Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Bäddat för nya strider om tv-distributionen

Publicerad: 4 oktober 2017, 05:00
Uppdaterad: 21 mars 2018, 09:45

"Com Hem är en portvakt, och frågan för kunderna är och har varit: ”Ska vi ha tv eller inte?” Jag tror att de flesta människor är priskänsliga, och kan man runda Com Hem via internet så gör man det. Och då uppenbaras att Com Hem av i dag skapar mycket liten nytta", säger Per Lindvall, ekonomisk kommentator med fokus på samhällsnytta.

PREMIUM. Den rekordlånga konflikten mellan Discovery och Com Hem/Boxer är över. Men i takt med att tv-tittandet flyttas från linjärt till on-demand presenterar sig också framtidens utmaningar.– Frågan blir om man ska tjäna pengar nu, eller ska man tjäna pengar i framtiden?, säger tidigare TV4-chefen Jan Scherman.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryCom hem

Nästan exakt ett år efter att Com Hem förvärvar Boxer hamnar företaget i konflikt med innehållsleverantören Discovery. Avtalstvisten blir Com Hems första och Discoverys femte och blir den hittills längsta i svensk tv-historia.

Innan parterna enats om ett nytt avtal har Discovery anmält Com Hem till Konkurrensverket för vad bolaget anser är ”missbruk av dominerande ställning”, och det infekterade bråket går vidare hos myndigheten.

I efterspelet av tv-bråket dyker nya frågor upp, om hur nära vi egentligen är framtidens tv. Utvecklingen går från linjär-tv till internetbaserat tv-tittande, där aktörer som Apple, Google, Netflix och Amazon har skapat helt nya konsumtionstrender. Och därigenom även stora utmaningar inför framtiden för innehållsleverantörer och distributörer.

– Båda befinner sig just nu på ett sluttande plan. Och jag säger inte att linjär-tv helt dör ut, men allt är under förändring. Man måste vara där folk befinner sig, och de befinner sig inte framför en tjock-tv med en påse chips, säger Jan Scherman, tidigare vd för TV4.

Den svenska tv-marknaden förändrades rejält i och med Com Hems förvärv av Boxer i september 2016. Affären godkändes först av regeringen och senare även av Konkurrensverket – trots flera kritiska röster.

”Utredningen ger inte stöd för att Com Hems förvärv av Boxer skulle hämma förekomsten eller utvecklingen av en effektiv konkurrens avseende tv-distributörernas försäljning av tv-tjänster eller inköp av tv-kanaler”, kommenterade myndigheten.

Räknat i digitala tv-abonnemang äger Com Hem och Boxer nästan 40 procent av marknaden, enligt Post- och telestyrelsen. Sett till analoga tv-abonnemang är dominansen än större, där har Com Hem en marknadsandel på hela 69 procent.

Com Hem är ett av Nordens mest lönsamma företag i sin bransch. Det ägs av en riskkapitalist, är noterat på börsen och hade en bruttovinstmarginal på 47,68 procent under 2016.

Företaget har enligt sin distributionsmodell länge köpt in innehåll från stora mediebolag som Discovery Networks, MTG och TV4. Affärsmodelle­n kan snart vara utdaterad, och kravet på Com Hem att skapa ett mervärde i sitt utbud för att kunna hålla liv i sin position inom traditionell tv-distribution blir allt påtagligare.

– Com Hem är en portvakt, och frågan för kunderna är och har varit: ”Ska vi ha tv eller inte?” Jag tror att de flesta människor är priskänsliga, och kan man runda Com Hem via internet så gör man det. Och då uppenbaras att Com Hem av i dag skapar mycket liten nytta, säger Per Lindvall, ekonomisk kommentator med fokus på samhällsnytta.

Han får medhåll av Jan Scherman, som menar att distributören lever på lånad tid och att framtiden kommer bli både utmanande och komplicerad. Men att det är svårt att veta i vilken takt utvecklingen sker.

– Jag är av den uppfattningen att allting tar lite längre tid än man trott. Människor förflyttas i en annan riktning, och där finns inte de lukrativa affärerna, men samtidigt är det just där som tillväxten finns, säger han, och fortsätter:

– Du måste testa, pröva, försöka – och våga misslyckas. Om man då är börsnoterad blir förhållningssättet svårt, där har Com Hem konstitutionella svårigheter, och det är inte säkert att det är hälsosamt. Frågan blir om man ska tjäna pengar nu, eller ska man tjäna pengar i framtiden?

– Det gäller att följa med i utvecklingen och att hålla våra erbjudanden relevanta, säger Joel Westin, produkt­direktör på Com Hem.

Hur arbetar ni för att uppdatera er affärsmodell?

– Vi ser naturligtvis ett fortsatt stort värde av den linjära affären och att hitta nya former för att utveckla den delen av vårt erbjudande. Samtidigt måste vi också komplettera med innehåll och tjänster från mer nytillkomna aktörer som exempelvis Youtube och nyligen lanserades Expressen TV. Distribution av tv över internet i stället för traditionella tv-boxar har blivit vardag.

Det finns en rad exempel på tv-distributörer som börjat producera eget innehåll. Brittiska Telecom samsänder sedan några år tillbaka engelska Premier League tillsammans med Sky och första gången ett nordiskt telekombolag tog steget var i maj 2017 när Telia knep rättigheterna till den högsta finska hockey­serien.

– Det här är definitivt ett döende sätt att distribuera på, och ett sätt kan vara att konkurrera med innehållsleverantörerna, att exempelvis köpa Allsvenskan i fotboll. Det gäller att hitta det som publiken efterfrågar, säger Per Lindvall.

Joel Westin menar att den vägen inte är aktuell för Com Hem just nu.

– Vi är primärt en tv-distributör av andras innehåll och det finns som jag ser det ingen anledning just nu till att ge oss in och buda på sporträttig­heter.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DiscoveryCom hem

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.