De lägger mest pengar lokalt

Bild 1/3

Björn Lindahl, vd för Mio.

Ica ligger stadigt i topp bland Sveriges största annonsörer i lokalpress, medan tvåan Coop passeras av Mio. "Vi vill höras och synas i breda räckviddskanaler, och då visar våra analyser och mätningar att lokalpress fungerar riktigt bra", säger vd Björn Lindahl.

Bland de stora annonsörerna som, enligt Sifos reklammätningar, dragit ner på medieinvesteringarna i lokalpressen finns matjättarna Ica och Coop. Båda sänktes med runt 18 miljoner kronor mellan 2015 och 2016.

Ica toppar fortfarande Sifos topp 50-lista stort, medan tidigare tvåan Coop passerades av möbeljätten Mio.

Men summorna i mätningen ska tas med en nypa salt. De tar till exempel inte hänsyn till rabatter eller pluggannonser, som ibland används för att fylla ett utrymme i tidningen.

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, har inte något bra svar på om eller varför de satsade mindre pengar förra året. Han säger att det är svårt att överblicka, eftersom många av annonserna utgår från de lokala butikerna.

Kärnan i annonseringen är butikernas egna veckoblad, som berättar om kampanjer och extrapriser, men en viktig del är också annonser i lokaltidningen.

– Hela själen och kärnan är den lokala butiken, så det är självklart att även lokalmedia är en central del i vår kommunikation, säger Mats Liedholm.

Mio är en av de annonsörer som tvärtom ökar sina investeringar i lokalpressen. Vd Björn Lindblad poängterar dock att de just nu ökar sina investeringar i samtliga kanaler.

– Vi vill höras och synas i breda räckviddskanaler, och då visar våra analyser och mätningar att lokalpress fungerar riktigt bra med vår totala mediemix. Vi är inne i en offensiv tillväxtstrategi där en av våra största möjligheter är att få fler kunder att upptäcka Mio som en destination för möbler och inredning i Sverige, säger han, och fortsätter:

– Genom att kommunicera i breda kanaler når vi ständigt nya kunder som upptäcker Mio. Vi har en mycket stark besöksutveckling till vår webb och våra fysiska butiker, och positiv besöksutveckling är en grundsten för fortsatt tillväxt.

Framför allt är det utbudsannonsering som Mio gör i lokalpressen:

– Men vi paketerar alltid våra annonser med miljöbilder för att skapa en Mio-känsla och längtan till att vilja förnya och inspirera sitt hem.

Finns det några utmaningar lokalpressen måste lösa för att ni ska fortsätta se det som en viktig kanal framåt?

– Att säkerställa mediet som räckviddskanal och ständigt stärka relevansen i sitt innehåll, så att läsarna stannar kvar och lokalpressen fortsätter leverera som ett starkt räckviddsmedium.

Mio uppvisade en stark tillväxt under räkenskapsåret 2016/2017 – bolagets försäljning nådde nya rekordnivån 5,4 miljarder kronor, medan e-handeln har ökat med 100 procent.

I lokal-tv var det istället skönhetssajten Lyko som lade mest pengar under 2016, följd av möbeltillverkaren EM möbler.

– Regional tv funkar väldigt bra för oss. Där får vi möjlighet att sy ihop erbjudanden som kan röra endast ett litet antal butiker i ett visst område, och med små medel göra justeringar i vår annonsering så att den blir lokalt anpassad, säger Michael Sturehed, vd och marknadschef på EM möbler.

Han tror att EM möbler kommer att ligga kvar på ungefär samma nivåer i regional tv framåt.

– Huvuddelen av vår omsättning har vi på landsbygden, så för oss kommer regional annonsering alltid att vara viktig, oavsett i vilken kanal. Men vår satsning på regional tv har varit väldigt välfungerande och vi kan se att vi får till en bra koppling mellan vårt varumärke och den fysiska butiken.

50 största annonsörerna i landsortspress:

Medieinvesteringar i tusentals kronor brutto, enligt Sifo.

Ica 323 237

Mio 169 419

Coop 145 707

Svenska kyrkan 110 695

Elgiganten 108 916

Volvo 88 264

Intersport 84 421

Stadium 82 462

Sova sängbutiken 68 892

Cancerfonden 61 477

Volkswagen svenska 60 420

Willys 60 024

H&M 59 733

Elon 54 519

Kia 54 478

Ikea 53 335

Citygross 51 859

Tre 51 465

Röda Korset 49 951

Kungörelse kommun och stat 48 660

Norrbottens Media 45 488

Specsavers optik 45 295

Subaru 42 838

Hjärnfonden 38 079

Sjöräddningssällskapet 38 056

Barnfonden 37 026

Plan International 36 313

Toyota 34 951

Viking Line 33 168

BMW 33 056

Rejmes 32 886

Team Sportia 32 174

Hjärt-Lungfonden 31 038

ATG trav o galopp 30 023

Rusta 28 371

Renault 27 702

Hyundai 27 491

Citroën 27 372

Operationsmile.org 26 263

Blomsterlandet 25 877

Mercedes 25 573

Bauhaus 24 777

Stena Line 23 505

Hemtex 23 234

Lindex 22 645

Wine Team 22 622

Ford 22 377

Plantagen 21 668

Kyrkor övriga 21 229

Direkt optik 20 640

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-05-29 07.32Uppdaterad 2017-05-29 07.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: