Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Byter identitet till nya Exergi

Publicerad: 29 Mars 2018, 05:00
Uppdaterad: 29 Mars 2018, 07:39

X-faktor. Kommunikationschefen Thomas Gibson har lett det stora förändringsarbetet. ”Exergi är den optimistiska x-faktorn i allt det fantastiska vi människor gör varje dag. När du vrider om duschen och det kommer perfekt tempererat vatten, det är exergi”, säger han. Foto: Janne Naess.

PREMIUM. Thomas Gibson leder omställningen av Fortum Värmes varumärkesidentitet, med målet att förtydliga bolagets position. Till detta tar han hjälp av reklambyrån TBWA och ett nytt kreativt koncept. "Det är en stor uppgift i och med att vi har en lågintresseprodukt som är osynlig", säger Thomas Gibson.


Ett namnbyte på energibolaget Fortum Värme hade länge varit uppe för diskussion mellan de två ägarna Fortum och Stockholms stad. I augusti förra året togs beslutet, och det nya namnet Stockholm Exergi har nu varit på plats sedan i januari.

Kommunikationschef Thomas Gibson säger att det tidigare namnet gjorde bolagets position på marknaden otydlig, både kring vilken marknad de fanns på, det vill säga Stockholm, och kring vad de gör.

– Vårt nya varumärke säger egentligen allt. Genom de två delarna ”Stockholm” och ”Exergi” sätter vi fingret på vilka vi är, var vi hör hemma och vad som gör oss så bra för Stockholm och stockholmarna.

Varför då ”exergi” och inte ”energi”? Thomas Gibson förklarar att exergi är mer än bara energi, och står för själva nyttan och värdet i det man skapar med energi.

– Exergi är den optimistiska x-faktorn i allt det fantastiska vi människor gör varje dag. När du vrider om duschen och det kommer perfekt tempererat vatten, det är exergi. Exergi handlar om rätt energi, vid rätt tillfälle för rätt behov.

Bolaget har inte bara fått ett nytt namn – även logotyp och visuell identitet har förnyats. I det arbetet har Thomas Gibson valt att jobba med varumärkesbyrån Brand Union.

Rör i loggan. Stockholm Exergis nya logotyp är inspirerad av företagets rörsystem, som värmen levereras genom.

– Logon är inspirerad av vårt distributionssystem, rören, som sträcker sig 290 mil under Stockholm. I energibranschen är det ofta färgerna rött eller blått som gäller, men vi ville ha ett lite mer modernt uttryck och satsade på rosa-lila. Jag, min kollega Ebba Jemt och resten av kommunikationsteamet har jobbat stenhårt med implementeringen av vårt varumärke.

Nu har arbetet med att ta fram den externa kommunikationen tagit fart. Det görs bland annat genom ett helt nytt kreativt koncept, som ska jobbas fram under våren.

Inför det gick Stockholm Exergi ut i en stor upphandling med 30 medverkande byråer.

– Efter alla år i reklambranschen, där jag själv varit med i många pitcher, var det väldigt intressant att sitta på andra sidan bordet. Till slut landade vi i TBWA. De är extremt duktiga och vi gillar deras sätt att jobba tillsammans med kunden.

Thomas Gibson kan inte avslöja några detaljer om det kreativa konceptet ännu, mer än att det kommer att skilja sig ordentligt från det som finns på marknaden.

– Det är en stor uppgift att förtydliga vårt varumärke, i och med att vi har en lågintresseprodukt som är osynlig. Samtidigt ingår både miljö och hållbarhet – och även social hållbarhet – som viktiga bitar i vårt varumärkesbygge, och det är högst relevanta frågor i dagens samhälle.

Thomas Gibson har en lång karriär i reklambranschen bakom sig och har haft flera ledande positioner på byråer som Leo Burnett, Åkestam Holst och King. Efter fyra och ett halvt år som vice vd på McCann Stockholm så rekryterades han till rollen som chef för kundkommunikation på Stockholm Exergi.

Bara några månader senare klev han in på positionen som kommunikationschef, med uppdraget att genomföra det stora förändringsarbetet.

– Jag visste väldigt lite om bolaget innan jag började, vilket delvis var vad som gjorde mig intresserad. Det finns något spännande med ett bolag som har låg kännedom, men som samtidigt gör någonting bra.

Men att få folk att förstå vad Stockholm Exergi konkret gör för staden kommer fortfarande att vara en utmaning, enligt Thomas Gibson, trots nytt namn, ny visuell identitet och kreativt koncept.

Därför har han även vänt sig till den digitala produktionsbyrån Mediamonks, som har hjälpt till att ta fram en AR-app genom vilken man på ett enkelt sätt kan förklara hur det faktiskt fungerar.

– I AR-appen kan man visa upp en stadsdel och på ett lätt sätt förklara och visa hur distributionen ser ut, det vill säga hur vi kan använda returvärmen som blir över när du duschar och använda den för att exempelvis värma upp trottoarer eller lekplatser. Det handlar om att använda värme­n tills den inte går att använda längre, säger Thoma­s Gibson.

Stockholm Exergi

Stockholm Exergi, tidigare Fortum Värme, är stockholmarnas energibolag och ägs av Stockholms stad och Fortum gemensamt.

Bolaget värmer över 800 000 stockholmare och svalkar drygt 400 sjukhus, datahallar och andra verksamheter.

I dag har Stockholm Exergi 700 anställda från Högdalen i söder till Brista i norr.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.