Gå direkt till textinnehållet

Botar i biroll på det politiska Twitter

DEL 2 AV 3. Politiska höger-tweets sprids mer systematiskt än vänster-tweets, men renodlade bot-konton spelar ändå en biroll i valrörelsen.

Dagens Media fortsätter att tillsammans med datajournalistikbyrån J++ granska de politiska ytterkanternas organisering på Twitter. I del ett av den här artikel­serien visade vi hur politiska twittrare till höger får mångfalt större spridning än twittrare till vänster.

Nu riktar vi sökarljuset mot följarna, den så kallade ”svansen”. Vilka är det som sprider de mest inflytelserika twittrarnas inlägg? Finns det något som tyder på inblandning av botar?

Den här analysen utgår från några utvalda inflytelserika twittrare till vänster (@anderslindberg, @danielswedin, @gudschy och @jsjostedt) och höger (@katjanouch, @AnnHHeberlein, @ProjektMorpheus och @lindbergpolemik). Vi har valt ut konton på betydande avstånd från den politiska mitten och med stor räckvidd. Man kan kalla dem för politiska influencers.

Under juni och juli har vi samlat in data om samtliga användare som retweetar nämnda konton. Vi har identifierat ett par tusen konton som delat våra politiska influencers minst en handfull gånger, men vi ska här snäva ner urvalet ytterligare något.

Vi kommer nu zooma in på de användare som retweetar minst 10 procent av alla influencer-inlägg, den mest hängivna delen av följarna. Vi hittar 66 sådana användare i vänstersvansen och hela 258 användare i högersvansen.

Det här är också den första och mest uppenbara slutsatsen vi kan dra. Högertwittrarna har mångdubbelt fler dedikerade följare. Katerina Janouch har till exempel 175 användare som delar mer än en tiondel av hennes inlägg. Och då är Katerina Janouch en väldigt aktiv twittrare med ett tiotal inlägg per per dag.

Några konton sticker ut som extrema. Användaren @lydosVon delar hela 80 procent av allt Katerina Janouch skriver, @tomber50 56 procent, @BWhalbergarvid 46 procent, och så fortsätter det. Vänster-twittrarna ligger långt efter. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt har några följare som närmar sig samma nivå (@emmabutte35 på 48 procent, @VJarflod på 40 procent, @frodrak på 38 procent).

Det finns alltså en uppsjö konton, framför allt till höger, som troget, för att inte säga systematiskt, sprider inflytelserika politiska twittrares innehåll. Vi ser dessutom att höger­svansen är mer aktiv om man mäter antal tweets och retweets per dag. Median-twittraren till höger gör dubbelt så många inlägg som den till vänster. Enskilda konton uppvisar en väldigt hög aktivitet med över hundra retweets per dag.

Betyder det här att de är automatiserade ”botar”? Det finns inget entydigt sätt att avgöra om ett Twitter-konto är automatiserat eller inte. Forskare vid Indiana University Network Science Institute har utvecklat verktyget Botometer för att bedöma sannolikheten att det är en robot som ligger bakom ett konto.

Verktyget bygger på bayesiansk statistisk analys av kontons profil, aktivitet, följarnätverk och innehåll. Forskarna har gjort uppskattningen att mellan 9 och 15 procent av alla aktiva (engelskspråkiga) Twitter-konton är robotar.

Så vad händer om vi matar in hela vänster- och högersvansen i det här verktyget? Hur stor andel av twittrarna bedömer Botometer är automatiserade? Här nedanför är resultatet.

Den här grafen visar att den absoluta merparten av alla konton i både höger- och vänstersvansen osannolikt är botar, enligt Botometer. De kontona som analyseras här ges i snitt 4 procents sannolikhet att vara helt automatiserade. Bara fyra konton får över 40 procents sannolikhet.

Försvarets forskningsinstitut, FOI, publicerade nyligen en rapport om botars inblandning i den politiska debatten på Twitter. Enligt deras bedömning är mellan 6 och 17 procent av alla användare, som twittrar under hashtaggarna #svpol och #val2018, automatiserade. Forskarna bakom rapporten påpekar att ”automatiserad” inte behöver betyda att det helt skulle saknas involvering av en mänsklig hand, men att beteendet som kontot visar är automatiserat. Det kan även handla om falska trollkonton (så kallade sock­puppets).

Andelen är alltså i samma härad som snittet på Twitter generellt och inte anmärkningsvärt högt i sig. Mer intressant är rapportens slutsats att antalet botar ökat betydligt under slutet av sommaren. Forskarna identifierade dubbelt så många automatiserade konton i augusti som i juli.

En viss sådan tendens finns även i den data vi analyserat. Tittar vi närmare på när de granskade svans-kontona, alltså de mest aktiva retweetarna, skapats, ser vi att det finns en tydlig övervikt mot det senaste året.

Sammanfattningsvis kan vi säga att bilden förstärks av en mycket mer aktiv och systematisk svans till höger än till vänster. I viss mån handlar det om ren automatisering, även om Twitter-botar i praktiken tycks spela en biroll i valrörelsen.

Även FOI:s analys kommer fram till att botarna i regel favoriserar den politiska högern. Det är 40 procent vanligare att de automatiserade twittrarna uttrycker sympati för SD, jämfört med genuina konton.

I den sista och avslutande artikeln i den här serien kommer vi att granska vilka mediesajter som delas mest i höger- och vänstersvansen. Vilka nyhetsredaktioner tecknar svansarnas världsbild? Vi kommer se filterbubblans konturer, men också ett behov av att nyansera begreppet.

Jens Finnäs, J++

Publicerad 2018-09-21 05.59Uppdaterad 2018-09-21 07.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: