Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

Bittorrent intar Norden

Bittorrent lanserar sin nya plattform i Norden och vill locka annonsörer som vill prata med den svårnådda målgruppen manliga millennials. Till sin hjälp tar man svenska Sellbranch. "Responsen från annonsörer här i Norden har varit jättepositiv", säger Fredrik Sellgren, vd på Sellbranch.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Oktober 2018, 05:00
Uppdaterad: 05 Oktober 2018, 11:06

Ämnen i artikeln:

SellbranchCoca-Cola

Fredrik Sellgren, vd och grundare av Sellbranch, säger att det finns de som ifrågasätter varför Sellbranch vill samarbeta med ett varumärke som Bittorrent.

Bittorrent grundades 2004 av de amerikanska programmerarna Bram Cohen och Ashwi­n Navin, och var en av pionjärerna – och i dag den största aktören – för decentraliserad distribuering och lagring av data.

För många är dock bolaget synonymt med fildelning och har präglats av både nackdelarna och fördelarna som kommer med det, beroende på vem man frågar. Genom Bittorrent har det nämligen varit möjligt att ladda ner och dela upphovsskyddade filer från källor som Pirate Bay, då mjukvaran har varit en så kallad open source, öppen källkod.

Inom målgruppen, som främst är techintresserade manliga millennials, väcker Bittorrent dock inga negativa associationer. Bland dessa ses Bittorrent snarare som ett slags kultfenomen.

Under åren har bolaget upprepade gånger gjort försök att bygga ett mediebolag på sin teknologi, med varierande resultat. I dag har dock plattformen byggts om och man har knutit till sig 50 licens­ierade partners för att kunna erbjuda gratis premiuminnehåll till sina, enligt egna siffror, över 100 miljoner mån­atliga användare. Innehållet spänner över segment såsom sport, underhållning, nyheter, och livsstil och finns på 16 olik­a språk.

– Det här är den femte generationen av Bittorrents innehållsstrategi. Vi har alltid ägnat oss åt att distribuera innehåll inom en bred spännvidd av affärsmodelle­r, men i dag är vi helt annonsfinansierade, säger Jordy Berson, produktchef på Bittorrent.

I somras köptes Bittorrent upp av San Francisco-baserade blockchain-startupen Tron, som kommer att koppla samman plattformen med blockchain-världen. Enligt uppgifter till techsajten Techcrunch gick köpet loss på 140 miljoner dollar.

Jordy Berson säger att responsen på den nya platt­formen varit överväldigande positiv.

– Vi jobbar i dag med fler varumärken, byråer och techbolag än någonsin tidigare. Nya produkter möts alltid med både nyfikenhet och skepsis, men så fort våra användare får möjlighet att se och vänja sig vid den nya produkten, inser de att vår nya webbaserad­e plattform faktiskt är väldigt bra och erbjuder en premium-upplevelse.

Jordy Berson anser dock att man ännu inte riktigt kan mäta sig med streamingjättar som Netflix.

– Vi är smickrade av associationen som många gör med tjänster som Netflix, men det är lite för tidigt att säga att vi kan konkurrera på den nivån när det gäller innehåll.

Europa är Bittorrents största marknad utanför USA, och Norden blir den första regionen som Tron tar Bittorrents nya plattform till.

För att lyckas skala upp inledde man före sommaren ett samarbete med Sellbranch, som bland annat är svensk säljpartner till Twitter, Bing och Oath.

– Precis som för många andra medieföretag är det ett stort åtagande att utbilda köpare kring vårt innehåll, kring frågor om brand safety och om vilka möjligheter som finns som annonsör. Så vi är glada att vi har börjat jobba med Sellbranch i Norden, Holland och Belgien, säger Jordy Berson.

Vilka fördelar ser annonsörerna med Bittorrent som annonsplattform?

– Dagens annonsörer lockas av skalbara lösningar som fungerar, och här fyller vi ett behov. Vi har utformat vår användarupplevelse för att driva hög tittning och högt engagemang. Stora annonsörer har i oss funnit ett sätt att nå hög räckvidd och påverka en sådan relativt svårnådd publik som manliga millennials.

Fredrik Sellgren, vd och grundare för Sellbranch, säger att det finns de som ifrågasätter varför Sellbranch vill samarbeta med ett varumärke som Bittorrent, som i mångas öron klingar negativt.

– Då förklarar jag att det inom målgruppen – manliga millennials – snarare är det som är dragningskraften med varumärket. Det är kult och en coolfaktor, folk går runt med t-shirts med Bittorrent-tryck.

Ur ett annonsörsperspektiv anser Fredrik Sellgren dessutom att Bittorrent är tryggare än exempelvis Youtube, då annonserna bara placeras framför innehåll som kommer från plattformens licensierade partners.

– Vi har bara genomfört en roadshow med Bittorrent än så länge, men responsen från annonsörer här i Norden har varit jättepositiv. Att nå en ung kille med en pre-roll är inte så lätt i dag.

En av Bittorrents första annonsörer i Sverige är Coca-Cola. Men eftersom plattformen är öppen för programmatiska köp är det många fler stora annonsörer som dyker upp i anslutning till innehållet. Globalt sett har Bittorrent redan i dag hundratals annonsörer, inom områden som film, gaming och e-handel.

– Inledningsvis tycker en del annonsörer att det är lite läskigt med Bittorrent, just på grund av det arv som varumärket har. Men så fort de hör hela historien och lär sig vad Bittorrent är i dag, inser de att det är ett väldigt bra sätt att nå unga män, säger Fredrik Sellgren.

Ämnen i artikeln:

SellbranchCoca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.