Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Del 7: "Visa en mänskligare sida"

Publicerad: 19 Juli 2017, 09:51
Uppdaterad: 19 Juli 2017, 09:51

10 tips för valseger – del 7 av 10 i Handelsforskarna Erik Modig och Jonas Collianders politikspecial. "Tillåt dig själv att visa upp en personlig sida gentemot dina väljare."


Ämnen i artikeln:

valet 2018Erik Modig

”Vi sköt inte oss själva i foten, vi sköt oss själva i huvudet.”

Så beskrev den konservative brittiske parlamentsledamoten Nigel Evans torypartiets resultat i det nyligen avslutade extravalet i Storbritannien. Utlyst för att stärka partiets ställning i parlamentet inför brexitförhandlingarna vid en tid när torys såg som starkast ut, resulterade i stället valet i att man tappade sin majoritet i underhuset. Mycket har skrivits efter valet om de misstag som de konservativa begick under kampanjen; främst har det fokuserats på det faktum att partiet ville höja kostnaden för vård i hemmet av gamla och att man inte hittade ett effektivt svar på anklagelsen att partiledaren Theresa May som inrikesminister ansvarat för en minskning av antalet poliser. Det senare sågs inte med blida ögon av väljarna efter tre terrorattacker på kort tid. En annan aspekt som betonats är det faktum att Theresa May hade det svårt att framstå som bekväm under kampanjen och att väljarna därför inte kunde relatera till henne på det personliga planet. Detta tror vi under de närmaste åren kommer spela en nyckelroll för politiker runt om i världen.

Att som politiker försöka ge väljarna en bild av vem man är som person under fasaden har naturligtvis alltid varit viktigt. Det är inte för inte som politiker i alla tider försökt visa upp sina familjer under olika kampanjer. Frågan är dock om det inte blivit ännu viktigare sedan sociala medier gjort sitt intåg på den politiska arenan. De nya medierna drivs som bekant av en annan logik än de traditionella, med ett större fokus på korta uppdateringar, personliga kommentarer av aktuella händelser och snabba mobilfoton av dagens aktiviteter. Och eftersom den genomsnittlige personen i vår del av världen lägger en inte oansenlig del av sin vakna tid på sociala medier, är det inte omöjligt att tro att det sättet att kommunicera i allt högre grad har börjat ses som normen inte bara för våra vänner och bekanta utan även för dem som aspirerar på att få representera oss politiskt.

För att ta reda på detta sjösatte vi själva en studie för ett tag sedan där vi skapade sociala medier-konton för fiktiva politiker och lät ett antal människor följa dessa under en vecka med regelbundna uppdateringar. All kommunikation från kontona var identisk med den skillnaden att vissa av våra fiktiva politiker även inkluderade personliga detaljer i sin kommunikation om exempelvis sin träning, sina barn eller andra icke jobbrelaterade saker. I slutet på veckan mätte vi sedan vad följarna tyckte om politikerna. Det visade sig att sedan vi kontrollerat för olika potentiella störningsmoment, sågs politikerna som delat med sig av personliga detaljer som både mer autentiska och kompetenta (det senare eftersom man visste hur man kommunicerar i sociala medier). Detta ledde i sin tur till att man tyckte bättre om dessa politiker och skulle vara mer benägen att rösta på dem.

Naturligtvis finns det ett antal begränsningar med en sådan studie, men den visar ändå på en grundläggande logik som vi tyckt oss se både forskningsmässigt och i de val som utspelats runt omkring oss de senaste åren. Som politiker har det blivit allt viktigare att släppa på garden och visa väljarna detaljer om vem du är som person. Och med det menar vi inte några professionellt arrangerade fotograferingar med familjen eller koreograferade interaktioner med vanliga människor. Vad vi pratar om är en grundläggande förändring i sättet att tänka och kommunicera, där väljarna kontinuerligt släpps inpå livet och får möjlighet att forma band till politiker och inte bara åsikter om dem. Detta ställer stora krav på den som vill bli folkvald och kan kännas svårt att göra, inte minst med tanke på de hot och trakasserier som ständigt florerar online.

Dock menar vi att den som vågar ta steget fullt ut har mycket att vinna på det. Eller för att vända på det så kan den som inte släpper väljarna inpå livet förlora mycket på det. Som den amerikanske krönikören David Brooks uttryckte det när han förklarade Hillary Clintons svårigheter med att få kontakt med väljarna: Framgångsrika liv behöver fristäder – för att vara en riktig människa och inte bara produktiv. Och det verkar som om vi inte riktigt litar på politiska kandidater som inte visar oss sina.

Så gör du

Tillåt dig själv att visa upp en personlig sida gentemot dina väljare. På så sätt ökar sannolikheten att de uppfattar dig som trovärdig och autentisk.

I ett samhälle där mycket av våra dagliga behov är mer än väl tillgodosedda blir politikers förmåga att spegla och tala till väljarnas självbild och sociala identitet nyckeln till att väcka känslor. Politiker som är stolta över och kan visa vilka de är når fram. Autenticitet och att väljarna uppfattar att politikern inte gör sig till för att behaga blir viktigt för att vi ska kunna identifiera oss med dem.

Sedan skadar inte heller lite humor och självdistans. Få saker värderas så högt av en bred befolkning och fungerar samtidigt så bra i kommunikation. Ja, professionalism och autenticitet måste alltid finnas. Men lite humor kan vara nyckeln in för de där sakfrågorna.

Text: Erik Modig och Jonas Colliander


Ämnen i artikeln:

valet 2018Erik Modig

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev