Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

Bensinbolagen tappar i reklamerinran

Publicerad: 20 September 2018, 05:48
Uppdaterad: 20 September 2018, 06:00

Sedan september 2016 har Circle K:s reklamerinran minskat från 33 till 13 procent. Källa: Yougov

PREMIUM. Efter bara två år på marknaden låg Circle K:s reklamerinran högt över konkurrenternas. Men trenden är negativ och nu tappar varumärket. "Vi ser en långsiktigt nedgående trend", säger Oscar Danielson, analytiker på Yougov som ligger bakom mätningen.


Ämnen i artikeln:

Circle KYougov

Det senaste året har Circle K haft en betydligt högre reklam­erinran än de närmaste konkurrenterna. Men sedan april i år är trenden negativ och i inledningen av september ligger Circle K precis under ST1:s nivå.

Sedan september 2016 har Circle K:s reklamerinran minskat från 33 till 13 procent, enligt Yougov.

– Tittar man tillbaka hela vägen till sommaren 2016, när Statoil ombildades till Circle K, så ser vi en långsiktig nedgående trend. I samband med ombildningen från Statoil till Circle K gick bolaget tungt i media, vilket kan förklara den höga nivå de låg på under de första månaderna efter lanseringen av det nya varumärket, säger Oscar Danielson.

Enligt Lisa Vejlo Degerman, marknads- och kommunikationsdirektör på Circle K, är dock det nuvarande varumärket starkare än föregångaren Statoil. Dessutom berättar hon att man ligger över de mål som sattes upp innan varumärkesbytet.

– Enligt oberoende varumärkesmätningar som vi gör löpande tenderar vi att ligga något högre i mätningarna med Circle K än vad vi gjorde med vårt gamla varumärke. Det är så klart väldigt roligt att ett helt okänt varumärke i Sverige, som Circle K var för två och ett halvt år sedan, lyckats etablera sig så snabbt på marknaden.

Sedan september 2016 har Circle K:s reklamerinran minskat från 33 till 13 procent. Källa: Yougov

Både Lisa Vejlo Degerman och Yougovs Oscar Danielson gör samma analys om orsakerna till Circle K:s dalande reklamerinran. Dels beror det på en generell trend där människor uppmärksammar reklam i mindre utsträckning, och dels beror det på en mer komplex mediemarknad som gör det svårare att nå ut.

– Till detta ska ett ökat medie­brus läggas, inte minst under sommaren med fotbolls-VM, ovanligt hett väder och bränderna i Sverige, som alla rättmätigt tagit stor del av medieflödet, säger Lisa Vejlo Degerman.

Och bortsett från Preem så har hela kategorin en lägre reklamerinran per 1 september 2018 jämfört med ett år tillbaka, enligt Yougovs Brand index. Dessutom ligger de fem största bensinbolagen väldigt nära varandra när det kommer till ett sammanvägt totalindex. OKQ8 ligger på ett index på 12,2, Ingo har 11,9, ST1 ligger på 11,3 och Preem på 9,5. Circle K ligger högst med ett sammanvägt index på 13,1. Samtliga har dock tappat jämfört med ett år tillbaka.

– Vi blir allt bättre på att synas bland dem som är mest relevanta för oss att nå, både i stunden och långsiktigt, vilket gör att vi på det stora hela minskar i reklamerinran men behåller eller ökar i kampanjeffekter bland dem vi verkligen vill nå.

Circle K investerade förra året 67 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar, och ligger hittills i år på 51 miljoner kronor brutto. Men någon reell ökning rör det sig inte om i år, enligt Lisa Vejlo Degerman.

– Vi har brutet budgetår och det påverkar investeringsnivåerna lite olika från år till år, bland annat beroende på var strategiska och taktiska kampanjer ligger timingmässigt. Vår budget per kalenderår ändrar sig däremot inte så mycket över längre perioder.

Hittills i år har Circle K framför allt gått tungt i radio, medan konkurrenterna främst använt tv som huvudmedium. Circle K har i år lagt hela 53 procent av medie­köpen i just radio.

– Radio är flexibelt och nära köp för våra kunder och vi ser tydligt att det bidrar till att vi når våra uppsatta mål. Under sommaren är radio vår viktigaste kanal, men under övriga året går vi även i tv och digitala kanaler i ungefär lika stor utsträckning.

Detta är Brand index

Brand index är en varumärkesmätning framtagen av Yougov.

Mätningen omfattar 16 parametrar, där helhetsintryck, värde för pengarna, kvalitet, kundnöjdhet, företagsrykte och ambassadörsskap vägs ihop i ett index där varumärkena kan få max 100 och minst –100.

Utöver index mäts bland annat även reklamerinran och köpintention.

I Sverige mäts 300 varumärken dagligen och varje dag genomförs cirka 160 intervjuer med allmänheten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Circle KYougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.