Bea Åkerlund: "Jag är en soldat"

2018-02-14 08:00  
Bea Åkerlund. Foto: Alexander Donka.

PREMUIM. En av världens mest inflytelserika stylister och kostymörer är aktuell med en kollektion för svenska möbeljätten Ikea. Dagens Media har träffat Bea Åkerlund för att prata kreativitet och varför hon ser sig som en modeaktivist.

Fashion Week Stockholm är inne på sin andra dag, som till stor del präglas av stjärnstylisten och modeaktivisten Bea Åkerlunds närvaro. Samarbetet med Ikea – ”Omedelbar” – blev känt redan förra våren, men det är först nu som allmänheten har fått en försmak av kollektionen, som innehåller föremål som stora glashattar, läpp­formade kuddar och 3D-printade händer.

När Dagens Media träffar henne på Ahouse i Stockholm har hon för några timmar sedan medverkat i ett fashion talk, och därefter avverkat några intervjuer. Senare under dagen arrangeras en smygtitt på kollektionen på restaurangen Noppes.

– Jag ville pusha gränserna lite, för det är det jag gör. Jag tycker att det finns en bra balans i kollektionen mellan mig och Ikea. Det kändes inte som att jag var tvungen att kompromissa, utan jag fick verkligen friheten att göra det jag gillar, men med en Ikea-estetik. Dessutom är ju allt väldigt välgjort, men till Ikeapriser, vilket känns jättebra, säger Bea Åkerlund.

Bea Åkerlunds kontrastrika uppenbarelse – en blandning av tufft och mjukt – är lätt att fascineras av. Med blek hud, röda läppar och vän röst skulle hon kunna liknas vid Snövit, men med en outfit bestående av tigermönstrad sammetskostym, platåskor så höga att man imponeras av att hon ens kan ta ett steg i dem, stor svart hatt och bling-bling-ringar på fingrarna, ger hon ett respektingivande intryck. I Ahouses grå, fabriksliknande miljö känns hon kanske lite extra exotisk.

Bea Åkerlund berättar att hon framför allt utgick ifrån vad hon själv saknade och från vad hon behövde mer av när hon skapade Ikea-kollektionen.

Foto: Alexander Donka.

Hon beskriver att hon har 20 stycken av kollektionens klädhängare i sitt showroom ”The Residency Experience” i Los Angeles, och hattlådorna kommer av att hon alltid fraktar med sig sina hattar på resor världen över. Skolådorna skapade hon för att hon älskar organisation. Och glasen handlar helt enkelt om att hon aldrig kan hitta de perfekta vattenglasen: De är alltid antingen för små eller för stora.

– Jag har alltid älskat inredning och designar väldigt mycket av de möbler som finns i våra hem och i mitt showroom. Jag är en ”costume girl”, så jag gillar kläder som är skräddarsydda och det faller in även på möbler. Min idé med kollektionen var att utgå från mig själv, och varenda grej finns det en baktanke med. Sedan baserade jag allt på mitt röda läppstift, som är min signatur-grej.

Var det självklart för dig att göra ett samarbete med Ikea?

– Nu tycker jag att det är en självklarhet. Det känns extra roligt att göra ett samarbete med ett svenskt bolag. Jag är ju i princip amerikan, men jag har alltid tyckt att det är kul att gå tillbaka till mina rötter och är väldigt stolt över att vara svensk.

Vad har du för relation till Ikea sedan tidigare?

– Jag har alltid gått till Ikea. Jag har bott i Los Angeles de senaste 25 åren, men ibland när jag längtar till Sverige så går jag dit och tar en köttbullelunch. För mig har Ikea alltid varit ett ställe man går till och köper grejer som man inte trodde att man behövde. Det är ju väldigt praktiskt. Om man ska flytta hemifrån och behöver ett kök – då går man till Ikea. Allting finns ju där.

