torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Clear Channel släpper programmatic-system

Publicerad: 15 september 2017, 08:54
Uppdaterad: 15 september 2017, 09:01

"Kombinationen av valutan och Flex gör att man får helt nya möjligheter att köpa digital utomhusreklam flexibelt och kontaktbaserat", säger Finn Wikander. Foto: Janne Naess

Här är systemet som ska ge kunden större kontroll – och öka värdet på Clear Channels ytor. "Det är det största som hänt sedan de digitala skärmarna lanserades", säger Finn Wikander, produktdirektör på Clear Channel. Tanken med programmatic-systemet ”Flex” är att kampanjen ska kunna styras på exempelvis räckvidd, frekvens, geografisk plats, Share of Voice, med mera.

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelProgrammaticOutdoor Impact

NR

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Clear Channel presenterar i slutet av veckan ”Flex” i Sverige. Finn Wikander, produktdirektör, poängterar att det inte initialt handlar om att automatisera köpprocessen.

– Vi har ju hela vårt lager själva, det är en stor skillnad mot hur det fungerar online, säger han.

Tanken med ”Flex” är att kampanjen ska kunna styras på exempelvis räckvidd, frekvens, geografisk plats, Share of Voice, med mera.

– I dag köper du till exempel en sju­dagars kampanj, nu kommer kunden att kunna göra helt andra saker – kunden kanske inte vill ha en veckokampanj, säger Finn Wikander.

– Du kanske vill synas tre dagar, eller tolv dagar, eller mindre vissa dagar för att sedan öka trycket vid vissa tider under andra dagar.

En viktig pusselbit är den gemensamma valutan för digital utomhusreklam, som tagits fram inom ramen för Outdoor Impact, och som släpps i slutet av september.

– Kombinationen av valutan och Flex gör att man får helt nya möjligheter att köpa digital utomhusreklam flexibelt och kontaktbaserat, säger Finn Wikander.

Clear Channels konkurrent Visual Art presenterade i våras programmatiska köp, och sade sig då vara först ut på den svenska marknaden.

– Det handlade ju bara om själva transakionen, att det automatiserades, det är inte programmatic för oss, säger Finn Wikander, och fortsätter:

– Att sätta upp en DSP och SSP och sälja till ett förutbestämt pris är ju i princip lika avancerat som att skicka ett e-mejl. Jag ser ingenting intressant när jag spanar efter vad konkurrenterna gör.

Ser du några utmaningar eller risker med Flex?

– De som köper måste förstå utomhusmediet, det går inte att köpa som online, att allt för mycket targeting är ett misstag, du riskerar att inte få någon impact.

– De mest sofistikerade kunderna kommer att fatta detta direkt. Dessutom kommer sofistikeringsgraden generellt att öka – det gäller att få med hela kedjan, inklusive den kreativa sidan.

Kommer priset på era ytor att öka?

– Så här, det kommer att bli rätt pris. I och med att vi kan använda vårt lager på ett smartare sätt så kommer den totala affären att växa.

Clear Channel har testat ett liknande system i Belgien och Storbritannien.

– Men systemet vi nu lanserar i Sverige är det mest sofistikerade.

Clear Channel har runt 1 700 skärmar i Sverige, Norge och Danmark, varav knappt 800 i Sverige.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev