Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Premium

De vinner i Cannes Lions – om reklamarna får välja

Publicerad: 13 Juni 2017, 13:57
Uppdaterad: 13 Juni 2017, 14:06

Bild 1/3  Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, tror att "Fearless Girl" blir en av årets stora vinnare. Foto: Janne Naess

Förra året slogs det svenska rekordet från 2012 i reklambranschens största tävling Cannes Lions, mycket tack vare Ingos "The Swedish Number" som lyckades kamma hem hela 18 lejon. Men vad tror reklamarna om Sveriges chanser i år?


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstKingCannes LionsForsman Bodenfors

"Dyker upp många helt genialiska case"

agnes.jpg Agnes Stenberg-Schentz.  

Agnes Stenberg-Schentz, art director på Forsman & Bodenfors, är osäker på hur Sverige kommer stå sig i årets tävling, men tycker att Åkestam Holsts "Retail Therapy" för Ikea och Garbergs "Los Santos Pride" för Stockholm Pride förtjänar att vinna något pris.

– Sen hoppas jag att mina kollegors "Marriage Market Takeover" för SKII kammar hem ännu några fler priser i år. Modet som ligger bakom den kampanjen, både från kunden och från de medverkande, är beundransvärt.

Vilka internationella kampanjer tror du på?

– Omöjlig fråga! Tycker alltid det dyker upp många helt genialiska case som man lyckats missa. Men jag håller tummarna för att "Cheetos Museum" och "The DNA Journey" vinner något. Och "Bee Bnb", älskar den lilla lådan. 

Vilka lärdomar har du tagit med dig från Cannes tidigare år?

– Att allting faktiskt går att göra, om man verkligen, verkligen vill. Varje år är det någon kampanj som får mig att tänka: Hur fan lyckades de genomföra det där? "Coins of Hope" och "Childrens Election" tycker jag är två lysande exempel på detta.

 

"Årets stora vinnare tror jag är Fearless Girl"

magnus.jpg Magnus Jakobsson.  

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, tror på ett antal svenska vinnare.

– Exempelvis RBK:s innovation för "Ålandsbanken – The Åland Index" är en solklar guldkandidat i mina ögon. Från vår byrå tror jag att vårt och Great Works uppmärksammade gemensamma projekt "The Human Project" kan ha en chans. Även vissa jobb för Ikea. Men man vet aldrig i Cannes. Det är ohyggligt svårt att vinna ett lejon, vilken valör det än är, säger han och fortsätter:

– Årets stora vinnare tror jag är "Fearless Girl" och Spotifys traditionella, men ändå moderna "Thanks 2016, it´s been weird". "Meet Graham" av Clemenger BBDO borde kamma en del Grand Prix, det är en av de bästa kampanjerna jag sett i mitt liv. Och Amnestys kampanj "Refugee Nation", förstås. Gissar att den vinner Grand Prix For good.

Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år minns du bäst?

– "The Swedish Number", förstås. Otroligt kampanj. Otroligt genomslag. Man glömmer nästan hur otroligt svårt det är att vinna när en sådan kampanj tar sig igenom på det sättet. Jag minns även Volontaires "Curators of Sweden" med välbehag. Och, givetvis, "Epic Split" och "Rolighetsteorin". Det är jävligt kul när det går bra för Sverige i Cannes. Då hamnar Sverige på radarn internationellt på riktigt, åtminstone under några år.

Vad brukar vara det bästa med Cannes lions?

– Det bästa med Cannes Lions är att man träffar alla där, inte bara från Sverige utan från hela världen. Människor som älskar att jobba med det du älskar att jobba med. Det finns faktiskt en ganska genuin öppenhet rent socialt sett under festivalen, som kanske inte är branschens absoluta signum resten av året.

 

"Inte något man ramlade baklänges av"

hedvig.jpg Hedvig Hagwall Bruckner.  

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, tror inte att Sverige har lika tydliga chanser i årets Cannes lions som förra året med hyllade The Swedish Number.

– Men jag tror absolut att Ikea-kampanjerna från Åkestam Holst kan ha vinstchans, de har ju lyckats bra i andra tävlingar under året. Själv hoppas jag såklart på vår Läs upp-app och "Let’s talk"-kampanjen för Läkerol.

På det internationella planet då?

– Det är alltid svårt att minnas om vissa kampanjer är från i år eller andra år, men jag har ju tittat på kampanjerna som gick under Super Bowl och tycker inte det var något man ramlade baklänges av. Men jag satt nyligen i Dubai Lynx, och några av kampanjerna därifrån tror jag nog har chanser. Speciellt en kampanj som vann i print-kategorin, från Y&R Dubai för modemärket The Cartel. Den var väldigt häftig, och det skulle vara intressant att se hur den tar sig ut i ett internationellt sammanhang.

Har du något extra starkt Cannes lions-minne?

– Det skulle nog vara första gången jag åkte till Cannes, då hade jag precis börjat jobba på Forsman & Bodenfors och vi åkte dit hela byrån. Det var en fantastiskt rolig öppning på karriären. Men annars är nog de bästa minnena från när jag suttit i juryn, för då får man en helt annan insyn i alla arbeten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.