Bea Åkerlund är känd som en av de mest inflytelserika stylisterna och kostymörerna i hela världen, och har jobbat med världsstjärnor som Madonn­a, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga. Den senare fick sitt stora genombrott som artist tack vare den skruvade videon till låten ”Paparazz­i”, som Bea Åkerlund och maken Jonas Åkerlund låg bakom.

Foto: Alexander Donka.

Själv ser sig Bea Åkerlund främst som en modeaktivist.

– Det handlar om att jag känner mig som en soldat som slåss för att hålla kreativitet och ”emerging design” levande. Modebranschen är så otroligt svår, och jag känner att jag med alla mina möjligheter – alltifrån mitt showroom till alla de kända människor som jag jobbar med – kan vara en hjälpande hand. Jag slåss för fashio­n, jag lever fashion – det är mitt liv. Man kan kalla det ytligt, man kan kalla det bullshit, men för mig är det konst.

Hur funkar din kreativitet? Måste du jobba med den, eller finns den där naturligt?

– Ja, den bara är där. Den har funnits där sedan barnsben. I’m lucky I guess. Om vi tar reklamfilmerna för Ikea-kollektionen som exempel, så hade jag en klockren idé om hur jag ville ha det. Ikea hade ju byråer inblandade, men jag sade att antingen får ni komma på en bättre idé, eller så kör vi på min. Det är oftast på nätterna som idéerna kommer till mig, och då kan jag inte somna om förrän jag har skrivit ned dem i påminnelser i mobilen.

Har du något tips till kreatörer som kört fast?

– Man måste göra det man älskar. Om jag får en jobbförfrågan från någon som jag inte riktigt diggar, då har jag inga idéer. För då brinner jag ju inte för det. Men när jag gör det, när jag blir inspirerad av någon, då kommer idéerna.

Foto: Alexander Donka.

Hur känns det i dig då?

– Det är som att det bara rullar på, det blir en flow-känsla. Ibland får man nästan inte prata med mig då, för då pajar man flowet. När jag har kommit in i ett groove måste jag få fortsätta, annars är jag rädd att det inte ska komma ut. Jag blir nästan som i trans när jag skapar och ska lägga ihop de idéer jag har på ett papper. Det är nästan som ett pussel för mig. Jag älskar hur man kan göra research kring en grej som leder till nästa, och vidare, och där hittar du slutprodukten.

Hur skulle det påverka dig om du inte fick utlopp för din kreativitet?

– Då skulle jag nog inte finnas. Det är livsnödvändigt för mig. Om någon sade till mig: ”Du måste gå och jobba på ett kontor nio till fem med noll kreativitet”, då skulle jag bara … Nej, det skulle inte gå.

Du rör dig inom många kreativa uttryck i ditt arbete – är det något område som du inte provat på som gör dig nyfiken?

– Fotografi. Jag älskar att ta bilder. Jag tar bilder hela tiden med min Iphone, men jag fick en kamera av min man i julklapp, men jag har inte hunnit lista ut hur den funkar, ha ha. Men det är något som jag vill utforska i framtiden.

Bea Åkerlund och det traditionellt minimalistiska, svenska modet känns inte direkt som synonymer. Hon medger att hon inte är speciellt influerad av svensk stil, som hon upplever som väldigt allvarlig. Själv försöker hon föra in skratt i det hon gör, och inte vara så seriös. På svensk modemark inspireras hon mest av eleverna på Beckmans och Borås designskola.

– Jag tycker att de är jätteduktiga. Beckmans och Borås är mina ”go to” när det gäller kreativitet i Sverige. Har jag en sista minuten-plåtning i Sverige, brukar jag leta där. Min kvitto-klänning jag har i Ikea-kampanjen, det är två Beckmans-elever som har gjort den åt mig. Jag såg någon utställning de gjorde och tänkte: Men Gud, vilken bra idé. Jag tänkte att det vore kul om jag stod iklädd kvitton efter att ha shoppat min egen kollektion.

