiker som får dem att känna sig på rätt sätt? Ja, till viss del såg man att de flesta påverkas i positiv riktning av en sådan känsla, men intressant i sammanhanget är att den här effekten var särskilt påtaglig för politiskt oinformerade väljare. En tolkning av resultatet är med andra ord att ju mer politiskt ointresserad du är, desto mer påverkas du av att politisk kommunikation och politiska slagord känns rätt.

Så gör du

Ändra strategi beroende på hur långt fram i tiden valet är. Nu 1,5 år i förväg bör man fokusera på anledningar till varför vissa frågor är viktiga. Det är dags att rita upp visioner. Det betyder inte att man ska vara alltför långt ifrån människors vardag i hur man pratar, men prata mer om varför man tror på saker i stället för hur saker ska implementeras. Det går även att prata om känslor och varför något driver en själv och partiet framåt.

Ju närmare valet man kommer, desto mer konkret bör man bli. Här gäller det att ta upp specifika exempel och frågor som kommer att beröra väljare i den nära framtiden. Viktigt blir att tackla faktiska problem med konkreta lösningar.

Text: Erik Modig och Jonas Colliander

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.