Förutsättningarna för att kunna utveckla en unik stil säger Bea Åkerlund kommer från hennes föräldrar, som drev varsin skönhetssalong i Stockholm.

– Jag kommer från en bakgrund av kreativitet. Samtidigt kände jag att makeup inte var tillräckligt kreativt för mig. Jag var i stället den som gjorde skyltfönster, det började jag experimentera med redan som kanske sjuåring. Jag har alltid haft den här fingertoppskänslan, som jag antingen tror att man har eller inte har. Jag har alltid älskat att jobba med händerna.

Gav dina föräldrar dig utrymme att vara kreativ och uttrycka dig som du ville genom kläder?

– Det vet jag inte riktigt om jag kan säga. Men jag flyttade hem­ifrån rätt tidigt, så jag levde ju i min egen lilla bubbla från ganska ung ålder. Men det tog helt klart en liten tid tills min mamma sa att: ”Okej, du kanske faktiskt är bra på det här”, ha ha.

Vad inspireras du mest av just nu?

– Jag är inspirerad av kvinnor. Det känns som att det är en revolution på gång. Har vi varit tystade så länge?, kan man fråga sig. Men ja, det har vi ju. Jag är inspirerad av att kvinnor kommer samman och stöttar varandra.

Foto: Alexander Donka.

Att metoo-rörelsen till och med tar sig uttryck i kläder tycker Bea Åkerlund är stort.

– Senast häromdagen blev jag nominerad för min Katy Perry-video på Costume Designer Guild Award och inför det hade jag planerat min outfit i nästan en månad. Men så fick jag ett mejl om att alla nominerade skulle bära svart för att hedra metoo-rörelsen. Och det är klart att man måste göra det då. Det har verkligen blivit ett movement, hela vägen ned till en sådan grej som kläder. Det betyder verkligen att vi är på rätt väg när det kommer till kvinnors rättigheter. Det är ju helt sjukt att vi lever i en värld 2018 där vi fortfarande inte har equal rights. Det inspirerar mig att vi kommer samman nu.

Tror du att metoo-rörelsen kan göra konkret skillnad även på lång sikt?

– Absolut. Jag tror att alla förbrytare som finns därute måste tänka två gånger nu, för alla är så på hugget. Förhoppningsvis står vi inför en bättre framtid. Det hoppas jag särskilt på eftersom jag har två små döttrar som ska växa upp i den här världen.

Vem är den mest inspirerande kvinnan du har träffat?

– Madonna. Hon är en fantastisk kvinna som bara är bäst, helt enkelt. Det är inte en slump att hon är världens mest kända kvinna, eller att hon har lyckats hålla sig där så länge. Det finns ingen annan som lyckats återuppfinna sig själv så många gånger.

Har du någon Madonna-era som du tycker är extra häftig?

– Det är så många, men jag minns när jag gick i mellanstadiet, jag har någon bild från när jag klädde mig som hela ”Like a virgin”/”Desperately seeking Susan”-eran. Jag kommer ihåg vilken impact den stilen hade på mig som barn. Alla hade sådana där plast­armband, alla tuperade håret. Jag bodde fortfarande i Sverige, men jag kan tänka mig att folk över hela världen inspirerades av Madonnas stil då. Om man tänker efter, är det ju en otrolig makt man har som stylist som jobbar med världsartister. Nu är jag så djupt i det, så jag ser det inte på det sättet längre, men egentligen är det väldigt häftigt.

Har Madonna gett dig något råd någon gång?

– Hon har mest bara piskat på mig till att jobba bra och hårt. Jag kommer ihåg när jag blev med barn och var tvungen att tacka nej till hennes turné. Jag tyckte att det var så läskigt. Jag tänkte att hon aldrig skulle anställa mig igen, man tackar inte nej till Madonn­a. Men då skrev hon ett brev till mig som var väldigt inspirerande, där hon önskade mig lycka till. Hon skrev: ”Det här gör du bara en gång och en gång bra.” Jag tog det rådet och tänkte samtidigt, att kan jag inte jobba med henne så vill jag inte jobba alls. Och det gjorde jag inte heller, utan då fokuserade jag på att föda barn. Vilket är det bästa jag gjort.

Bea Åkerlund beskriver de 9-åriga tvillingdöttrarna Eddie och Billie som ”true artists”.

– De är väldigt bra med händerna, de har mycket starkare artistisk ådra med att rita och skapa än vad jag någonsin har haft eller har. När vi gjorde en tårta till Jonas när han fyllde år, skulpterade de hans ansikte i marsipan, med näsa, ögon och hår – och det såg ju precis ut som honom. Då tänkte jag: Ni behöver lera! De har definitivt en kreativ ådra.

Att döttrarna skulle kunna prata svenska var viktigt för henne, även om de är uppvuxna i USA och har engelska som förstaspråk.

– Det är jätteviktigt för mig att de har med sig den svenska kulturen. Jag har alltid haft svenska barnflickor och svenska böcker, och de kollar på Astrid Lindgren-filmer.

Bea Åkerlund och maken Jonas Åkerlund har jobbat tillsammans i många år, men när reklamfilmerna för Ikea-kollektionen skulle skapas, fick de chansen att göra det på ett nytt sätt.

– Jag har från första början haft en klar vision av hur Ikea-kollektionen ska se ut och hur jag ska förmedla den. Det var klart i mitt huvud redan innan vi började. Och det fanns bara en människa som kunde göra reklamfilmerna, och det var min man. Jag blev jätteglad att han sa ja, säger hon, och fortsätter:

– Men vi har aldrig jobbat tillsammans på det här sättet förut, att jag står framför kameran och han på andra sidan. Men det kändes väldigt naturligt i och med att vi har jobbat tillsammans i väldigt många år, så på något sätt vet jag hur han tänker. Om två kameror står på ett visst sätt, då vet jag typ hur han tänker sig det. Vi gjorde 20 reklamfilmer och stillbilder på en dag. Klarar man det så vet man vad man håller på med.

Namnet ”Omedelbar” – vad betyder det för dig?

– Karin Gustavsson på Ikea, som jag designade kollektionen tillsammans med, föreslog det namnet. Det var det första namnet som kom på tal. Först var jag lite osäker, jag tänkte att det kanske var lite svårt att säga och undrade hur man ska säga det på ett bra sätt på engelska. Vi kollade på lite andra namn, men gick tillbaka till ”Omedelbar”. Till slut tänkte jag att jo, jag gillar ju snabba puckar, jag gillar instant gratification. Så på så vis representerar det mig bra. Dessutom är det en tillfällig kollektion, den finns i affäre­n i bara några veckor, så du måste köpa den omedelbart.

Kollektionen lanseras hos Ikea den 9 mars. För Bea Åkerlund är det snart dags att flyga hem till Los Angeles, där hon hoppas på att hitta lugnet i sitt nya kontor. Men först ska hon ta en sväng till Antwerpen och förbereda en modevisning som hon ska styla under haute couture-veckan i Paris.

– Sedan har jag fått ett hemligt erbjudande av en popstjärna och kommer kanske åka till en öde ö i en månad och göra tolv videos. Men innan jag vet om jag vill tacka ja vill jag inte säga vem det är.

<u>”fashion activist”</u>

Namn: Bea Åkerlund.

Bor: Los Angeles.

Född: 10 maj 1975.

Familj: Jonas, Love, Mini, Billie, Eddie och min katt Beelzebub.

Karriär: ”Fashion activist.”

Bästa karriärminnet: ”När jag fick bestämma själv.”

Drömyrke som liten: Make up artist.

Dold talang: Tennis.

Svaghet: Godis.

Imponeras av: Min man.

Medievanor: Instagram.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt